اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شهرسازی منطقه 20 تاکید کرد‌

ساخت و ساز در زیر سایه طرح جامع تفصیلی پایتخت

خبرگزاری فارس: معاون شهرسازی منطقه 20 بر ساخت و ساز در زیر سایه طرح جامع تفصیلی پایتخت تاکید کرد.

ساخت و ساز در زیر سایه طرح جامع تفصیلی پایتخت

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، از آخرین طرحی که برای ساخت و ساز شهر تهران ارائه شده است بیش از 40 سال می‌گذرد و در طول این سال‌ها پایتخت با رشد روز افزونی مواجه بوده است که حتی در تصور کارشناسان طرح اولیه هم نمی‌گنجیده است تا بخواهند تبصره یا پیشنهادی برای تکمیل این طرح ارائه دهند و این امر باعث شده تا ساخت و سازهای متعددی در شهر صورت بگیرد و پیکره شهر از هم بپاشد دهد اما نگران نباشید چراکه بعد از پنج سال مطالعه و کار کارشناسی بر روی طرح جامع شهر تهران و در پی رد و بدل شدن پیش‌نویس‌های طرح تفصیلی از شهرداری به شورای اسلامی شهر تهران و از شورا به کمیسیون ماده 5، بالاخره انتظار به پایان رسید و از ابتدای سال 91 این طرح گره‌گشا در تهران رونمایی شده است.

غلامرضا رنجبر، معاون شهرسازی منطقه 20 با اشاره به یکی از مهمترین مزایای اجرای این طرح گفت: طرح تفصیلی شامل یک بسته کامل از اسناد مختلف برای اداره شهر تهران است که ویژگی‌های هر منطقه و محدوده بر‌اساس سرانه‌های مختلف جمعیتی و کاربری‌های منطقه در آن لحاظ شده است که به منظور کنترل و هدایت ساخت و ساز شهر در راستای معیارها و استانداردهای جدید به اجرا درمی‌آید.

یکی از مهم‌ترین مزایای اجرای طرح تفصیلی، قانونمند شدن ساخت و ساز در شهر، مقاوم‌سازی ساختارهای شهر و جلوگیری از توسعه و رشد جغرافیایی پایتخت از جانب حواشی است.

همان‌طور که می‌دانید، ری یکی از شهرهایی است که ‌روی گسل زلزله قرار دارد و این موضوع همواره باعث نگرانی شهروندان است. بنابراین بد نیست بدانید کارشناسان طرح تفصیلی حتی برای گسل‌های شهر تهران نیز نقشه‌هایی را طراحی کرده‌اند و با تاکید بیشتر بر بحث مقاوم سازی پهنه‌های خاصی از شهر راکه در تیر رس بلایای طبیعی و غیر طبیعی قرار دارند، تدابیر خاصی جهت افزایش امنیت فیزیکی شهربه‌کار بسته‌اند.

رنجبر با اشاره به اهمیت اجرای طرح تفصیلی در پایتخت خاطرنشان کرد: برخلاف تصور عموم این طرح نه تنها مانع نوسازی شهر نیست بلکه ساخت و ساز را در چارچوب ضوابط شهری قانونمند می‌کند و افزایش100 درصدی صدور عوارض ساخت و ساز در منطقه نسبت به سال گذشته حکایت از موفقیت‌آمیز بودن اجرای این طرح جامع در منطقه دارد.

معاون شهرسازی منطقه 20 فرسودگی و ریزدانگی بافت مسکونی منطقه را یکی از مهمترین معضلات منطقه در زمان وقوع بحران برشمرد و عنوان کرد: اکنون هفت محله قدیمی هاشم‌آباد و نفرآباد، علایین، حمزه‌آباد، جوانمرد قصاب، طالقانی، ولی‌آباد و بهشتی با دارا بودن سه ویژگی ریزدانگی، تراکم و نفوذناپذیری در فهرست محلات فرسوده قرار گرفته‌اند که بسته‌های تشویقی در قالب ودیعه، وام، بخشودگی عوارض و ... برایشان پیش‌بینی شده است اما همان‌طور که اشاره شد کم عرض بودن معابر وعدم دسترسی مناسب وسایل نقلیه امدادی به این محله یکی از معضلات کلیدی منطقه به‌شمار می‌رود به همین منظور براساس تدابیر مدیران شهرداری تهران تسهیلات ویژه‌ای در قالب طرح تجمیع برای ترغیب اهالی این محلات جهت مشارکت در نوسازی پیش‌بینی شده است.

براساس اجرای طرح تجمیع اگر مالکانی که ملکشان در معابر کم عرض و بن بست واقع شده است برای تجمیع ملک و ساخت و ساز با یکدیگر به توافق برسند و به‌طور مشارکتی اقدام به ساخت و ساز کنند از معافیت پرداخت عوارض و تصرف رایگان معبر نیز بهره‌مند می‌شوند.

جالب است بدانید اگر دو ملک با مساحت کمتر از 125 متر در موقعیت ریز دانه به توافق برسند 50 درصد عوارض بخشوده می‌شود، اگر تجمیع به سه پلاک برسد بخشودگی 60 درصد، چهار پلاک 70 درصد و این تخفیف تا 90 درصد ادامه دارد.

گفتنی است این تسهیلات نه تنها سیمای فرسوده شهر را نونوار وکالد آن را مقاوم می‌کند بلکه شریان‌های امدادرسانی را برای زمان‌های بحرانی هموار می‌سازد.

انتهای پیام/2462/ش40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول