اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چای کشور خبر داد

آغاز تحقیقات گسترده روی زخم ریشه بوته چای

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چای کشور از آغاز تحقیقات گسترده روی زخم ریشه بوته چای خبر داد و گفت: به‌زودی پاسخ‌های به دست آمده از این تحقیقات به طور گسترده اطلاع‌رسانی می‌شود.

آغاز تحقیقات گسترده روی زخم ریشه بوته چای

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فاضل پورحقگو در جمع دانشجویان رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت به مناسبت هفته پژوهش با معرفی مرکز تحقیقات چای کشور اظهار کرد: به منظور ارائه و اجرای روش‌های جدید علمی در کشت و صنعت چای برای افزایش محصول در واحد سطح و نیز بهبود کیفیت و مرغوبیت چای، در سازمان چای سابق، یک واحد تحقیقاتی ‌ـ خدماتی به نام اداره فنی چای (زیر نظر اداره کل چای شمال، سال‌های قبل از 1363) برای ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی و خدماتی چای دایر شد.

وی با بیان اینکه این اداره سپس به پژوهشکده چای در سال‌های (74- 1363) و سپس به اداره کل خدمات پژوهشی چای در سال‌های (83- 1374) تغییر نام یافت، افزود: مجموعه مذکور پس از انحلال سازمان چای در اواخر سال 83 با نام مرکز تحقیقات چای کشور  به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی واگذار شد.

این مسئول، ایستگاه‌های تحقیقات چای تابعه مرکز تحقیقات چای کشور را برشمرد و گفت: ایستگاه تحقیقات چای ازبرم در سیاهکل، تلارسر در رامسر، خالسر املش، سکام رضوانشهر، فشالم فومن، نشتارود تنکابن و فجر لاهیجان واقع در ایستگاه تحقیقات گل و گیاهان زینتی لاهیجان از جمله ایستگاه‌های تحقیقاتی مرکز مذکور هستند.

وی با اشاره به اهداف مرکز تحقیقات چای کشور، اذعان کرد: اجرای طرح‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف به‌زراعی، ‌به‌نژادی، آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز، باغبانی، فرآوری و تکنولوژی چای‌سازی، تغذیه و آبیاری به منظور تولید چای سالم از وظایف اصلی و مهم این مرکز به شمار می‌رود.

پورحقگو از آغاز تحقیقات گسترده روی زخم ریشه بوته چای خبر داد و خاطرنشان کرد: به‌زودی پاسخ‌های به دست آمده از این تحقیقات گسترده اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی، «نماتد مولد زخم ریشه چای» را مهم‌ترین عامل خسارت‌‌زای باغ‌‌های چای شمال کشور نامید و تصریح کرد: سطح زیادی از باغ‌های چای آلوده به این نماتد است و گیاه چای میزبان اصلی این نماتد بوده و در ایران تاکنون تنها از روی این گیاه گزارش شده‌ است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات چای کشور تصریح کرد: معرفی ارقام کلونی و نیز تلقیح واریته‌های مختلف داخلی و خارجی به منظور به دست آوردن هیبریدهای مناسب که از نظر کمی و کیفی در وضع مطلوب‌تری است و نسبت به آفات و بیماری‌های کلیدی و خسارت‌زای چای متحمل بوده و یا مقاوم باشند نیز از جمله اهداف مرکز تحقیقات چای است.

به گفته وی، مطالعه آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز و دیگر عواملی که به نحوی در کاهش محصول چای دخالت دارند و روش‌های مناسب برای مدیریت مبارزه با آنها به ویژه بیماری «نماتد مولد زخم ریشه چای» و گسترش مبارزه بیولوژیک علیه شپشک‌‌های آرد آلود چای با استفاده از کفشدوزک شکاری کریپتولموس نیز از دیگر اهداف مرکز چای است.

پورحقگو به مطالعه و بررسی وضعیت خاک‌های مناطق چای‌کاری و نقش تغذیه بهینه به ویژه استفاده از کودهای شیمیایی میکرو و ماکرو برای افزایش کمیت و کیفیت محصول چای اشاره کرد و افزود: بررسی کودهای آلی و استفاده از آنها در تولید چای ارگانیک نیز مهم است.

وی با تاکید بر ضرورت بررسی روش‌های آبیاری و اثرات آنها در افزایش محصول و بهبود کیفیت، خاطرنشان کرد: در این روش‌ها نیاز آبی ارقام، دور آبیاری، مدت آبیاری، افزایش کارایی مصرف آب، اثر متقابل آب و کود و ... مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مسئول، به مطالعه درباره ترکیبات شیمیایی موجود در برگ سبز چای و چای خشک نظیر کافئین و پلی‌‌فنل‌ها در ارقام مختلف اشاره کرد و گفت: بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت برگ سبز و چای خشک و همچنین نحوه و چگونگی فرآوری مطلوب برای بهبود کیفیت چای داخلی تا حد مطلوب با بهره‌گیری از روش‌های فنی چای‌سازی امکان‌پذیر است.

وی یادآور شد: مطالعه ساختار نظام‌های بهره‌برداری و بررسی چرخه اقتصاد و بازرگانی چای، توسعه مکانیزاسیون در سطح باغ‌ها و کارخانه‌های چای‌سازی، طراحی و ساخت ماشین‌آلات چای‌سازی جدید و یا برطرف کردن عیوب ماشین‌های موجود از دیگر اهداف مرکز تحقیقات چای است.

پورحقگو بهینه‌سازی انرژی مصرفی در باغ‌های چای و کارخانه‌های چای‌سازی و بهینه‌سازی فرآیند تولید چای سیاه، تولید محصولات متنوع مانند چای سبز، نوشابه چای، بستنی چای، روغن بذر چای و ... را از دیگر اهداف مهم مرکز تحقیقات چای کشور ذکر کرد.

انتهای پیام/‌84002/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول