اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهر زنجان:

طرح ساماندهی آرامستان‌های زنجان آماده اجرایی شدن است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهر زنجان گفت: طرح ساماندهی آرمستان‌های شهر زنجان آماده شده و در حال اجرا شدن است.

طرح ساماندهی آرامستان‌های زنجان آماده اجرایی شدن است

شعیب اسماعیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه ظرفیت مزارهای قدیمی شهر زنجان به ویژه مزار مشهور به مزار پایین تکمیل شده است، اظهار داشت: انتقال دفن اموات به مزار جدید، نیازمند همکاری مردم و مسئولان شهر است.

وی ارتفاع‌های متفاوت در مزارها را از مشکلات آرامستان‌های شهر زنجان اعلام کرد و افزود: بر اساس دستورالعمل تهیه شده مزارها باید از قسمت سر 20 سانتی‌متر و از قسمت پا 15 سانتی‌متر باشد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهر زنجان تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل جدید صادر شده زدن سایبان بر روی مزارها ممنوع شده است.

وی بسیاری از اقدامات انجام شده در مزارها را مربوط به فرهنگ موجود در شهر دانست که مردم احترام زیادی برای مردگان قائل هستند.

اسماعیلی سازمان آرامستان‌ها را تنها سازمانی در شهرداری عنوان کرد که با همه اقشار موجود در جامعه در تعامل است و باید رعایت حال آنها را بکند.

*اجرای طرح ساماندهی در مزارهای قدیمی قابل اجرا نیست

وی با بیان اینکه امکان اجرای دستورالعمل جدید دفن اموات و چگونگی نصب سنگ مزار بر روی آنها در مزارهای قدیمی قابلیت اجرایی ندارد، اضافه کرد: هر گونه اقدامی در این مورد تبعات اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی به دنبال خواهد داشت.

مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهر زنجان با اشاره به اینکه ساماندهی مزارها در دیگر شهرهای بزرگ به راحتی انجام شده است، ادامه داد: گویا در شهر زنجان هماهنگی در این مورد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مزارهای قدیمی از نظر سازمان آرامستان‌ها دیگر جایی برای دفن اموات ندارد، اضافه کرد: دفن اموات به مزار جدید نیاز به همکاری مردم و مسئولان دارد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه مزارهای فعلی شهر زنجان مشرف به منازل ساختمانی مردم و در واقع در وسط شهر قرار گرفته است، افزود: این موضوع مشکلات بهداشتی در پی دارد.

وی موقوفه بودن زمین مزارهای فعلی را از جمله مشکلات عنوان و تصریح کرد: بر اساس قوانین و نظرات موجود حتی اگر یک وجب جا مانده باشد، دفن اموات باید در آنجا انجام شود.

مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهر زنجان با اذعان به خرید و فروش‌های انجام شده برخی مزارها در برهه‌ای از زمان گفت: شکوائیه‌هایی در این مورد رسیده ولی هیچ‌کس سند متقنی در این مورد برای پیگیری ارائه نکرده است.

وی از پیشرفت 40 درصدی مزار جدید واقع در 5 کیلومتری زنجان با نام بهشت فاطمه‌الزهرا خبر داد و اضافه کرد: این مزار 46 تا 50 هکتار وسعت دارد.

اسماعیلی تعداد اموات دفن شده در مزار جدید را در حدود 300 نفر اعلام کرد و گفت: این اموات اغلب مجهول‌الهویه و بی‌وارث هستند.

*فوت 1624 نفر از آغاز سال‌جاری در زنجان

وی تعداد فوت‌شدگان در شهر زنجان را طی 9 ماه گذشته از سال‌جاری یک‌هزار و 624 نفر اعلام و تصریح کرد: یک‌هزار و 19 نفر از این تعداد مرد و بقیه زن بوده‌اند.

مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهر زنجان تعداد نوزادان فوت شده از آغاز سال‌جاری را در زنجان 168 نفر اعلام کرد و گفت: 420 نفر از این اموات در مزار موسوم به مزار حضرت معصومه و 728 نفر هم در مزار موسوم به بهشت فاطمه دفن شده‌اند.

وی افزود: 475 نفر از اموات هم به شهرهای دیگر منتقل شده‌اند، ضمن اینکه یک نفر هم در مزار جدید دفن شده است.

انتهای پیام/73004/ع40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول