اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان خبر داد

‌کلنگ‎زنی طرح گردشگری آشوراده گلستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان گفت:‌ طرح گردشگری آشوراده مورد موافقت سازمان محیط زیست کشور نیز قرار گرفته است و به زودی کلنگ‎زنی می‎شود.

‌کلنگ‎زنی طرح گردشگری آشوراده گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، قربان عباسی نیز مساحت طرح گردشگری آشوراده را 380 هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: این مقدار مورد تایید کارگروه قرار گرفت و برای طرح بزرگ گردشگری یک‎هزار و 357 میلیارد ریال سرمایه‎گذاری می‎شود.

وی میزان اشتغالی را که این طرح ایجاد می‎کند 2 هزار و 700 نفر اعلام کرد و اذعان داشت: با ایجاد زیرساخت‎های گردشگری در این جزیره، زمینه‎های حداکثری جذب گردشگر در استان گلستان فراهم خواهد شد.

در سفر سوم تمامی اختیارات مربوط به جزیره آشوراده به استاندار گلستان تفویض شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان یادآور شد: همزمان با نخستین سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان گلستان در سال 1384، مطالعه امکان‎سنجی جزیره آشوراده انجام شد که در جلسه هیئت وزیران به عنوان سایت گردشگری پیشنهاد و مورد تایید قرار گرفت و در سفر دوم ریاست جمهوری این منطقه به عنوان منطقه نمونه گردشگری تایید شد و در سفر سوم نیز تمامی اختیارات مربوط به جزیره آشوراده به استاندار گلستان تفویض شد و کارگروه زیربنایی وزارتخانه‎ای نیز تشکیل شد.

عباسی با ذکر اینکه وسعت اولیه جزیره آشوراده حدود یک‌هزار و 200 هکتار است اذعان داشت: اکنون تنها 400 هکتار آن قابل استفاده و برنامه‎ریزی است.

سهم گلستان در ارزش افزوده بخش گردشگری یک درصد است

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سهم گلستان در ارزش افزوده بخش گردشگری یک درصد است که با اجرای طرح گردشگری از جمله رونق گردشگری آشوراده این سهم می‎تواند در اقتصاد استان افزایش یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان استفاده بهینه از ظرفیت‎های موجود از جمله افزایش ضریب اشغال گردشگران در واحدهای اقامتی و پذیرایی از 50 به 75 درصد، افزایش متوسط اقامت گردشگران در واحدهای اقامتی و پذیرایی از 2.5 شبانه‌روز به 3.5 شبانه‌روز، افزایش متوسط فروش سالیانه واحدهای پذیرایی از دو برابر ظرفیت پذیرش به 3.5 برابر، افزایش سهم صادرات محصولات صنایع‌دستی استان از یک درصد به پنج درصد را از جمله راهکارهای رونق گردشگری در گلستان دانست.

آشوراده در مرکز شبه جزیره میانکاله واقع شده و تنها جزیره ایرانی دریای خزر محسوب می‎شود و به دلیل برخورداری از جاذبه‎های منحصر به فرد یکی از قطب‎های مهم گردشگری است.

جزیره آشوراده در حاشیه ساحل بندرترکمن از شمال به دریاچه خزر، از شرق به تنگ‎های باریک موسوم به تنگه چپق‎اوغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‎شود.

این جزیره در برخی منابع تاریخی به عنوان مجمع الجزایر آشوراده که متشکل از سه جزیره بوده، آمده است که گفته می‎شود با بالا آمدن سطح آب هر دو جزیره کوچک انتهای آن در آب فرو رفته و در حال حاضر تنها یک جزیره باقی مانده است.

جزیره آشوراده با آب و هوای معتدل در غرب بندرترکمن قرار دارد و تا سال‎ها قبل با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه راهنمایی، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از یک‎هزار نفر سکنه داشته‌ است که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‎وری و ماهیگیری مشغول بوده‌اند اما با وقوع سیل در سال 1372 این جزیره خالی از سکنه شد.

پوشش گیاهی جزیره، بوته‌های تمشک، نوعی خار خودرو و درختان انار ترش است و حیواناتی همچون شغال، روباه، خرگوش، ماهی، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی در جزیره زندگی می‎کنند.

با برنامه‎ریزی‎های صورت گرفته، این جزیره قرار است سکوی پرش گردشگری نگارستان ایران زمین شود.

انتهای پیام/2307/ق/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول