اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

تفاوت ضد انقلاب با ابوسفیان ها ...

خبرگزاری فارس: امام خمینی : آنها(ابوسفیان ها) از اینها( ضد انقلاب) حالشان بهتر بود. برای اینکه، آنها برای اجانب نبود. آنها برای خودشان می‎خواستند قیام کنند . اینها برای اجانب دارند قیام می‎کنند و برای اجانب فعالیت می‎کنند که قیام شما مردان خدا را فلج کنند.

تفاوت ضد انقلاب با ابوسفیان ها ...

رخدادهای 30آذر1358

چکیده

رهبر انقلاب امروز در پیامی خطاب به شورای انقلاب خواستار دعوت کشیشان متعهد برای برگزاری مراسم مذهبی گروگانها شدند .

امام خمینی همچنین در دیدار با جوانان کفن پوش مراغه ای تاکید کردند : امروز وضع اسلام، وضع همان روزی است که پیغمبر قیام کرد و نهضت کرد و اسلام را خواست محقق کند.

رهبر انقلاب  همچنین اطرافیان خود و اعضای بیت را از دخالت در حوادث تبریز برحذر داشته و تاکید کردند هر کس به من ارتباط دارد حق ندارد که در مسائل روز و قضایای تبریز و غیرها دخالت کند، و حرفی تلفنی یا به غیرآن بزند.

سید حسین خمینی نوه رهبر انقلاب عصر امروز طی سخنانی در جمع جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران [جاما] با تاکید بر اینکه یکی از ارزش های بزرگ اسلام نفی ماهیت های امپریالیستی است گفت : باید انقلاب را از امیرانتظام ها پاک کرد .وی ادامه داد : مردم آگاهی دارند و خط امام را با خط دیگران زود تشخیص می دهند .

رئیس جمهور آمریکا در اعلامیه ای تاکید کرد بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل از شورای امنیت خواسته ام تحریم بین المللی علیه ایران را اعلام کند .

دولت صدام و فرانسه قراردادی منعقد کردند که به موجب آن فرانسه 24جت میراژ دیگر به عراق خواهد فروخت.

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران نیز با انتقاد شدید از کشورهای عربی گفت : این کشورها با این که ذخایر غنی نفت دارند از آمریکا و صهیونیست ها میترسند.

دعوت از کشیش های متعهد

رهبر انقلاب امروز در پیامی خطاب به شورای انقلاب خواستار دعوت کشیشان متعهد برای برگزاری مراسم مذهبی گروگانها شدند . در بخشی از پیام امام خمینی آمده است :« بدیهی است به مناسبت موضع خاصِ کشیشان سیاهپوست در مقابل جنایات امریکا، آنان از اولویت خاصی برخوردارند.»(1)

وضع امروز اسلام ، وضع همان روزی است که ...

امام خمینی امروز همچنین در دیدار با جوانان کفن پوش مراغه ای تاکید کردند : امروز وضع اسلام، وضع همان روزی است که پیغمبر قیام کرد و نهضت کرد و اسلام را خواست محقق کند.

رهبر انقلاب ادامه دادند : دستهای خائن از راه نفاق‎افکنی، خلل می‎خواهند وارد کنند بر نهضت ما. از راه اینکه یک دسته‎ای را در مقابل دسته دیگر قرار بدهد. اغفال کند یک دسته از جوانها، یک دسته از روستایی هایی که دل صاف دارند. قلوب الهی صاف دارند. از آنها استفاده کنند و بر ضد شما جوانها که پاسدار اسلام هستید.

امام خمینی  اطرافیان خود و اعضای بیت را از دخالت در حوادث تبریز برحذر داشته و تاکید کردند :« دفتر و اشخاصی که در بیرونی هستند و هر کس به من ارتباط دارد حق ندارد که در مسائل روز و قضایای تبریز و غیرها دخالت کند، و حرفی تلفنی یا به غیرآن بزند. در صورت تخلف، مؤاخذه خواهند شد.»
تفاوت ضد انقلاب با ابوسفیان ها ...

امام خمینی فرمودند : امروز هر کس برخلاف این مسیر بخواهد یک حرکتی بکند. مثلش مثل همان ابوسفیان و همان اشخاصی که در آن وقت با هم پیوند می‎کردند که نگذارند پیغمبر اسلام یک حکومتی تشکیل بدهد. آنها از اسلام می‎ترسیدند برای منافعشان. اینها هم که الآن دارند مخالفت می‎کنند از اسلام می‎ترسند.

رهبر انقلاب افزودند : آنها[مخالفان پیامبر] از اینها حالشان بهتر بود. برای اینکه، آنها برای اجانب نبود. آنها برای خودشان می‎خواستند قیام کنند و برخلاف اسلام قیام کردند نه برای اجانب. اینها برای اجانب دارند قیام می‎کنند و برای اجانب فعالیت می‎کنند که قیام شما مردان خدا را فلج کنند.(2)

انذار امام به اطرافیان خود

امام خمینی امروز همچنین اطرافیان خود و اعضای بیت را از دخالت در حوادث تبریز برحذر داشته و تاکید کردند :« دفتر و اشخاصی که در بیرونی هستند و هر کس به من ارتباط دارد حق ندارد که در مسائل روز و قضایای تبریز و غیرها دخالت کند، و حرفی تلفنی یا به غیرآن بزند. در صورت تخلف، مؤاخذه خواهند شد.»(3)

مبارزه با آمریکا ارزش بزرگ انقلاب

سید حسین خمینی نوه رهبر انقلاب عصر امروز طی سخنانی در جمع جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران [جاما] با تاکید بر اینکه یکی از ارزش های بزرگ اسلام نفی ماهیت های امپریالیستی است گفت : وقتی بعضی از مسئولین امر تمایلاتی دارند که با مبارزات ضد امپریالیستی نمی خواند فورا معلوم می شود .

مردم فورا میفهمند که اینها در خط امام نیستند

وی ادامه داد : چون امام که همیشه مبارزاتش ضد امپریالیستی و ضد آمریکایی بوده و این مسئولین که امام هم آنها را مورد تائید قرار داده وقتی کارهایی انجام دهند که به مبارزات ضد امپریالیستی خدشه وارد بیاورد مردم فورا میفهمند که این اشخاص در خط امام نیستند .

سید حسین خمینی فرزند آیت الله شهید مصطفی خمینی در حالی از ماهیت ضد آمریکایی انقلاب ایران سخن گفته و می گوید ملت ایران خط امام را از سایر خطوط تشخیص می دهد که خود بعدها به آن خط روشن و نورانی پشت کرده و در اردوگاه آمریکا قرار گرفت . وی در زمانی که اختلافات بین بنی صدر و شهید رجایی تشدید شده بود می رود در مشهد به نفع بنی صدر سخنرانی می کند. مردم به او حمله می آورند و می خواستند سید حسین خمینی را بزنند و ایشان که مسلح بوده، سلاح کمری داشته، دست به سلاح کمری اش می برد.
رفرمیست ها را باید کنار بگذارند

سید حسین خمینی در قسمت دیگری از سخنان خود در رابطه با مسائل روز نیز گفت : امروز باید هوشیار بود که رفرمیست ها را کنار بگذارند نه انقلابی ها را ، البته ممکن است این رفرمیست ها هم خالص باشند ولی این سنخ تفکر برای انقلاب خطر دارد ، اخلاصی که نتواند در کنارش نیروی انقلابی رشد کند بدرد نمیخورد ، آنگاه امیرانتظام ها رشد میکنند .

وی ادامه داد : رشد این ها به چه درد می خورد ؟ باید ایمان و اخلاصی را اجازه رشد داد که به نیروهای انقلابی اجازه رشد بدهد و فرصت طلب ها را ریشه کن کند . (4)

کارتر درخواست کرد ؛ تحریم بین المللی ایران تحت فصل هفتم منشور

رئیس جمهور آمریکا در اعلامیه ای تاکید کرد بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل از شورای امنیت خواسته ام تحریم بین المللی علیه ایران را اعلام کند . کارشناسان تردید دارند که آمریکا بتواند 9رای لازم برای تصویب تحریم اقتصادی ایران را بدست آورد بخصوص اینکه هر 5عضو دائم شورای امنیت باید به این طرح رای مثبت دهند .

یک مقام کاخ سفید در این زمینه گفت : هر کشوری که به این طرح رای منفی دهد تروریست بوده و مخالف با مقررات بین المللی است . (5)

فرانسه به صدام جت میراژ فروخت

عراق و فرانسه قراردادی منعقد کردند که به موجب آن فرانسه 24جت میراژ دیگر به عراق خواهد فروخت.

فرانسه قبلا 36 جت میراژ به عراق فروخته بود ، این میراژها میتوانند دو برابر سرعت صوت و در ارتفاع 65 هزار پایی پرواز کنند . (6)

به جای حمایت از اسلام از صهیونیست ها دفاع می کنند

آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران نیز با انتقاد شدید از کشورهای عربی گفت : این کشورها با این که ذخایر غنی نفت دارند از آمریکا و صهیونیست ها میترسند.

وی ادامه داد : عربستان که مهد اسلام است به جای اینکه از اسلام دفاع کند از آمریکا و صهیونیست ها حمایت می کند در حالی که کشورهای اسلامی یک روز شیرهای نفت خود را ببندند جهان متزلزل می شود.

آیت الله منتظری در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با اشاره به ضرورت ترویج ازدواج آسان در جامعه گفت : در سطح کشور باید مراکزی تشکیل شود تا دخترها و پسرها با حضور در این مراکز با هم آشنا شده و ازدواج کنند . (7)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 359

2- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 360

3- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 364

4- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 11، سید حسین خمینی فرزند آیت الله شهید مصطفی خمینی در حالی از ماهیت ضد آمریکایی انقلاب ایران سخن گفته و می گوید ملت ایران خط امام را از سایر خطوط تشخیص می دهد که خود بعدها به آن خط روشن و نورانی پشت کرده و در اردوگاه آمریکا قرار گرفت . سید حسین خمینی هنگام انقلاب اسلامی درعنفوان جوانی قرار داشت و با سرنگونی رژیم شاه از نجف به ایران بازگشت. وی از همان ابتدا در طیف بنی‌صدر و به دنبال آن مجاهدین خلق [منافقین ] قرار گرفت .

روزنامه جمهوری اسلامی در تاریخ دهم شهریور ماه سال 78 در صفحه 13 خود به نقل از سید حمید روحانی نوشت:  «در سال 59 آقای سید حسین خمینی که نوه امام بود در زمانی که اختلافات بین بنی صدر و شهید رجایی تشدید شده بود آقای سید حسین خمینی می رود در مشهد به نفع بنی صدر سخنرانی می کند. مردم به او حمله می آورند و می خواستند سید حسین خمینی را بزنند و ایشان که مسلح بوده، سلاح کمری داشته، دست به سلاح کمری اش می برد، بچه های کمیته جلوی او را می گیرند می برندش در یک اتاق دیگر. از همانجا مسئولین کمیته تماس می گیرند با دفتر امام. پیغام به امام داده می شود که آقای سید حسین خمینی نوه شما در مشهد از بنی صدر دفاع کرده مردم به او هجوم آوردند دست به اسلحه برده ما چه کار کنیم. امام به مرحوم آیت الله اشراقی می فرمایند که به مسئولین کمیته مشهد پیغام دهید که سید حسین خمینی تحت الحفظ به تهران اعزام شود و اگر دست به سلاحش برد او را با تیر بزنند. آقای اشراقی به دفتر می آید و از طریق آقای رحمانی که بعدها نماینده امام در نیروی انتظامی شدند، از طریق ایشان به بچه های کمیته پیغام می دهند. ولی بخش دوم پیام امام را آقای اشراقی نمی دهد و فقط می گوید امام گفته آقای سید حسین خمینی تحت الحفظ به تهران اعزام شود. وقتی ایشان پیش امام بر می گردد امام می پرسد شما دستور من را ابلاغ کردی. ایشان می گوید بله. امام گفت آقای اشراقی کامل ابلاغ کردی؟ آقای اشراقی که نمی توانسته دروغ بگوید می گوید نه من قسمت دومش را نگفتم. امام به آقای اشراقی می فرمایند بر می گردی مجدد تلفن می زنی و هر دو قسمت پیام من را می دهید. سید حسین خمینی تحت الحفظ به تهران اعزام شود و اگر دست به سلاحش زد با تیر او را بزنید.»

حمایت سید حسین خمینی از سازمان منافقین آنقدر شدت یافت که دراردیبهشت‌ماه 1360 و در کوران تیره شدن روابط بنی‌صدر و منافقین با امام خمینی و به طبع آن عزل بنی‌‌صدر، سید حسین طی یک سخنرانی درمشهد از بنی‌صدر حمایت نموده و به انتقاد از شهید مظلوم دکتر بهشتی و هاشمی رفسنجانی و توهین به شهید باهنر پرداخت .  هاشمی در کتاب خاطرات خود با عنوان عبور از بحران چنین می نویسد: «ساعت هفت صبح جلسه هیأت رئیسه داشتیم؛ در آن جلسه، سخنرانی پریروز حسین آقای خمینی در مشهد مطرح و به همه مطبوعات اطلاع داده شد که حرف‌های او را ننویسند. ظهر، احمد آقای خمینی و آقای صانعی ناهار را مهمان من بودند ؛ در مورد حسین آقا و صحبت‌های مشهد بحث شد؛ باید به هر نحو که شده سعی کنیم که محفوظ بماند؛ برخورد را صلاح ندانستیم و راه ارشاد را پیشنهاد کردیم ».

حضرت امام در نامه ای خطاب به سید حسین خمینی که متن آن درجلد14صحیفه نورآمده است با انتقاد شدید از وی، نوشته اند: «پسرم حسین خمینی! جوانی برای همه خطرهایی دارد که پس از گذشت آنها انسان متوجه می‌شود . من میل دارم کسانی که به من مربوط هستند در این کوران‌های سیاسی وارد نشوند؛ من امید دارم که شما با مجاهدت در تحصیل علوم اسلامی و با تعهد به اخلاق اسلامی و مهار کردن نفس اماره بالسوء، برای آتیه مورد استفاده واقع بشوی؛ من علاوه بر نصیحت پدری پیر، به شما امر شرعی می‌کنم که در این بازی‌های سیاسی وارد نشوی و واجب شرعی است که از این برخوردها احتراز کنی؛ من به شما امر می‌کنم به حوزه علمیه قم برگرد و با کوشش، به تحصیل علوم اسلامی و انسانی بپرداز.» پس از نامه حضرت امام، سید حسین راهی قم شد زندگی سید حسین از آن پس در سکوت خبری گذشت و پس از 22 سال بی خبری از سیدحسین با سرنگونی رژیم بعث درعراق وی به نجف بازگشت و در مرداد ماه سال 1382در مصاحبه با روزنامه هلندی «ان آر سی هندلزبلاد» گفت: «علی‏رغم ناامنی در عراق و خطراتی که از جانب ماموران مخفی جمهوری اسلامی برایم وجود دارد اکنون فضای باز و آزاد در عراق به من امکان می دهد قفل سر بسته دهانم را باز کنم و آنچه را رهبران ایران به نام مذهب و خدا بر سر مردم ایران می آورند را افشا سازم.بدانید دیکتاتورهای مذهبی قادر نخواهند بود مانع من شوند. مهمترین خواسته من جدایی دین از حکومت است چرا که تا زمان امام دوازدهم هیچکس نمی تواند به نام خدا و اسلام حکومت را به دست بگیرد.»

هنگامی که این مصاحبه منتشر و توسط رسانه‌های مختلف نقل شد آنچنان به انتقاد از نظامی که رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) پدربزرگ سیدحسین خمینی پرداخته بود که حتی این سخنان برای بیت امام هم سنگین آمد به طوری که مطبوعات داخل کشور از قول یکی از نزدیکان بیت امام و بدون ذکر هویت او اعلام نمودند که اظهارات منتسب به سید حسین خمینی در باب نظام جمهوری اسلامی جعلی بوده و تکذیب می‌شود؛ اما سیدحسین بار دیگر در مصاحبه صوتیش با علیرضا نوری‌زاده در رادیو یاران همان نقطه نظرات را تکرار و تبیین کرده و بدین‌وسیله آن تکذیبیه را تکذیب کرد.

این در حالی است که حضرت امام (ره) همواره بر پیوند دین وسیاست تاکید داشته اند و فرموده اند: «امروز همه فهمیدند این را... که این مسأله دخالت در امور سیاسی از بالاترین مسائلی است که انبیاء برای او آمده بودند. قیام بالقسط و مردم را به قسط وارد کردن مگر می‌شود بدون دخالت در امور سیاسی؟ مگر امکان دارد بدون دخالت در سیاست و دخالت در امور اجتماعی و در احتیاجات ملت‌ها، کسی بدون اینکه دخالت کند، قیام بالقسط باشد؟ «یقوم الناس بالقسط» باشد.»

حسین خمینی هنگامیکه در عراق به سر می برد در مصاحبه با روزنامه واشنگتن تایمز در سفر زیارتی خود از اماکن مقدس شیعی در نجف ، کربلا و بغداد از آمریکا به خاطر فتح عراق قدردانی کرد و گفت: «مردم عراق نیروهای آمریکایی را به چشم آزادی‌بخش می‌نگرند نه اشغالگر، من می‌بینم که روز به روز اوضاع کشور رو به بهبودی می رود؛ من امنیت را احساس می‌کنم و می‌بینم که مردم از اینکه از رنج‌های گذشته خلاصی یافته‌‌اند شادمان هستند.»

همچنین حسین خمینی در بخش دیگری از مصاحبه خود با روزنامه واشنگتن تایمزبا بیان اینکه مردم ایران باید دخالت نظامی آمریکا را برای آزادی کشور خود بپذیرند افزود : «مردم ایران واقعا به آزادی احتیاج دارند؛ آزادی واجبتر از نان شب مردم است. اما اگر برای ایجاد آزادی راهی جز دخالت آمریکا نیست من فکر می‌کنم که مردم ایران باید آن را قبول کنند ؛ من هم این را قبول می‌کنم زیرا با اعتقادات و ایمان من همخوانی دارد.» در تیر ماه84 مجله آمریکایی «ونیتی‌فر» از پیشنهاد سیدحسین خمینی به رضا پهلوی برای اتحاد در برابر جمهوری اسلامی خبر داده بود؛ گویا این پیشنهاد از سوی کریستوفر هیچنز خبرنگار این مجله - که به قم سفر کرده بودـ به رضا پهلوی داده شده بود.

به نوشته این مجله حسین خمینی در منزل خود در قم، پس از پذیرایی با سوهان، چای و شربت به خبرنگار آمریکایی می‌گوید که حامی مداخله آمریکا در ایران است و می‌افزاید: «خواهان حذف حکومتی است که پدر بزرگش در ایران آن را بنا نهاده است» ؛ حسین خمینی معتقد است: «تنها جهان آزاد به رهبری آمریکاست که می‌تواند دمکراسی را به ایران بیاورد.» او همچنین با کنجکاوی نظر خبرنگار را پیرامون طرح رفراندوم سازمان ملل برای تغییر نظام ایران جویا می‌شود و ابراز تمایل می‌نماید «تا روزی با رضا پهلوی دیدار و حتی با وی همکاری نماید به شرط آنکه رضا پهلوی از پادشاهی صرف‌نظر کند.» هیچنز نیز پیام حسین خمینی را در آشپزخانه‌ای واقع در زیرزمین یک خانه در واشنگتن به رضا پهلوی می‌دهد که به قول او به شدت سعی می‌کند شاهانه جلوه ننماید. هیچنز می‌نویسد : «رضا پهلوی در باب سلطنت از سیاست بگو و نپرس پیروی می‌نماید.»

پس از این مصاحبه به گفته احسان نراقی از افراد نزدیک به خانواده شاه سابق  حسین خمینی در سفر خود به آمریکا با رضا پهلوی دیدار کرد که رادیوهای بیگانه پس از این دیدار اعلام کردند: «در این دیدار رضا پهلوی به وی گفته است: جد من به ایران خدمت کرد و سید حسین هم در پاسخ گفته است جد من به ایران خیانت کرد که پس از اعلام هیچ‏گاه این خبر تکذیب نشد.» (رک روزنامه ایران ، 9آذر1389، ویژه نامه غفلت های تاریخ نگاری انقلاب ، صفحه 49)

5- اطلاعات ، 1دی 1358، صفحه 12

6- اطلاعات ، 1دی1358، صفحه 12

7- کیهان ، 1دی1358، صفحه 5

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول