اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان انتقال خون ایران:

سالانه بین 150 تا 200 هزار لیتر پلاسمای خون در کشور تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران گفت: به طور میانگین هرساله بین 150 تا 200 هزار لیتر پلاسمای خون در داخل کشور تولید می‌شود.

سالانه بین 150 تا 200 هزار لیتر پلاسمای خون در کشور تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محسن منشدی در جمع خبرنگاران استان قزوین با اشاره به اینکه بالغ بر 10 سال است که پلاسمای خونی که در داخل کشور تولید می‌شود، به مصرف صنعتی رسیده است، اظهار داشت: پلاسمای خون تولیدی از پایگاه‌های خون سراسر کشور جمع‌آوری می‌شود و به یک شرکت آلمانی-ایتالیایی که از شرکت‌های معتبر تولیدکننده داروهای مشتق از پلاسما است ارسال شده و تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما می‌شود و به داخل کشور برمی گردد.

وی با اشاره به فواید این کار عنوان کرد: جلوگیری از دورریز پلاسمای خون، تهیه ماده اولیه دارو در داخل کشور، جلوگیری از ورود بیماری‌های منطقه‌ای، تهیه دارو با هزینه کمتر و جلوگیری از خروج مقدار زیادی ارز از داخل کشور از جمله فواید ارسال پلاسمای خون برای تهیه داروها به خارج از کشور به شمار می‌رود.

این مقام مسئول افزود: براساس این سیاست فعلا تا زمانی که این تکنولوژی در داخل کشور ایجاد نشده و ما توانایی تولید این داروها را در داخل کشور نداشته باشیم، به همین روش اقدام می‌کنیم تا با ارسال پلاسما و تبدیل به دارو بتوانیم این منبع حیاتی را در داخل کشور با قیمت مناسب در اختیار بیماران نیازمند قرار دهیم.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران ابراز داشت: در مناسبت‌های مذهبی مانند لیالی قدر و ایام تاسوعا و عاشورا که مردم نذر اهدای خون دارند، معمولا جمعیت در پایگاه‌های انتقال خون به حدی افزایش می‌یابد که گاها مجبور می‌شویم به آن‌ها کارت نوبت بدهیم و اهدای خون آن‌ها را به روزهای دیگری موکول کنیم.

منشدی افزود: در ایام مذهبی در کشور ایران اوج حضور مردم در پایگاه‌های انتقال خون برای اهدای خون را شاهد هستیم که در هیچ یک از کشورهای دنیا حتی سایر کشورهای مسلمان نیز چنین مواردی مشاهده نشده و این مهم به عنوان یک خصیصه مثبت کشور جمهوری اسلامی ایران در دنیا شناخته شده است.

وی با اشاره به تفاوت‌هایی که بین حجامت و خون‌گیری وجود دارد، تصریح کرد: حجامت عملی است که برای سلامت فرد ضروری شناخته شده است و هر کسی که برای سلامت خود احساس می‌کند باید حجامت انجام دهد می‌تواند به این امر اقدام کند.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: در انتقال خون علاوه بر اینکه به نوعی سلامت فرد که با عمل حجامت به دست می‌آید، تضمین می‌‌شود، سلامت حداقل سه نفر که از خون و فرآورده‌های خونی آن فرد استفاده می‌کنند نیز ضمانت خواهد شد.

منشدی اضافه کرد: در عمل حجامت شاید حدود 10 سی‌سی خون از فرد گرفته شود که با تعبیراتی که مدنظر است خون فرد را به جریان انداخته و به سلامت فرد منتهی می‌شود.

وی اذعان داشت: در انتقال خون با گرفتن 450 سی‌سی از خون فرد حجم زیادتری از خون گرفته می‌شود، جریان خون به شدت به گردش در می‌آید، سیستم خون‌ساز بدن تقویت می‌شود، شادابی و نشاط روحی ایجاد شده و احساس خوبی به فرد دست می‌دهد که با اهدای خون خود هم سلامتی خود را به دست آورده و هم توانسته حداقل جان سه نفر را نجات دهد.

این مقام مسئول گفت: بنابراین حجامت و انتقال خون در تقابل با هم نیستند و سعی دارند در تکامل هم باشند؛ توصیه ما نیز این است که اگر فرد می‌خواهد فقط به سلامت خود بیاندیشد می‌تواند حجامت انجام دهد ولی اگر به سلامت خود و دیگران به طور همزمان اهمیت می‌دهد می‌تواند به سازمان انتقال خون برای اهدای خون مراجعه کند.

انتهای پیام/77001/ق/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول