اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله کعبی تاکید کرد

ابعاد فقهی و حقوقی 9 دی تبیین شود

خبرگزاری فارس: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ‌‌سازمان بسیج حقوق‌دانان باید ابعاد فقهی و حقوقی 9 و 19 دی‌ماه را مورد بازکاوی و تبیین قرار داده و بیانیه‌های حقوقی در این زمینه صادر کند.

ابعاد فقهی و حقوقی 9 دی تبیین شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عباس کعبی در شورای اندیشه و همفکری سازمان بسیج حقوق‌دانان استان قم که عصر امروز در سالن جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد اظهار کرد: بسیج حقوق‌دانان دارای ظرفیتی عظیم است و می‌تواند خانواده‌ای از حقوق‌دانان را گرد هم آورد که با تفکر بسیجی قادر به ایفای نقش در جامعه هستند.

وی افزود: حوزه‌های علمیه، بارگاه کریمه اهل بیت(ع) و ظرفیت‌های گسترده آموزشی در قم در کنار همت جهادگونه بسیجیان می‌تواند قم را در عرصه سازمان بسیج حقوق‌دانان کشور پیشگام کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته‌های مشورتی در سازمان بسیج حقوق‌دانان تصریح کرد: جلسات بعدی باید به صورت تخصصی و با شکل گرفتن کمیته‌های اجرایی وارد فاز عملیاتی و اجرایی شوند.

وی ادامه داد: رهنمودها و مطالبات رهبری باید توسط سازمان بسیج حقوق‌دانان اجرایی شده و توجه به دغدغه‌های حقوق‌دانان، کمک به دستگاه قضایی، توجه به پر کردن خلأ‌های حقوقی، تعمیق بنیاد خانواده و نیز افزایش بصیرت و تعمیق بعد ارزشی در میان اعضا باید سرلوحه برنامه‌ها قرار گیرد.

کعبی بهره‌مندی از تجارب قضات و حقوق‌دانان را توسط اعضای سازمان بسیج حقوق‌دانان مورد تاکید قرار داد و گفت: این سازمان می‌تواند در سه بخش نقشی اثرگذار داشته باشد که نخستین مورد آن تعمیق پژوهش‌های حقوقی بر پایه فقه و نظام حقوقی اسلام است.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه کمک برای تدوین متون آموزشی غنی در عرصه حقوق با توجه فقه از جمله کارکردهای سازمان بسیج حقوق‌دانان خواهد بود عنوان داشت: در امر پژوهش‌های بنیادین باید خلأهای موجود در حوزه تقنین و اجرا را رفع کرد.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری خواستار ایجاد تحول در نظام قضا بر اساس فقه شیعه هستند؛ در این زمینه می‌توان با همت جهادی و بسیجی و با مدد گرفتن از فقها و مشارکت حقوق‌دانان، فقه و حقوق جزا را متحول کرده و پژوهش‌ها را در فقه حکومتی و نسبت آن با حقوق را سامان‌دهی کرد.

کعبی با اشاره به وجود مراکز تحقیقاتی پژوهشی فعال در قم گفت: سازمان بسیج حقوق‌دانان ظرفیت پیش‌برنده‌ای را در دسترس حقوق‌دانان قرار داده و این سازمان می‌توان با خط‌شکنی، جلودار این تحول عظیم باشد.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر موضع‌گیری‌های عملی سازمان بسیج حقوق‌دانان تصریح کرد: اعلام آمادگی این سازمان به منظور ثبت تشکل‌های حقوقی در عرصه بین‌المللی ظرفیت گسترده‌تری را پیش روی حقوق‌دانان قرار می‌دهد و این کار باید هرچه سریع‌تر جنبه اجرایی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: تشکیل سازمان حقوق‌دانان بدون مرز در دفاع از حق و عدل می‌تواند بستر مناسبی برای درخشش حقوق‌دانان مسلمان ایرانی فراهم آورد.

کعبی با اشاره به بین‌المللی بودن انقلاب اسلامی ایران بیان داشت: سازمان بسیج حقوق‌دانان باید با توجه به نزدیکی 9 و 19 دی ماه که با عنوان دهه بصیرت در قم گرامی داشته می‌شود، از این شرایط استفاده کرده و ابعاد فقهی و حقوقی این روزها را مورد بازکاوی قرار دهد و با صدور بیانیه‌های حقوقی در این زمینه وارد میدان شود.

انتهای پیام/78004/ت/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول