اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان:

بارندگی‌های پاییز در سرشاخه‌های زاینده‌رود کجا رفته است

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: 450میلی‌متر بارندگی‌های پاییز سال زراعی91 - 92 در سرشاخه‌های زاینده‌رود کجا رفته است و چرا مسئولان آب منطقه‌ای اصفهان میزان بارش باران را وارونه جلوه می‌دهند.

بارندگی‌های پاییز در سرشاخه‌های زاینده‌رود کجا رفته است

حسین محمدرضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در سه ماه اول سال زراعی 91-92 در حوزه کوهرنگ 450 میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم در صورتی که میانگین بلند مدت آن تا به امروز 380 میلی‌متر بوده است که تغییرات سال جاری به میانگین بلندمدت 25 ساله 15 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی در مورد مصاحبه معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با یکی از خبرگزاری‌های داخلی اصفهان در 28 آذر 1391 که بارش‌های موجود در پاییز سال گذشته را بهتر از بارش‌های پاییزه امسال عنوان کرد، گفت: بارندگی‌های پاییز سال گذشته طبق آمار اداره کل هواشناسی استان چهارمحال و بختیاری 388 میلی‌متر بوده، در صورتی که در پاییز امسال 438 میلی‌متر بارش داشته‌ایم و جای تعجب است یک مسئول استانی آمارهایی که شفاف و به وسیله اینترنت به آسانی در دسترس همگان است را این چنین وارونه جلوه می‌دهند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان در ادامه افزود: در ابتدای سال زراعی یعنی اول مهر حجم آب پشت سد زاینده‌رود حدود 200 میلیون متر مکعب بوده که با حدود 450 میلی‌متر بارندگی پاییز امسال حجم آب پشت سد باید بیش از 600 میلیون متر مکعب و البته منهای مصارف، 10 متر مکعب در ثانیه آب شرب، سه متر مکعب صنعت و آب انتقالی به استان یزد به میزان دو متر که در مجموع 15 متر مکعب در ثانیه مصرف می‌شود که در طول سه ماه پاییز مقدار 116 میلیون متر مکعب برداشت شده است و بنابراین باید نزدیک به 500 میلیون متر مکعب آب پشت سد ذخیره باشد که در حال حاضر 153 میلیون متر مکعب آب موجود است.

وی ادامه داد: سئوال ما از مسئولان آب منطقه‌ای استان و وزارت نیرو این است که بقیه آب موجود کجا رفته است، چرا که کشاورزان حق‌آبه‌دار و شریک عمده زاینده رود هستند و به عنوان صاحب آب حق دارند بدانند مقدار آبی که گم شده کجا رفته است.

محمدرضایی بیان کرد: در فصل پاییز و زمستان میزان مصرف آب شرب و صنعت به دلیل خنک شدن هوا کاهش می‌یابد و در چهارمحال و بختیاری برداشت‌ها متوقف می‌شود و پرت (هدررفت) آب در مسیر رودخانه کم خواهد شد و بنابراین بهانه‌ای وجود ندارد.

وی گفت: کشاورزان طی شش سال خشکسالی وضعیت اقتصادی ناگواری دارند و گرانی‌های اخیر هم بر فشارهای اقتصادی آنها افزوده است و به همین دلیل کشاورزان منتظر باز شدن آب رودخانه زاینده رود برای کشت خود هستند.

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اضافه کرد: میزان بارندگی حوزه کوهرنگ که سرشاخه‌های زاینده رود محسوب می‌شود تا به امروز 500 میلی‌متر بوده که 28 درصد نسبت به سال قبل افزایش و 19 درصد نسبت به میانگین بلند مدت افزایش داشته و بنابراین خواسته ما کشاورزان از آب منطقه‌ای استان اصفهان حفظ و نگهداری این آب برای حق آبه داران است.

انتهای پیام/63001/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول