اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیته بهداشت و سلامت اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان:

ایران می‌تواند قطب گردشگری سلامت برای افغانستان باشد

خبرگزاری فارس: رئیس کمیته بهداشت و سلامت اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان گفت: با توجه به مشترکات زیادی که بین ایران و افغانستان وجود دارد ایران باید به عنوان یک قطب گردشگری سلامت برای افغانستان به حساب آمده و بیشترین تعامل را داشته باشد.

ایران می‌تواند قطب گردشگری سلامت برای افغانستان باشد

هاشم وهاج امروز در حاشیه سومین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس در مشهد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دو همسایه قدیمی که از دیرباز با هم تعاملات بسیاری داشته و خواهند داشت  یکی از مهمترین موضوعات این تعاملات بحث گردشگری سلامت است.

وی ادامه داد: افغانستان با توجه به موقعیت و مشکلاتی که پس از جنگ‌های داخلی داشته و نابودی زیرساختهای پزشکی و سلامت در آن هر چند امروزه قادر به سرویس‌دهی به برخی مشکلات ابتدای درمانی خود است اما در حال حاضر یکی از نیازمند‌ترین کشورها به موضوع پزشکی و گردشگری سلامت است.

هاشم وهاج با اشاره به مشترکات زیاد فرهنگی بین ایران و افغانستان افزود: ایران کشوری هم دین و هم زبان با افغانستان بوده این دو عامل از اساسی‌ترین و تاثیرگذارترین مشترکات در بحث گردشگری سلامت بین ما محسوب می‌شود.

رئیس بیمارستان وهاج کابل ادامه داد: در حال حاضر روزانه تقریبا یک‌هزار نفر از بیماران افغانستان توسط 6 پرواز اختصاص یافته به بیماران و همراهان آنها از کابل به دهلی نو در حال انجام است، این در حالی است که کشور هند هم از لحاظ دین و فرهنگ با ما متفاوت بوده و هزینه‌های بسیاری هم به دلیل فاصله طولانی بر بیماران تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: روزانه بیش از چندین هزار نفر هم از طریق مرزهای زمینی به کشور پاکستان مراجعه می‌کنند که آنها هم از نظر زبانی و هم بحث هزینه‌ها و ناهماهنگی با مشکلات زیادی روبرو هستند.

رئیس کمیته بهداشت و سلامت اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان با توجه به دو کشور هند و پاکستان آمار مراجعه بیماران به ایران را بسیار ناچیز دانست و تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که در قسمت گرفتن ویزا برای مراجعه بیماران وجود داشت و صحبت‌هایی که در این کنفرانس مطرح شد، هرچه سریعتر این موانع رفع و شاهد گامی مؤثر و محسوس در این زمینه باشیم.

وهاج ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه سلامت و درمان در بین کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای اسلامی مطرح است و ما باتوجه به مشترکات زیادی که داریم خواستار هر چه بیشتر رابطه در بحث گردشگری سلامت هستیم.

رئیس کمیته بهداشت و سلامت اتاق تجارت و بازرگانی افغانستان تاکید کرد: با توجه به اینکه مردم مسلمان افغانستان توجه ویژه‌ای به درمان توسط پزشکان مسلمان و در محیطی کاملا اسلامی دارند، بیشتر خواستار درمان در جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی اشاره کرد: طبق آخرین بررسی‌ها سالانه 2 میلیون دلار در افغانستان هزینه مصارف گردشگری و سلامت شده که با یک برنامه‌ریزی منظم در چنین کنفرانس‌ها می‌تواند هم برای کشور میزبان سودآور بوده و هم برای میهمان کاهش هزینه‌ها را همراه داشته باشد.

انتهای پیام/70001/خ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول