اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک نویسنده و پژوهشگر:

انتشار دائر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی به دو جلد در سال افزایش یابد

خبرگزاری فارس: یک نویسنده و پژوهشگر گفت: جامعه علمی ایران و جهان تشنه دائر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی بوده و می‌توان به وسیله راهکارهایی انتشار این دانش‌نامه را به دو جلد در سال افزایش داد.

انتشار دائر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی به دو جلد در سال افزایش یابد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، رضا بابایی در جلسه نقد و بررسی دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (جلد 19) که چهارشنبه شب در محل انجمن‌های علمی حوزه علمیه برگزار شد، اظهار کرد: این دائرة‌المعارف دارای جایگاهی بلند در سطح ملی و بین‌المللی است و به همان میزان باید در نقد آن هم سخت‌گیری کرد.

وی با اشاره به جریان دائرةالمعارف‌نویسی در ایران خاطرنشان کرد: این جریان باید به صورت سخت‌گیرانه مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به جلد 19 دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و حجم بالای مقاله حافظ در این جلد گفت: مطالعه این مدخل برای پژوهشگران و محققان اسلامی و ایرانی بسیار سودمند است.

وی تصریح کرد: بی‌تناسبی در حجم مقالات و مدخل‌ها در این جلد دیده می‌شود، چراکه در مقایسه با شخصیت‌هایی چون ائمه معصوم(ع) حجم مقاله حافظ بسیار بالاست، ضمن آنکه با توجه به سیاست کلان دانش‌نامه‌نویسی در ایران، این اثر قرار است در آینده‌ای نزدیک فراتر از ایران منتشر شود، اما عدم رعایت حجم مطالب مشکلاتی را در این راه به وجود می‌آورد.

بابایی عنوان کرد: خوانندگان خارجی تفاوتی میان شخصیت‌های مسلمان قائل نیستند، به همین دلیل نمی‌توان به یک شخص مانند حافظ تا این حد پرداخت و در عین حال حجم بالای مطالب موجب کندی کار هم می‌شود.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه انتشار یک جلد دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در سال کم است، ابراز داشت: جامعه علمی ایران و جهان تشنه این کتاب است، بنابراین می‌توان به وسیله راهکارهایی انتشار این دانش‌نامه را به دو جلد در سال افزایش داد.

وی اذعان داشت: دائرةالمعارف بزرگ اسلامی اهتمام فراوانی به وزین بودن مطالب و اعتبار آنها دارد، اما این مسئله سبب شده بسیاری از مباحث روز در زمینه حافظ‌شناسی مطرح نشوند و ذهن نویسندگان بسیار فراتر از آنچه جامعه امروز انتظار دارد، جنبه آکادمیک داشته باشد.

بابایی در پایان با بیان اینکه نخبه‌گرایی و سنت‌گرایی بیش از حد در ارتباط با نگارش مطالب، موجب تأمین نشدن بخشی از مطالب موردنظر خوانندگان خواهد شد، یادآور شد: فضای دائرةالمعارف‌نویسی در ایران موجب شده تا پاسخ سئوالات امروزی در ارتباط با حافظ در جلد 19 دائرةالمعارف بزرگ اسلامی داده نشود.

انتهای پیام/78004/ذ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول