اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم تبریز در مجلس:

تبریز باید نقش رهبری ثبت آیین‌های عاشورایی در کشور را عهده‌دار شود

خبرگزاری فارس: نماینده تبریز در مجلس گفت: تبریز با توجه به پیشینه و سوابق درخشانی که در اعتلای تشیع ایران اسلامی داشته، باید نقش رهبری ثبت آیین‌های عاشورایی در کشور را عهده‌دار شود.

تبریز باید نقش رهبری ثبت آیین‌های عاشورایی در کشور را عهده‌دار شود

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌‌شرقی، میرهادی قره‌سید اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی و به ویژه تبریز که به عنوان نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام مطرح است، مهد مراسم و آیین‌های عاشورایی کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه فرهنگ عاشورایی مبنای اعتلای تشیع و عامل انعکاس و ترویج باطن تشیع در عالم بوده، افزود: تبریز به عنوان مهد آیین‌های اصیل عاشورایی می‌تواند ایفاگر نقش هدایت و راهبری ثبت و حفظ این مراسم مذهبی اصیل باشد.

قره‌سید تاکید کرد: با توجه به پیشینه درخشان تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع  در جهان اسلام، نیاز است که این میراث ماندگار گذشته برای ارتقای فرهنگ دینی کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: با توجه به مدیریت کلان کشور و در همین راستا استان آذربایجان‌شرقی در برنامه‌ریزی برای حفظ آیین‌های دینی و ملی، باید از ‌شریف ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در احیای مراسم اصیل مذهبی قدردانی ویژه کرد.

قره‌سید ضمن اظهار امیدواری به تداوم ثبت چنین آیین‌هایی، تصریح کرد: نمایندگان مجلس نیز به عنوان برگزیدگان مردم دیندار ایران اسلامی، از تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای حفظ، ترویج و معرفی آیین‌های عزاداری کشورمان حمایت کرده و می‌کنند.

قره‌سید همچنین مدیریت استان آذربایجان‌شرقی در زمینه حفظ میراث فرهنگی و تاریخی را عالی توصیف کرد و گفت: البته این عالی بودن شرط لازم است نه کافی و باید همه بخش‌ها و ارگان‌های مرتبط برای بهبود عملکرد این حوزه دست در دست هم دهند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه آذربایجان‌شرقی طی سال های اخیر با اجرای همایش های تخصصی و مورد نیاز توانسته تا حد زیادی در جهت حفظ و اعتلای میراث فرهنگی گام برداشته و جریان انتقال و هدایت این میراث ماندگار از اعصار گذشته به آینده را راهبری کند.

قره‌سید یادآور شد: باید از آحاد مردم به ویژه کارشناسان، متخصصان و علاقه‌مندانی خارج از چارت سازمانی این اداره برای همکاری و مشارکت در حوزه‌های ترویج و معرفی میراث فرهنگی و معنوی استفاده کرد که خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی نشان داده به خوبی از این پیشنهادات استقبال  می‌کند.

هفت پرونده آذربایجان‌شرقی از آیین‌های عزاداری شهرستان‌های تبریز، آذرشهر، مراغه، هریس، جلفا و عجب‌شیر در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت کشور با موضوع بررسی پرونده‌های آیین‌های عاشورایی، تصویب و به ثبت رسید.

انتهای پیام/6002/ش/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول