اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان:

چله گیلانی فرهنگ‌ کهن ایرانی اسلامی است

خبرگزاری فارس: مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان گفت: «چله گیلانی» از فرهنگ‌های کهن ایرانی اسلامی است.

چله گیلانی فرهنگ‌ کهن ایرانی اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، نقی علیزاده در مراسم برگزاری «چله گیلانی» در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان با اشاره به اینکه ایران یک کشور با  فرهنگ کهن به قدمت تاریخ بشری بوده و از فرهنگ و آداب و رسوم غنی و فاخری برخوردار است، اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی از نهادهای فرهنگی است که در ترویج فرهنگ و سنت بومی در سطح کشوری و بین‌المللی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه انتقال تجارب زندگی، آشنایی با آداب و سنت بومی و محلی و رشد آنها در گرو انتقال این فرهنگ‌ها به نسل‌های آینده است، افزود: چله گیلانی یکی از آداب و رسوم کهن رایج بین ایرانیان بوده که با پیوند با اسلام غنای خود را حفظ کرده است.

این مسئول، فرهنگ، هنر، غذا و... ایرانیان را زبانزد مردم جهان خواند و گفت: در این شب دید و بازدیدها تازه می‌شود و طبق تقسیم‌بندی سال توسط گذشتگان از شب چله تا نوروز مردم به استقبال بهار می‌رفتند.

وی بر حفظ این فرهنگ کهن در کنار مبانی و آموزه‌های اسلامی بر نسل جدید تاکید کرد.

شهردار رشت نیز در مراسم مذکور با اشاره به برگزاری آیین‌های شب یلدا در گیلان اظهار کرد: تمام خانواده‌های گیلانی در تدارک برپایی این شب باشکوه ایرانی هستند تا با دور هم جمع شدن شبی به یاد ماندنی را برای خود به ارمغان آورند.

سید محمد علی ثابت‌قدم با بیان اینکه چله گیلانی همواره به عنوان هویت ایرانی اسلامی مورد توجه تمام مردم است، اذعان کرد: سنت یلدایی، سنتی بسیار حسنه است که موجب وفاق و همدلی در بین مردم می‌شود  و امیدواریم همگان شبی با خاطره‌های خوش را در پیش رو داشته باشند.

وی برگزاری چنین گردهمایی‌هایی را با نگاه معنوی به آموزه‌های اسلامی موجب دستیابی به خروجی‌های مثبت فرهنگی دانست و ابراز کرد: فرزندان این مرز و بوم نقش مهمی در حفظ و پاسداشت این فرهنگ‌ها را دارند.

به گزارش فارس، برگزاری همایش چله گیلانی با همکاری کانون پرورش فکری گیلان، شهرداری رشت و مرجع صدور تاییدیه بهداشتی دامپزشکی گیلان در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.

اجرای قصه‌گویی دو عضو برجسته کانون، سرودخوانی با لباس و زبان محلی، برگزاری مراسم نقادی اجرای گروه موسیقی دانش‌آموزان، توزیع بسته‌های خوراکی شب چله حاوی انار، برنجک و گندمک و ... از دیگر برنامه‌های مراسم چله گیلانی بود.

انتهای پیام/84002/ت/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول