اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اسرائیل انتقام اروپایی می‌گیرد؛ شهرک‌سازی یا لجبازی

خبرگزاری فارس: «شهرک‌سازی»‌ بلای جان روابط دوستانه اسرائیل با متحدان اروپایی‌اش شده تا جایی که هر روز باید منتظر واکنش تند یکی به انتقاد یا عملکرد دیگری بود.

اسرائیل انتقام اروپایی می‌گیرد؛ شهرک‌سازی یا لجبازی

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ متحدان قدیمی که تا دیروز ادعای دوستی با یکدیگر را داشتند، به جان هم افتاده‌اند. استارت این دشمنی نیز از تصمیم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای از سرگیری شهرک‌سازی در خارج از خط سبز، در منطقه‌ای موسوم به «E-1» زده شد.

هر چند هدف او از شروع مجدد این پروژه، انتقام‌گیری از اعضاء سازمان ملل بود که به عضویت ناظر فلسطین در این نهاد بین‌المللی رای مثبت داده بودند، اما با این تصمیم، سران رژیم صهیونیستی ناخواسته وارد بازی‌ای شدند که دور از انتظار آنها بود.

این اقدام ابتدا با واکنش صریح و بعضا تند شمار زیادی از کشورهای غربی روبرو شد. در میان آنها، برخی کشورهای اروپایی گوی سبقت را از سایرین ربودند. آنها نه تنها با صدور بیانیه، شهرک‌سازی اسرائیل را محکوم کردند بلکه انگلیس، فرانسه،‌ دانمارک، اسپانیا و سوئد، سفیران رژیم صهیونیستی را برای توضیح در این باره احضار کردند.

استدلال آنها این بود که شروع شهرک‌سازی، به مسئله ازسرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه و دست یافتن به راه حل ایجاد دو کشور مستقل لطمه وارد می‌کند.

با این حال، نتانیاهو به نظرات و واکنش آنها وقعی ننهاد و با صدور بیانیه‌ای نه تنها بر ادامه سیاست شهرک‌سازی تاکید کرد، بلکه اظهار داشت: «اسرائیل در مورد منافع خود حتی در برابر فشارهای بین‌المللی ایستادگی می‌کند».

وزارت خارجه اسرائیل نیز زمانی که پافشاری اروپایی‌ها برای توقف شهرک‌سازی را مشاهده کرد، با صدور بیانیه‌ای به نقل از نتانیاهو شهرک‌سازی اسرائیل در قدس شرقی و کرانه باختری را تهدیدکننده تلاش‌های صلح ندانست بلکه مخالفت فلسطینی‌ها با مذاکرات مستقیم و خودداری از به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک دولت یهودی را مانع اصلی در برابر صلح عنوان کرد.‌

نتانیاهو حتی در گفت‌وگو با خبرنگاران تقصیر را به گردن محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان انداخت و مدعی شد، آنها حاضر به از سرگیری مذاکرات نبوده‌اند.

اما هیچ یک از این بهانه‌ها، سران کشورهای اروپایی را متقاعد نکرد و آنها کماکان به توقف شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری مُصر هستند. این مخالفت‌ها تا جایی ادامه پیدا کرد که «آویگدور لیبرمن»، وزیر خارجه اسرائیل را از کوره به در برد و او را برای نخستین بار، وادار به موضع‌گیری علیه دوستان و متحدان اسرائیل کرد و اوضاع را پیچیده‌تر ساخت.

ماجرا از چهارشنبه هفته گذشته شروع شد. لیبرمن طی مراسم روشن کردن شمع حنوکا در جمع اعضاء یکی از احزاب اسرائیلی با اشاره به انتقاد اخیر اتحادیه اروپا از شهرک‌سازی‌های اسرائیل، گفت، سران جهان در حالی مدعی تعهد به امنیت اسرائیل هستند که به محض گرفتاری، اسرائیل را قربانی می‌کنند.

وی افزود: «سران جهانی آماده‌اند تا همان طور که چکسلواکی را در آستانه جنگ جهانی دوم به نازی‌ها دادند، اسرائیل را نیز رها کنند. تمام وعده‌ها و تعهدات سران کشورهای مختلف جهان به حفظ امنیت تل آویو من را به یاد چکسلواکی سال 1938 میلادی می‌اندازد که با وجود ضمانت‌های بین‌المللی، برای قربانی کردن منافع ملی‌اش تحت فشار قرار گرفت و نازی‌ها سریعا بر این کشور تسلط پیدا کردند».

وی با تاکید بر اینکه «اسرائیل، به چکسلواکی دوم تبدیل نخواهد شد»، اظهار داشت:‌ »زمانی که هیچ چاره دیگری باقی نمانده باشد، سران کلیدی جهان تمایل دارند تا اسرائیل را بی درنگ قربانی کنند».

وزیر خارجه اسرائیل به همین حد اکتفا نکرد و از عملکرد برخی کشورهای غربی در قبال مسائل بین‌المللی پرده برداشت و گفت: «درک دل مشغولی جامعه بین‌المللی درباره موضوع فلسطین دشوار است. جامعه بین‌المللی هر از چندگاهی خشونت در کشورهای مختلف منطقه از افغانستان گرفته تا سوریه را تقبیح می‌کند و علت این امر «منافع نفتی» است و به همین دلیل است که جامعه بین‌الملل درصدد است تا با محکوم کردن اسرائیل، انتقادات خود را متعادل کند».

همین اظهارنظر کافی بود تا اتحادیه اروپا واکنش‌های خود علیه اسرائیل را شدیدتر از قبل سازد. یک روز پس از این موضع‌گیری بود که اتحادیه اروپا از اظهارات وزیر خارجه اسرائیل اعلام انزجار و عنوان کرد، به خاطر گفته‌های وی مبنی بر آنکه رهبران این اتحادیه قصد دارند اسرائیل را قربانی کنند، در نظر دارد، اسرائیل را تحریم کند.

بنابراین اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را برای اسرائیل در نظر گرفته که از جمله آنها، اعمال مالیات بیشتر بر روی کالاهای تولیدی یهودیان و همچنین الزام یهودیان اسرائیل به داشتن ویزا و مهر گذرنامه پیش از ورود به اروپا است.

از سوی دیگر،‌ تعدادی از سفرای اتحادیه اروپا در اسرائیل دیدار با لیبرمن را تحریم کردند. قرار بود آنها در نشستی روابط میان تل‌آویو و اتحادیه اروپا را بررسی کنند اما از دیدار با وزیر خارجه اسرائیل در این نشست خودداری کردند.

با این حال، لیبرمن بر سر موضع خود ماند و طی سخنانی در این همین نشست، با بیان اینکه «کشورهای بزرگ اروپا به دنبال انتقاد از شهرک‌سازی و تجاوزات شهرک‌نشینان اعتبار خود را از دست داده‌اند»، تاکید کرد: «کشورهایی که این بیانیه را صادر کرده‌اند، باید درک کنند که شهرک‌سازی در کرانه باختری مانعی در برابر صلح نیست و این فلسطینیان هستند که مذاکرات را به شکست کشانده‌اند زیرا با اجرای مذاکرات مخالفت می‌کنند».

او سپس آب پاکی را بر دستان اروپایی‌ها ریخت و گفت: «دلیلی برای عذرخواهی از این کشورها وجود ندارد. در دموکراسی اسرائیل چیزی وجود ندارد که به خاطر آن در مقابل دموکراسی اروپا و حتی دموکراسی برجسته انگلیس شرم‌سار باشد؛ ما نیاز به نصحیت نداریم».

 

رژیم صهیونیستی بدون توجه به خواسته‌های جامعه جهانی برای متوقف کردن شهرک‌سازی در اراضی فلسطینی، دیروز با احداث 1500 واحد مسکونی جدید در قدس شرقی موافقت کرد.

 

رژیم صهیونیستی در سال 1967 قدس شرقی را به اشغال خود درآورده و مدعی است که هر دو بخش قدس به صورت یکپارچه پایتخت ابدی این رژیم است.

به این ترتیب مشخص می‌شود، بازی‌ای که نتانیاهو با تصمیم برای شهرک‌سازی شروع کرده، به این زودی‌ها سر پایان ندارد چراکه هیچ یک از دو طرف دعوا، حاضر به عقب‌نشینی از موضع خود نیست. بنابراین باید منتظر ماند و دید عاقبت دشمنی امروز دوستان دیروز به کجا می‌انجامد.

انتهای پیام/ه.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول