اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز مطالعات فرهنگی قفقاز مطرح کرد

جعل اسناد هویت قفقاز را از ایران جدا نمی‌کند/ برپایی نمایشگاه عکس ‌در اردبیل

خبرگزاری فارس: همزمان با هفته پژوهش نمایشگاه عکس و اسناد حوزه قفقاز در نگارخانه خطایی اردبیل برپا شده است.

جعل اسناد هویت قفقاز را از ایران جدا نمی‌کند/ برپایی نمایشگاه عکس ‌در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در مراسمی که عصر امروز در نگارخانه خطایی اردبیل برگزار شد، این نمایشگاه با 60 قطعه عکس و اسناد از حوزه قفقاز و با محوریت مطالعات و تحقیقات امیراحمدیان در معرفی ابعاد پیوستگی هویت قفقاز با ایران برپا شده که علاقمندان می‌توانند تا پایان آذرماه از این نمایشگاه در نگارخانه خطایی بازدید کنند.

مدیر مرکز مطالعات فرهنگی قفقاز در سخنانی گفت: هدف ما از برگزاری این نمایشگاه بیان حقیقتی است که به دلیل برخی سیاسی‌کاری‌ها پنهان مانده و یا عده‌ای سعی می‌کنند با جعل اسناد و مدارک هویت قفقاز را از ایران جدا شده معرفی کنند.

ناصر اسحاقی با یادآوری اینکه تاریخ این کشور و هویت و فرهنگش با اصالت تاریخ و فرهنگ حوزه قفقاز گره ناگسستنی پیدا کرده است، افزود: برخی از سیاسیون و ایادی استکبار سعی می‌کنند که هویت ایران را از هویت کشورهای حوزه قفقاز جدا شده و منفک معرفی کنند در حالی که اگر واقعیت‌ها را نگاه کنیم این به هم پیوستگی به گونه‌ای است که غیرممکن است در این انسجام گسستی به وجود آمده باشد.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که حوزه قفقاز در تمام زمینه‌ها از تحولات ایران تأثیر پذیرفته به طوریکه علما، روحانیان و بزرگان این دو منطقه از گذشته‌های دور با هم مراودات و همکاری‌های نزدیک داشتند.

اسحاقی خاطرنشان کرد: هر چند عده‌ای می‌خواهند با تغییر نقشه جهان پیوستگی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها را انکار کرده و مرزبندی جدیدی برای آن به وجود آورند اما اسناد، عکس‌ها و مستندات تاریخی نشان می‌دهد که این پیوستگی و همراهی و همدلی از گذشته‌های دور پا برجا مانده است.

این مسئول اضافه کرد: تاریخ پرصلابت و درخشان قفقاز بیانگر این آمیختگی و حقیقت انکارناپذیر است که فرهنگ غنی قفقاز فرهنگ باروری است که هیچ وقت زوال و نابودی در آن راه نمی‌یابد.

وی در ادامه بیان کرد: پیوستگی‌ها به گونه‌ای است که می‌توان حقیقت این موضوع را به خوبی مشاهده کرد و در ارزش‌مداری‌ها به معنای واقعی به نمایش گذاشت.

وجود دو نقشه برای پیوستگی تاریخی، فرهنگی ایران با قفقاز

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اما یکی از اساتید دانشگاه و کارشناس مطالعات حوزه قفقاز در سخنانی گفت: ما در این نمایشگاه 60 قطعه عکس را به همراه اسناد معتبر ارائه کردیم که ارائه دو نقشه با سابقه در آن کاملاً ممتاز به نظر می‌رسد.

بهرام امیراحمدیان افزود: یکی از این نقشه‌ها شامل نقشه قفقاز در سال 1320 می‌باشد که دوران حاکمیت ایران بر این منطقه را به خوبی نشان می‌دهد که عثمانی‌ها به صراحت اعلام می‌کنند با وجود اینکه کشوری متخاصم هستند اما حاکمیت قفقاز برای ایران به رسمیت شناخته شده است.

وی تصریح کرد: در نقشه دوم منطقه قفقاز به زبان روسی در سال 1903 دوران امپراطوری روس‌ها بر پیوستگی فرهنگ ایرانی با حوزه قفقاز تاکید کرده و به خوبی آن را نمودار می‌کند به طوریکه این منطقه در آن زمان جزء فرمانداری‌های ایران به شمار می‌رفته است.

امیراحمدیان به اشتراکات دو منطقه که نشانه‌ای از بالندگی فرهنگ ایرانی در آن کشور می‌باشد، اشاره کرد و اظهار داشت: ضرورت شناخت فرهنگ و تمدن دو منطقه به قدری با اهمیت است که تاریخ منطقه قفقاز آمیختگی عجیبی با فرهنگ ایرانی دارد.

مؤلف کتاب جغرافیای جامع قفقاز خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشمندان، شعرا و اندیشمندان ساکن در این مناطق به زبان فارسی و متناسب با فرهنگ ایرانی آثاری را از خود به جا گذاشته‌اند که همیشه در فضای تمدنی ایران از آن به نیکی یاد می‌شود.

وی بیان کرد: ‌هر چند در طول تاریخ عده‌ای سعی کردند حقایق را تحریف کنند اما استنادات و آثار بر جای مانده نشان می‌دهد این به هم پیوستگی نه تنها مرزی و نقطه‌ای نبوده بلکه به هم پیوستگی فرهنگی، آداب و رسوم و حتی دل‌ها بوده است که مردم منطقه را نسبت به هم وفادار باقی گذاشته است.

انتهای پیام/62001‌/ش/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول