اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

عمده فروشان اصفهان برنج دولتی نمی‌خرند / برخی برندهای غذایی کمیاب شده است

خبرگزاری فارس: با توجه به روند صعودی قیمت برنج در بازار اصفهان دولت برای کاهش قیمت دست به کار شد که با مشکل فروش مواجه شد.

عمده فروشان اصفهان برنج دولتی نمی‌خرند / برخی برندهای غذایی کمیاب شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، یکی از عمده مشکلات ایران به ویژه شهر اصفهان در بازار عدم ثبات قیمت است که این بی‌ثباتی سبب شده تا هر از گاهی شاهد افت و خیز قیمت در بیشتر اجناس باشیم.

این سیر چند ماهه که سونامی گرانی را در بازار پدید آورد، دغدغه اصلی مردم بوده و همچنان نیز بر قوت خود باقی مانده است، اما با توجه به اینکه دولت برای مهار قیمت‌ها و جلوگیری از خسارت سودجویان وارد عمل شده هنوز نتوانسته تا راهکار جدی برای کنترل بحران در بازار پیدا کند.

یکی از محصولاتی که در چند روز اخیر دچار این سونامی شده برنج است که دولت برای اینکه راهکاری برای رفع گرانی آن پیدا کند، اقدام به فروش برنج با قیمت پایین‌تر در بازار اصفهان کرد، با این تفاوت که فروشنده باید زیر نظر سازمان بازرگانی اقدام به فروش کند.

در این میان فروشندگان بر این مسئله معترض هستند و اعتقاد دارند «زمانی که دولت برای مهار بازار برنج اقدام به فروش برنج با قیمت 25 تا 27 هزار تومان در بازار کرد، توانست تا موج امیدی به بازار روانه کند، اما این روند نتوانست ادامه پیدا کند و در همان ابتدای راه از ادامه مسیر باز ماند که از دلایل عمده آن می‌توان به ایجاد بروکراسی اداری برای دریافت سهمیه فروش اشاره کرد، چرا که عمده فروشان مجبور بودند که برای خرید برنج وقت خود را بگذارند تا با انجام مراحل اداری و در نهایت کسب سهمیه اقدام به فروش کنند که به صرفه نیست.

در ادامه این مشکلات نیز می‌توان به نارضایتی فروشندگان برای کنترل لحظه به لحظه فروش اشاره کرد که به نوعی یک بازدارندگی را به دلیل ترس از وارد شدن مالیات زیاد به فروشنده اعمال کرد و سبب شد تا دیگر فروشندگان این محصول راغب به خرید برنج از سوی دولت نباشند.

زمانی در اصفهان این عمل دولت نتوانست جوابگوی نیاز بازار باشد و در نهایت اداره بازرگانی در اطلاعیه‌ای به فروشندگان اعلام کرد حق ندارند که برنج را بالاتر از نرخ مصوب بفروشند و این مسئله سبب شد تا برنج در بازار به دلایل متعدد کمیاب و یا نایاب شود که دغدغه را بیش از پیش افزایش داد.

* برخی از برندهای غذایی کمیاب شده است

ثبات قیمت لبنیات و تعداد زیادی از محصولات دیگر از دیگر مؤلفه‌هایی بود که سعید اصلانی به آن اشاره و اضافه کرد: ثبات در قیمت لبنیات و دیگر محصولات در یک ماهه اخیر از نکات قابل توجه در بازار اصفهان است که توانسته بر قوت خود باقی بماند، البته شایان ذکر است، بگویم که به نوعی می‌توان این ثبات را به افزایش‌های بیش از اندازه در ماه‌های اخیر نسبت داد که دیگر جایی برای افزایش آن نداشتند.

کمیاب شدن برخی از برندهای غذایی که خرید روزانه شهروندان را شامل می‌شود، از دیگر نکاتی بود که این فروشنده آن را مورد بحث قرار داد و اذعان داشت: برخی از برندهای غذایی نیز به دلیل تغییرات قیمت و یا اینکه تولیدات آنها کاهش یافته در بازار کمیاب شده و یا به ندرت به دست می‌آید.

انتهای پیام/2301/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول