رادمهر کشانی مسئول گروه تئاتری پژوهش مهر امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه این نمایش با حمایت شرکت ورزشی راین که یگانه اسپانسر خصوصی تئاتر ایران است، به صحنه میرود، اظهار کرد: نمایش «جایی که پیاده رو تمام میشود» داستان زندگی زن و مردی پولداری است که ورود سه شخصیت در زندگی آنها سبب میشود که متوجه کمبودهایی در زندگی خود شوند.
وی با بیان اینکه اساس داستان این نمایش تضاد طبقاتی است، افزود: این نمایش نشان میدهد بسیاری از افراد در آرزوی پولدار شدن هستند تا زندگی خوبی داشته باشند و این در حالی است که در زندگی خود بسیار خوشبخت هستند و از طرفی بسیاری از افراد در رفاه مالی به سر میبرند اما زندگی خوبی ندارند.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: هر کدام از آدمها در نمایش «جایی که پیاده رو تمام میشود» نماد قشر خاصی در جامعه هستند و در نهایت تئاتر این پیام را برای مخاطب دارد که چگونه از زندگی خود استفاده کند تا احساس خوبی داشته باشند.
وی ادامه داد: اگر واقعیت کوتاه بودن زندگی را درک کنیم بسیاری از ترسهایمان احمقانه به نظر میرسد، در واقع به دنیا آمدن و مردن خارج از اختیار و انتخاب انسان است و زندگی همانند هدیه ای به او اعطا میشود.
کشانی تاکید کرد: بنابراین وظیفه تک تک ماست که در برابر گرفتن این هدیه تشکر کنیم و با نگاهی عمیق و ژرف به مفهوم واقعی زندگی سعی کنیم از لحظه لحظه آن به خوبی استفاده کنیم که اگر چنین نباشد به قول سقراط یک زندگی مطالعه نشده ارزش زیستن ندارد که این پیام در این تئاتر به خوبی قابل لمس است.
وی با بیان اینکه شیوه اجرای این نمایش کمدی فانتزی است، ادامه داد: به طور معمول نمایشهایی که دارای شیوه اجرایی ژستوآل (کمدی فانتزی) هستند، از معنا و مفهوم دور میشوند که این موضوع معضلی است که در شیوه کارگردانی تئاتر وجود دارد و در این نمایش سعی ما بر این بوده است که این مشکل را رفع کنیم.
کارگردان تئاتر تصریح کرد: این موضوع به این معنا است که علاوه بر اینکه از فضای فانتزی و حقیقی (ژستوال) بارها در نمایش استفاده شده است اما از محتوا و ماهیت متن نیز دور نشدهایم.
* استفاده از مکتب کمدی اصفهان در تئاتر
وی اضافه کرد: در این نمایش برای نخستین بار از شیوه بازیگری مکتب کمدی اصفهان برای یکی از شخصیتها استفاده شده که این روش از دیگر شیوهها متفاوت است.
کشانی اظهار کرد: مکتب کمدی اصفهان این تمایز را نسبت به دیگر فضاها و شیوههای اجرایی دارد که برگ برنده ای را برای کارگردان قرار داده است و زمانی که ریتم و تم صحنه دچار مشکل میشود، از این شیوه بازیگری میتوان استفاده کرد، چرا که در این شیوه استفاده از بازیگر در تمام سبکها مجاز است.
* استفاده تخصصی از موسیقی سنتی و راک در تئاتر
وی با بیان اینکه در این نمایش از فضای تلفیقی تصویری در تئاتر استفاده شده است، تأکید کرد: اگرچه این روش در گذشته نیز وجود داشته اما تفاوت آن در این است که این نمایش به صورت تخصصی از فضای موسیقی سنتی و راک در کنار یکدیگر استفاده شده است.
کارگردان تئاتر با بیان اینکه بار معنایی و مفهومی نمایش «جایی که پیاده رو تمام میشود» به سمت و سوی موسیقی سوق یافته است، ادامه داد: در این نمایش هر کجا سخن از اصالت است، از موسیقی سنتی و در فضاهای فانتزی از موسیقی راک استفاده شده که تلفیق همگونی از کار درآمده است.
وی با اشاره به اینکه هدف از این تلفیق جذب جوانانی است که موسیقی غربی را میپسندند، گفت: تصور من بر این است که جوانان پس از تماشای این تئاتر به سمت موسیقی سنتی تمایل پیدا کنند، چرا که در این نمایش با ایجاد همگونی میان موسیقی سنتی و راک وجوه متمایزی نسبت به موسیقی سنتی شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه نمایشنامه دارای پنج شخصیت است که در این تئاتر سه بازیگر آن را اجرا میکنند، گفت: بازیگران این نمایش فرشید تربیت، بهاره مهدوی، رادمهر کشانی (بازی در سه نقش و ایفاگر نقش آتشنشان به شیوه مکتب کمدی اصفهان) هستند.
مسئول گروه نمایش پژوهش مهر اضافه کرد: نویسنده این نمایش کیوان نخعی است، آهنگ ساز کار بهاره مهدوی و اجرای موسیقی راک نیز بر عهده پدرام مکوندی است.
وی اضافه کرد: مسئول موسیقی و نورپرداز این تئاتر فرزاد جندقیان است و خوانندگی بخشهای مختلف آن را نیز شهرام شاه ولایتی و رادمهر کشانی بر عهده دارند.
به گزارش فارس، نمایش «جایی که پیاده رو تمام میشود» پیش از این دو بار در شاهینشهر اصفهان و یک بار نیز در جشنواره استانی تئاتر به صحنه رفت و از 24 آذرماه لغایت 8 دی ماه نیز با همکاری و حمایت انجمن نمایش اصفهان از ساعت 18.30 در تالار فرشچیان اصفهان به صحنه میرود.
این نمایش در جشنواره تئاتر استانی جایزه اول بازیگری را برای بازی رادمهر کشانی در سه نقش متفاوت و رتبه سوم را برای فرشید تربیت به ارمغان آورد و از موسیقی این نمایش نیز تقدیر شد.
همچنین چندی پیش این نمایش در شهر بوشهر به صحنه رفت که در طول دو شب اجرا با استقبال بینظیر مردم جنوب روبرو شد.
انتهای پیام/2301/صا/ژ1001