اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با تلاش متخصصان داخلی

ظرفیت سکوی نخست فاز یک پارس‌جنوبی افزایش یافت

خبرگزاری فارس: مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس گفت: با تلاش متخصصان داخلی، پروژه افزایش ظرفیت سکوی نخست فاز یک پارس‌جنوبی به ثمر نشست.

ظرفیت سکوی نخست فاز یک پارس‌جنوبی افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از عسلویه، مرتضی خوش‌لهجه بعد از ظهر امروز در آیین افتتاح پروژه افزایش ظرفیت فاز یک پارس‌جنوبی اظهار داشت: پارس‌جنوبی از مناطق مهم نفت و گاز کشور است و نقش میدان گازی پارس‌جنوبی در تامین سبد انرژی کشور بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اهمیت این افزایش ظرفیت افزود: پروژه افزایش ظرفیت سکوهای دریایی فاز یک به منظور امکان استحصال یک میلیارد فوت مکعب گاز از یک سکو و تأمین سوخت زمستانی به صورت پایدار، 16 روز زودتر از برنامه دو ماهه پیش‌بینی شده به اتمام رسید.

مدیر تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: مرحله دوم پروژه تعویض، جایگزینی و نوسازی برخی از تجهیزات سکوهای فاز یک شامل مبدل­های حرارتی گاز و میعانات گازی، شیرآلات سرچاهی، شیرهای کنترل فشار و سایر تجهیزات وابسته در قالب طرح افزایش ظرفیت فاز یک پارس‌جنوبی در سکوی نخست مرزی این میدان مشترک با کشور قطر با موفقیت انجام شد.

خوش لهجه با اشاره به اینکه اجرای تمام مراحل تامین کالا و نصب این تجهیزات پروژه به دست متخصصان داخلی صورت گرفته، یادآور شد: حفاری چهارحلقه چاه جدید در سکوی اصلی فاز یک پارس‌جنوبی ( SPD1 ) نیز به منظور تکمیل برنامه افزایش تولید از این فاز در دستور کار شرکت نفت و گاز پارس قرار دارد.

وی با بیان اینکه هم‌اینک تولید فاز یک از دو سکو در حال انجام است، عنوان کرد: با اجرای این طرح و تکمیل مراحل حفاری چهار حلقه چاه پیش‌بینی شده در آینده نزدیک، امکان برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی از یک سکوی فاز یک پارس‌جنوبی فراهم خواهد شد.

خوش‌لهجه از واگذاری سکوی دوم فاز یک پارس‌جنوبی به فاز 19 این میدان مشترک خبر داد و گفت: به‌این ترتیب پس از حفاری چاه­های جدید سکوی اصلی و دستیابی به تولید فعلی در یک سکو، امکان جداسازی سکوی سرچاهی دوم ( SPD2 ) فراهم شده و این سکوی تولیدی به طرح توسعه فاز 19 اختصاص خواهد یافت.

وی اذعان داشت: اتمام زودهنگام عملیات اجرایی و امکان برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب از یک سکو، تأمین کالاهای حیاتی و حساس پروژه از تأمین‌کنندگان معتبر و کیفیت بالا و کم نظیر عملیات جوشکاری و انجام کامل تست‌های غیرمخرب از مزیت‌های مهم این طرح است.

خوش لهجه همچنین انجام مدیریت عملیات انتقال و جابجایی تجهیزات سنگین قدیمی (مبدل­­ها) از سکو به شناور و جایگزینی آنها با مبدل­های جدید و تعامل و همدلی کم نظیر ذی‌نفعان پروژه را از دیگر موضوعات برجسته این پروژه ذکر کرد.

وی اضافه کرد: در تمامی مراحل اجرایی این پروژه، الزامات و استانداردهای ایمنی دقیقی رعایت شده است.

خوش لهجه گفت: این پروژه که به دست توانمند پیمانکاران داخلی با نظارت و رهبری مدیریت طرح فاز یک و مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس به مرحله اجرا درآمده، زودتر از برنامه زمان‌بندی پروژه به ثمر نشسته است.

وی بیان کرد: از نظر زمان پیش‌بینی شده در برنامه، 27 درصد صرفه‌جویی زمانی صورت گرفته است.

انتهای پیام/2451/ع/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول