اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر:

میزان آب مخازن زیر زمینی جم، 100 میلیون متر مکعب است

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: در حال حاضر میزان آب مخازن زیرزمینی شهرستان جم، 100 میلیون متر مکعب است.

میزان آب مخازن زیر زمینی جم، 100 میلیون متر مکعب است

به گزارش خبرگزاری فارس از جم، حسین باشی‌زادگان صبح امروز در همایش مدیریت منابع آب، چالش‌ها و فرصت‌ها در شهرستان جم اظهار داشت: شهرستان جم در حوزه کشاورزی جایگاه ویژه‌ای دارد و تأمین آب مورد نیاز کشاورزی در این شهرستان گامی در راستای بهبود وضعیت کشاورزی است.

وی افزود: در چند سال اخیر برنامه‌ریزی بسیار زیادی برای تقویت سفره‌های زیرزمینی انجام گرفته و امیدوار هستیم این امر به نتایج خوبی نیز منجر شود.

این مسئول به وضعیت مخازن زیرزمینی جم اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس آمار موجود در شرایط کنونی میزان آب مخازن زیر زمینی شهرستان جم، 100 میلیون متر مکعب است.

باشی‌زادگان گفت: بر اساس برآوردهای انجام گرفته با این مخازن تا 14 سال دیگر جوابگوی نیاز مردم هستیم و در صورتی که به شرایط خشکسالی برسیم این رقم به 10 سال کاهش می‌یابد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به استفاده ناصحیح از منابع زیرزمینی آب خاطرنشان کرد: افزایش هزینه کشاورزان برای کف‌شکنی، نیاز به انتقال آب از مسافت‌های دور، کاهش آبدهی چاه‌ها و نشست ناگهانی زمین از پیامدهای استفاده نادرست از منابع آب‌های زیرزمینی است.

وی با بیان اینکه افت سالانه آب در شهرهای جم و ریز به ترتیب، سالانه حدود 86 سانتی متر و 5/1 متر است، اظهار داشت: این درحالی است که کسری مخازن نیز سالانه در شهر جم 5/7 میلیون متر مکعب و در شهر ریز 5/9 میلیون متر مکعب است که راهی جز استفاده صحیح از منابع آب و عمل به قوانین توزیع عادلانه آب نداریم.

باشی‌زادگان خواستار ایجاد تشکل‌های مردمی آب‌بران شد و اذعان داشت: ایجاد تشکل‌های مردمی آب‌بران در زمینه حفاظت از آب‌های سطحی و زیرزمینی، مهم‌ترین ابزار و عنصر مدیریت مردمی در زمینه مصرف بهینه آب است که این مهم جز با مشارکت همگانی مردم امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: از تمام توان و ظرفیت موجود برای بهبود وضعیت آب و تقویت سفره‌های زیرزمینی شهرستان جم استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/2451/و/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول