اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هیئت کوهنوردی بهبهان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد

زیستگاه طبیعی کوه سفید در معرض نابودی

خبرگزاری فارس: هیئت کوهنوردی بهبهان با صدور اطلاعیه‌ای از خطر کمین کرده برای زیستگاه طبیعی کوه سفید خبر داد و از مسئولان خواسته که از تخریب محیط زیست و قطع درختان کهنسال دست بردارند.

زیستگاه طبیعی کوه سفید در معرض نابودی

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، هیئت کوهنوردی، گروه‌های کوهنوردی خانم و آقا و انجمن ستاره‌شناسی این شهرستان با صدور اطلاعیه‌ای مشترک که یک نسخه از آن به دست خبرگزاری فارس رسیده است، نسبت به تخریب زیستگاه طبیعی کوه سفید هشدار داده‌اند.

در این اطلاعیه که با شعار کوه‌ها و جنگل‌ها بزرگ‌ترین سرمایه یک کشور هستند، طبیعت زیبای ایران را نگهدار باشیم، آغاز شده، آمده است: کوه سفید با ارتفاع سه هزار و 200 متر در منطقه بهمئی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، این منطقه زیستگاه برخی حیوانات کمیاب مانند یوزپلنگ و خرس است، منطقه کوه سفید از لحاظ گونه‌های گیاهی از مناطق غنی، بکر و دست نخورده طبیعت زیبای ایران بوده و همچنین منطقه‌ای محبوب و دوست داشتنی برای عموم طبیعت دوستان و دوستداران محیط‌ زیست و خصوصاً کوهنوردان است.

این اطلاعیه افزوده است: هیئت کوهنوردی بهبهان اخیراً مطلع شده است که این زیستگاه طبیعی در معرض خطر قرار گرفته و دوستداران محیط زیست و کوهنوردان بهبهان به تکاپو افتاده‌اند تا بقایای طبیعی منطقه را حفظ کنند و قرار است از روستای دوسیدالله تا ریزک جاده‌ای احداث کنند.

همچنین در این اطلاعیه آمده است: زیرک در پاشنه کوه سفید قرار داشته و دارای تعداد انگشت شماری باغ فصلی است که جهت ییلاق عشایر دامدار به وجود آمده است، این عشایر که در سال حدود 2 تا سه ماه در این منطقه می‌مانند، نه تنها نیازی به جاده ندارند، بلکه برعکس با کشیدن جاده، مراتع و چراگاه‌های خود را در معرض هجوم بی‌رویه اتومبیل‌ها و سرنشینان آنها می‌بینند.

هیئت کوهنوردی بهبهان در اطلاعیه خود ادامه داده است: ریزک با ارتفاع حدود 2 هزار متر، تابستانی گله‌پرور و زمستانی برفگیر دارد، احداث جاده برای باغاتی که 9 ماه از سال خالی از سکنه هستند، چه توجیه اقتصادی یا اجتماعی دارد؟ برای دوستداران طبیعت، کوهنوردان و هیئت کوهنوردی بسیار غمناک است وقتی شاهد بریدن هزاران درخت کهنسال باشند، درختانی با ریشه‌های عمیق در دل طبیعت زاگرس، درختانی چند صد ساله که همیشه با سخاوتمندی و عظمت، زیبایی خود را به ما عرضه داشته‌اند، آیا نگرانی ما بی‌مورد است؟ آیا باید در اینگونه موارد سکوت کرده و شاهد نابودی طبیعت زیبای کشورمان باشیم؟ آنهایی که برای کاشت یک نهال، هفته درختکاری معین می‌کنند، چگونه می‌توانند شاهد قطع و بریدن درختان تنومند زاگرس باشند؟ آیا دوستداران حیات وحش در سراسر ایران می‌توانند شاهد نابودی گونه‌های نادر جانوری زاگرس باشند و سکوت کنند؟

در پایان این اطلاعیه آمده است: ما دست یاری خود را به سوی همه اداره‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه دراز کرده و از آنان تقاضای کمک و یاری داریم همچنین از همه انجمن‌ها و هیئت‌های دوستدار طبیعت می‌خواهیم تا ما را در این امر یاری کنند و با تهیه گزارش‌ها، نامه‌ها و نوشتن مقالات و ارسال آنها به اداره راه و ترابری استان کهگیلویه و بویراحمد، مانع از نابودی طبیعت منطقه، آلودگی زیستگاه حیوانات کمیاب و مانع از قطع و بریدن درختان کهنسال یا جوان زاگرس شویم.

گفتنی است، این اطلاعیه و نامه به استانداری، اداره منابع طبیعی و سازمان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، فرمانداری شهرستان بهمئی اداره محیط زیست شهرستان بهبهان ارسال شده است.

انتهای‌پیام/72003/م/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول