اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی یزد:

تغییر کاربری اراضی و فرسایش خاک امنیت غذایی را تضعیف می‌کند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی یزد گفت: با توجه به اینکه جمعیت جهان در حال افزایش است، اراضی کشاورزی قابل کشت کاهش یافته ضمن اینکه تغییر کاربری اراضی و فرسایش خاکی نیز امنیت غذایی را تضعیف می‌کند.

تغییر کاربری اراضی و فرسایش خاک امنیت غذایی را تضعیف می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، جلال سالم در نخستین همایش خاک به مناسبت روز جهانی خاک در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یزد اظهار داشت: مصرف انرژی روزانه 3هزار کیلو کالری است که 70 درصد این انرژی از کربوهیدرات‌ها تامین می‌شود و این آمار بالاتر از آمار جهانی است همچنین مصرف پروتئین و سبزی، گوشت، روغن‌نباتی در ایران کمتر از آمار جهانی است.

وی عنوان کرد: الگوی تغذیه در ایران باید اصلاح شود زیرا در حال حاضر گرسنگی سلولی بیشتر از گرسنگی غذایی است.

سالم با بررسی شاخص‌های محیط زیستی خاطرنشان کرد: شاخص بارندگی در ایران بسیار کم است در حالی که 92 درصد محصولات ما وابسته به آب هستند و این میزان در جهان 40 درصد است.

وی عنوان کرد: با روند کنونی بارش‌ها، در سال 2040 در جهان تقاضا برای آب بیشتر از عرضه خواهد بود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی یزد با اشاره به شاخص امید به زندگی در ایران و مقایسه با جهان گفت: شاخص امید به زندگی در ایران افزایش داشته است و در حالی که بالاترین سن امید به زندگی در جهان 69 سال است، این شاخص در ایران 71 سال است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه جمعیت جهان افزایش یافته است، اراضی کشاورزی رو به کاهش هستند به طوری که 17 درصد از اراضی بدون هیچ محدودیتی قابلیت کشت دارند و 24 میلیون اراضی مرتعی نیز پوشش خاک ضعیفی دارد ضمن اینکه تغییر کاربری اراضی و فرسایش خاکی امنیت غذایی را رو به ضعف می‌برد.

سالم ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده در 110 کشور، بهره‌وری صحیح از زمین‌های کشاورزی امنیت غذایی را به مقدار زیادی بهبود خواهد بخشید.

انتهای پیام/2464/ح/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول