اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر جهادکشاورزی:

2 میلیارد مترمکعب از حق‌آبه ایران از رودخانه ارس به دریای خزر می‌ریزد

خبرگزاری فارس: معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهادکشاورزی گفت: حق‌آبه ایران از ارس بیش از 2.5 میلیارد مترمکعب است و نزدیک به 2 میلیارد مترمکعب از آب ارس به دریای خزر می‌ریزد.

2 میلیارد مترمکعب از حق‌آبه ایران از رودخانه ارس به دریای خزر می‌ریزد

به گزارش خبرگزاری فارس از آذرشهر، سیدرحیم سجادی صبح امروز در جمع مسئولان در محل فرمانداری آذرشهر با اشاره به تغییر الگوی کشت در آذرشهر و تبدیل اراضی حاشیه دریاچه ارومیه به باغات پسته اظهار کرد: این تغییر الگو در 40 هکتار از مزارع این منطقه اتفاق افتاده و براساس گزارش‌های دریافتی این تغییر الگو جوابگو بوده است که قابل تعمیم به سایر سطوح کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه خواهد بود.

وی با بیان اینکه ریزگردهای عربی به گرد پای شوری دریاچه ارومیه نمی‌رسند، افزود: ریزگردهای ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه همراه با نمک هستند که خطرات، عواقب و اثرات آن با یک شستشو یا بارش قابل جبران نخواهد بود.

سجادی با بیان اینکه این پدیده نه تنها 750 کیلومتر حاشیه دریاچه بلکه مزارع و زمین‌های کشاورزی آن را به نابودی می‌کشد و تا استان‌های دیگر نیز پیش خواهد آمد، افزود: لایروبی قنوات، آبیاری تحت فشار، تغییر الگوی کشت و حتی تعطیلی کل کشاورزی دیگر چاره کار دریاچه ارومیه نیست بلکه باید از این نسخه‌های درمانی با کاری عملی گذر کنیم.

معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهادکشاورزی به یک میلیارد و 100 میلیون مترمکعب برای نجات این زیستگاه و 3 میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز برای حفظ پایه‌ای محیط زیست در آن اشاره کرد و گفت: در مقابل این اعداد نیز حق‌آبه ایران از ارس بیش از 2.5 میلیارد مترمکعب است و نزدیک به 2 میلیارد مترمکعب از آب ارس به دریای خزر می‌ریزد.

وی همچنین بر ضرورت تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه تاکید کرد و افزود: کشت پسته در مناطق کم آب و شوره‌زار سازگاری بیشتری داشته و جایگزین مناسبی برای سایر محصولات می‌تواند باشد.

سجادی ایجاد روش‌های آبیاری زیر سطحی برای درختان پسته را راهکاری مناسب در این زمینه عنوان و اضافه کرد: این روش، راهکار مناسبی برای استفاده بهینه از آب‌های موجود و پیشگیری از تبخیر آب در مزارع حاشیه دریاچه است.

وی خواستار جلوگیری از افزایش باغ‌ها و کاهش کشت محصولات بیشتر زراعی در شوره‌زارهای حاشیه دریاچه ارومیه شد و خاطرنشان کرد: توسعه هر نوع کشاورزی و استفاده بی‌رویه از آب‌های موجود در منطقه به ضرر باغداران و زارعان خواهد بود.

معاون آب، خاک و صنایع وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه انتقال آب از سد شهید مدنی به شهرستان آذرشهر در حوزه وظایف جهادکشاورزی نیست، افزود: در این خصوص باید آب منطقه‌ای پاسخگو باشد.

سجادی با بیان اینکه اعضای هیئت دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تمام مسئولان مصمم به حل مشکل این دریاچه هستند، افزود: امیدوارم با کمک هم بتوانیم بر مشکلات منطقه فائق آییم.

انتهای پیام/60002/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول