اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی:

حفظ کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه با تغییر الگوی کشت امکانپذیر است

خبرگزاری فارس: معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: تغییر الگوی کشت با استفاده از آبیاری تحت فشار روشی برای حفظ کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه است.

حفظ کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه با تغییر الگوی کشت امکانپذیر است

میرحمید سجادی امروز در حاشیه بازدید از زمین‌های کشاورزی شهرستان شبستر که تحت تاثیر کاهش آب دریاچه ارومیه قرار گرفته‌اند، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: اعتبارات ویژه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه در سه استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان اختصاص یافته و بیشترین میزان برای استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی بوده است.

وی از تغییر الگوی کشت به عنوان راهکار برای حفظ کشاورزی حوزه دریاچه ارومیه نام برد و گفت: در این روش از آبیاری تحت فشار یا زیر سطح کشت استفاده می‌شود که تا 30 سانتی‌متر زیر زمین جوابگو است.

این مسئول از تغییر الگوی کشت در آذرشهر و تبدیل به پسته به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: این تغییر الگو در 40 هکتار از مزارع این منطقه اتفاق افتاده و براساس گزارش‌های دریافتی این تغییر الگو جوابگو بوده است که قابل تعمیم به سایر سطوح کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه خواهد بود.

*افزایش 4.5 برابری اعتبارات آب و خاک آذربایجان‌شرقی

سجادی ادامه داد: اعتبار استان در بخش آب و خاک در سال 89 معادل 160 میلیارد ریال بوده که این رقم در سال 90 به 757 میلیارد ریال افزایش یافته است.

وی دلیل این افزایش را صرفاً تلاش مجموعه استانی در کسب اعتبارات بیشتر در رابطه با طرح‌ها و اقدامات این حوزه دانست و ادامه داد: شاخص اعتبارات در این بخش بسته به همت مجموعه‌های استانی و برنامه‌ریزی در این رابطه است.

این مسئول در رابطه با میزان تحقق اعتبارات سال 90 نیز اظهار کرد: 30 درصد اعتبارات تخصیصی محقق شده است و تلاش و پیگیری‌ها برای تحقق مابقی آن ادامه دارد.

معاون وزیر جهادکشاورزی در بخش آب و خاک از زمین‌های کشاورزی دو شهرستان آذرشهر و شبستر که تحت تاثیر شرایط اقلیمی و آب و هوایی خشک شدن دریاچه ارومیه و آسیب شناسی این تاثیرات هستند، بازدید کرد.

انتهای پیام/60002/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول