اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

رنگ پاییز برای هرمزگانی‌ها بارانی بود

خبرگزاری فارس: برخلاف سال‌های اخیر در هرمزگان که بیش از یک دهه خشکسالی را پشت سر گذاشته است، از ابتدای فصل پاییز جاری تاکنون میزان قابل توجهی باران باریده است.

رنگ پاییز برای هرمزگانی‌ها بارانی بود

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، هرمزگان به خلاف تصورات که استانی خشک به حساب می‌آید، دارای مزارع بی‌شمار و محصولات متنوع از جمله مرکبات، صیفی‌جات و نخیلات است.

کشاورزی این استان در سال‌های اخیر به دلیل بروز و تداوم خشکسالی‌ها دست‌خوش وضعیت نامناسبی شده است به نحوی که کمبود منابع آبی سبب شده است بسیاری از مزارع خشک و کشاورزان در روستاها درآمدهای خود را از این راه از دست بدهند.

سطح آب‌های زیرزمینی به شدت کاهش یافته است و در این راستا شرکت‌ آب منطقه‌ای هرمزگان چندین دشت در این استان را دشت‌های ممنوعه برداشت آب و بحرانی معرفی و دسته‌بندی کرده است.

ذخایر سازه‌های آبگیر نیز همواره کاهش محسوسی داشته است به نحوی که استفاده از این منابع با توجه به نیازمندی به آب شرب، سال‌هاست که دیگر به بخش و حوزه کشاورزی اختصاص داده نمی‌شود.

جعفر زیرراهی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در ماه‌های اخیر بارها و بارها پیرامون بحرانی بودن منابع آبی در هرمزگان هشدار بود و حتی در تازه‌ترین اظهار نظر وضعیت دریاچه و منبع سد استقلال میناب را به دلیل اتمام آب، بحرانی اعلام کرده بود.

اما نکته‌ای که بسیار مورد اهمیت شده و خوشحالی مردم و کشاورزان را در پی داشته است بارش‌های اخیر و پی در پی در هفته‌های اخیر بوده است.

بارش‌ها نسبت به اقلیم هرمزگان و سال‌های گذشته به حدی است که بسیاری از کشاورزان آن را نشانه‌ای برای پایان خشکسالی‌ها در این استان می‌بینند.

محمد عامری که خود را یکی از کشاورزان در شهرستان بندرعباس معرفی می‌کند، به فارس گفت: بارش‌های خوبی را در روزهای اخیر و این فصل پاییز شاهد بوده‌ایم که این باعث خوشحالی مردم و کشاورزان منطقه شده است.

وی گفت: کمبود آب سبب شده است که بسیاری از مردم روستاها کار آبا و اجدادی خود را به ناچار رها کنند.

عامری اظهار امیدواری کرد بارش‌های اخیر بتواند سبب تقویت سفره‌های زیرزمینی و رفع مشکلات شود.

همچنین عبدالسلام جمالی بخشدار رویدر خمیر که به عنوان یکی از مناطق حاصلخیز این منطقه شناخته می‌شود، نیز با بیان اینکه بارش‌های خوبی در روزهای اخیر در این بخش رخ داده است، افزود: این بارش‌ها به ویژه بارش‌های روز پنجشنبه 16 آذرماه سبب خوشحالی کشاورزان این بخش شده است.

به گفته وی، در روز مذکور بارش‌های شدید سبب جاری شدن رودخانه‌های موجود در بخش و جاری شدن سیلاب‌ها شده است.

جمالی یادآور شد: طغیان رودخانه‌ها سبب قطع شدن راه‌های ارتباطی در این بخش شد و ارتباط روستاهای بخش با مرکز شهرستان تا ساعت‌ها قطع شد.

وی در ادامه با بیان اینکه طی روز پنجشنبه 32 میلی‌متر در رویدر باران باریده است، افزود: این میزان بارش آسیبی به تاسیسات زیربنایی و خطوط انتقال برق در شهرستان نرسانده است. در صورت تداوم بارندگی‌ها می‌توان سال زراعی خوبی را برای کشاورزان شاهد بود.

همچنین در مرکز استان هرمزگان علاوه بر روز پنج‌شنبه در هفته‌های اخیر مردم شاهد بارندگی‌های خوب و سیل‌آسایی بوده‌اند.

همچنین هواشناسی قشم نیز برای روزهای جمعه و روزهای آینده در محدوده آب‌های این جزیره بارندگی پیش بینی کرده است.

از این روست که بسیاری از کشاورزان و کارشناسان معتقدند که ادامه بارش‌ها هرمزگان این استان که شهرستان‌های همانند رودان، میناب، حاجی‌آباد، بندرعباس، بندر خمیر، بندرلنگه و پارسیان در آن به عنوان شهرستان‌های فعال در تولید محصولات کشاورزی شناخته می‌شوند، می‌تواند مشکلات مرتبط با حوزه آب و خاک را ترفیع کند.

انتهای پیام/88001/خ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول