اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد

فعالیت 3 مرکز دی‌آی‌سی در سنندج

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فعالیت سه مرکز دی‌آی‌سی در شهر سنندج برای مقابله با بیماری ایدز در بین معتادان پرخطر خبر داد.

فعالیت 3 مرکز دی‌آی‌سی در سنندج

فرزام بیدارپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: این مراکز با هدف پوشش معتادان پرخطر و زنان بی‌سرپرست که رفتار پرخطر دارند ایجاد شده و هر کدام از این مراکز دارای تیم‌های سیار یا آتریج هستند که به افراد زیرپوشش خدمات ارائه می‌کنند.

وی افزود: مراکز دی‌آی‌سی دارای دو مرکز برای معتادان مرد و یک مرکز برای معتادان زن در شهر سنندج فعالیت خود را از سال گذشته آغاز کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تصریح کرد: معتادان پرخطر زیرپوشش این مراکز از خدمات مشاوره‌ای روانشناسان و مصرف متادون و متادون‌تراپی آن نیز بهره‌مند می‌شوند.

بیدارپور بر ارتقای دانش آشنایی با راه‌های انتقال بیماری ایدز تاکید کرد و گفت: محافظت مهم‌ترین رکن برای مقابله با این بیماری است به طوری که در حال حاضر 17 درصد از جوانان گروه سنی 15 تا 21 سال کشور با راه‌های انتقال بیماری ایدز آشنا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان مهم‌ترین راه کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز را آموزش خواند و یادآور شد: سالانه برای کنترل یک بیمار مبتلا به ایدز به طور متوسط 12 تا 15 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تقویت سیستم ایمنی این بیماری، سالانه یک هزار میلیارد تومان اعتبار معادل یک پنجم بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیاز است.

بیدارپور گفت: خون و فرآورده‌های خونی، معتادان تزریقی و آمیزش جنسی از راه‌های شایع انتقال بیماری ایدز هستند که اقدامات مهمی برای کنترل آنها انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه آموزش معتادان تزریقی، دادن قرص متادون و متادون‌تراپی به آنان را  راهکار موثری برای کنترل بیماری ایدز ذکر کرد.

بیدارپور اضافه کرد: انتقال بیماری ایدز از طریق آمیزش‌های جنسی در سال 89، 10 درصد بود در صورتی که این میزان در سال گذشته به 20 درصد در کشور و در استان کردستان نیز به 7 درصد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان راه‌های انتقال بیماری ایدز در کشورمان را اعتیاد تزریقی 70 درصد، آمیزش جنسی 10.5 درصد، فرآورده‌های خونی یک درصد و مادر به کودک یک درصد عنوان کرد.

بیدارپور در پایان اعلام کرد: بر اساس آمارها پیش بینی می‌شود 90 تا 110 هزار نفر آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی در کشور وجود داشته باشد که تاکنون شناسایی نشده‌اند.

انتهای پیام/79005/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول