اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متخصص بیماری‌های عفونی:

مصرف مواد روان گردان احتمال بیماری ایدز را افزایش می‎دهد

خبرگزاری فارس: یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مصرف مواد روان گردان احتمال بیماری ایدز را افزایش می‎دهد.

مصرف مواد روان گردان احتمال بیماری ایدز را افزایش می‎دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، فریدون رحمانی ظهر امروز در همایش پیشگیری از ایدز و جوانان در شهرکرد، اظهار داشت: ویروس HIV از طریق خون انسانی که حاوی ویروس است به دیگران منتقل می‎شود نه از طریق اشک، عرق، و یا عطسه که این مسئله تنها یک شایعه است.

وی با اشاره به اینکه امروزه ابتلا به این بیماری اکثرا با تماس جنسی صورت می‌گیرد، گفت: سالیان گذشته این مسئله کمتر دیده می‎شد ولی با افزایش رفتارهای پرخطر به تدریج انتقال بیماری از طریق تماس جنسی بیشتر شده است.

رحمانی با بیان اینکه الگوی بیماری در دنیا به ویژه خاورمیانه و کشورهای جهان سوم در حال تغییر است، گفت: یکی دیگر از راه‌های انتقال ویروس از طریق استفاده از سرنگ مشترک است که مصرف کنندگان مواد مخدر به ویژه در مکان‌هایی مانند زندان از این روش آلوده می‎شوند که البته این آمار در مردان بیشتر دیده می‎شود.

وی ادامه داد: انتقال از طریق خون و فرآورده‌های خونی و همچنین انتقال از طریق مادر به جنین در سه مرحله حاملگی، زایمان و شیردهی از دیگر عوامل افزایش خطر ابتلا به ایدز است.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه ویروس پس از اینکه وارد بدن می‎شود سه فاز را در بدن فرد طی می‌کند، خاطرنشان کرد: پس از اینکه ویروس وارد بدن فرد می‎شود بیماری به شکل حاد سه تا شش هفته به شکل سرماخوردگی، تب، ظاهر می‎شود و وارد فاز دوم که فاز نهفته است می‎شود.

رحمانی عنوان کرد: در این مرحله که ممکن است بیماری تا سالیان زیاد نهفته بماند و بیمار از آن بی اطلاع باشد و نهایتا وارد مرحله ایدز می‌شود که به دلیل ضعف سیستم ایمنی فرد بیماری به اوج می‎رسد.

وی متذکر شد: در حال حاضر مصرف مواد روانگردان موجب شده تا روش انتقال بیماری ایدز از مصرف سرنگ مشترک به انتقال از طریق روابط جنسی تغییر یابد که بسیار مسئله نگران کننده است.

متخصص بیماری‌های عفونی اذعان داشت: امروزه با شیوع مصرف روان گردان، ارتکاب به انواع رفتارهای بی‌مهابا تحت تأثیر این مواد در سطح دنیا زیاد شده و خطر ابتلا به ایدز بر اثر تماس جنسی در حال افزایش است.

انتهای پیام/68006/ن/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول