اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آذربایجان‌شرقی

سالانه یک میلیون تن محصولات دامی تولید می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از تولید سالانه حدود یک میلیون تن محصولات دامی به ارزش 15هزار میلیارد ریال در استان خبر داد.

سالانه یک میلیون تن محصولات دامی تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در نشست با اعضای هیئت مدیره اتحادیه دامداران آذربایجان‌شرقی با هدف بررسی مسائل و مشکلات این بخش مهم تولیدی اظهار کرد: اعضای هیئت مدیره می‌توانند با همکاری اعضا و با هدف‌گذاری کلان، در تحقق مشارکت عام، به خصوص دامداران در تعیین سرنوشت این بخش مهم اقتصادی، قدم‌های رو به جلو موثری را بردارند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت اصولی اتحادیه در توسعه و ایجاد صنایع فرآوری در حوزه دام و فرآورده‌های لبنی نقش کلیدی در توسعه این بخش ایفا خواهد کرد، افزود: خوشبختانه، با اجرایی شدن طرح مهم توسعه بخش کشاورزی، اعتبارات قابل توجهی با کارمزد بسیار پایین به این بخش تزریق می‌شود و اتحادیه دامداران با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان و دستگاه‌های مربوطه می‌تواند بسترهای لازم را برای توسعه صنایع این بخش، در زمینه صادرات و بهبود وضعیت بازار، با تقویت تشکل‌ها و افزایش همکاری بین بخشی فراهم کند.

اشتغال 100 هزار نفر در بخش دام و طیور

محمدیان در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 100 هزار نفر در بخش دام و طیور و صنایع وابسته استان به فعالیت مولد، اشتغال دارند، گفت: اتحادیه دامداران استان بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی در آذربایجان‌شرقی است که می‌تواند نقش موثری در تامین امنیت غذایی داشته باشد. 

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همچنین اضافه کرد: با توجه به اهداف طرح تحول اقتصادی، اصلاح و روان‌سازی ساختار خدمات‌رسانی به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، همکاری در فراهم‌سازی بستر مناسب برای استفاده بهتر از امکانات موجود، توسعه زمینه صادرات و بهبود وضعیت بازار، تقویت تشکل‌ها و افزایش همکاری مسئولان در صنعت دام و فرآورده‌های دامی و لبنی از جمله اهداف قابل توجهی است که می‌تواند علاوه بر زمینه‌سازی مطلوب در عبور از تحریم‌های اقتصادی، علاوه بر حصول امنیت غذای در کشور، راه را برای ورود به بازارهای منطقه‌ای و جهانی با صدور محصولات بخش فراهم و در میان مدت، قدرت و توان اقتصادی تولید کنندگان را ارتقا و بهبود بخشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم برای تهیه زمین در خارج از کشور با هماهنگی تشکل‌های کشاورزی بخش خصوصی، نسبت به کشت جو و ذرت در این اراضی اقدام خواهد شد، گفت: این حرکت اقتصادی در تامین نهاده‌های دامی موثر واقع شده و علاوه بر افزایش توان تولیدی تشکل‌ها در دسترسی به علوفه مورد نیاز دامی، بستر مناسب برای صدور مازاد بر نیاز خود به کشورهای منطقه نیز فراهم خواهد شد.

محمدیان همچنین از اختصاص27 میلیارد ریال تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد برای تامین نهاده‌های دامی اعضای اتحادیه دامداران استان خبر داد و گفت: امیدوارم هیئت مدیره اتحادیه با مدیریت صحیح و به موقع بتواند این میزان اعتبار را جذب و مشکلات پیش روی دامداران را برطرف کنند.

تامین روزانه 9 هزار تن شیرخام کارخانجات آذربایجان‌شرقی

محمد شعبانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان نیز، از تلاش این تشکل برای افزایش کمی و کیفی شیر تولیدی در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: در قدم اول قرارداد تهیه و تامین روزانه 9 هزار تن شیرخام را با کارخانجات استان بسته‌ایم تا دسترنج تولیدکنندگان با قیمت پایین توسط واسطه‌ها و سودجویان خریداری نشود.

وی همچنین از احداث یک واحد کارخانه خوراک دام، توسط اتحادیه دامداران استان خبر داد و افزود: تعامل بیشتر معاونت بهبود تولیدات دامی و این اتحادیه در امر دریافت و توزیع بهنگام نهاده‌های دامی بین اعضا، خواهد توانست علاوه بر حذف سودجویان از چرخه تولید و توزیع محصولات دامی و لبنی، نهاده‌های دامی را به کنسانتره تبدیل و در اختیار اعضا قرار دهد.

در حال حاضر 23 شرکت تعاونی دامی در مناطق مختلف استان زیر نظر این اتحادیه به فعالیت مشغولند.

اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران آذربایجان‌شرقی در سال 69 با هدف سپردن کار مردم به مردم به عنوان یک تشکل مردمی، به منظور تامین و توزیع نهاده‌های دامی به دامداران استان به منظور تامین نیازهای ضروری از جمله نهاده‌های دامی، ماشین آلات و تجهیزات شیردوشی و لوازم بهداشتی مورد نیاز و همچنین حل مشکلات دامداران، توسط شرکت‌های تعاونی تشکیل و به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/60002/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول