اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

زیر کشت رفتن 30 هزار هکتار از اراضی پایاب سد خداآفرین

شبکه پایاب سد خداآفرین اشتغال منطقه را متحول می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: شبکه پایاب سد خداآفرین اشتغال منطقه را متحول می‌کند.

شبکه پایاب سد خداآفرین اشتغال منطقه را متحول می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از خداآفرین، مسعود محمدیان صبح امروز در حاشیه بازدید از عملیات اجرایی پایاب سد خداآفرین در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌جاری در فاز یک این پایاب 800 هکتار به صورت پایلوت اجرایی آغاز شده است و در مدت پنج سال آینده نیز عملیات اجرایی 30 هزار هکتار از این اراضی به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مدرن‌ترین طرح آبیاری تحت فشار کشور در اراضی پایاب سد خداآفرین به اجرا گذاشته شده است، ادامه داد: سد خداآفرین با حجم مخزن یک میلیارد و 620 میلیون متر مکعب، بزرگ‌ترین سد شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود که 12 کیلومتر پایین‌تر از سد مخزنی خداآفرین نیز سد انحرافی «قیزقلعه‌سی» احداث شده که هر دو با هم شبکه آبیاری 30 هزار هکتار از اراضی آذربایجان‌شرقی و 60 هزار هکتار از اراضی استان اردبیل را زیرپوشش قرار می‌دهند.

محمدیان وسعت این پروژه را 30 هزار و 388 هکتار شامل دو طرح تامین آب و طرح توسعه آبیاری عنوان کرد و افزود: تامین آب طرح مذکور از طریق سد مخزنی خداآفرین به عنوان بزرگ‌ترین سد شمال‌غرب کشور صورت می‌گیرد و طی آن سالانه 1.63 میلیارد متر مکعب از آن استحصال خواهد شد.

وی در خصوص طرح توسعه آبیاری این طرح اظهار کرد: طرح توسعه آبیاری هم شامل انتقال آب از سد «قیزقلعه‌سی» توسط کانال اصلی خداآفرین به اراضی کشاورزی در استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی در این مناطق است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به پیامدهای مثبت اقتصادی و اجتماعی اجرای این طرح عظیم و کم سابقه در کشور اظهار کرد: در حالی که به طور متوسط در هر 2 هکتار زمین کشاورزی برای یک نفر اشتغال‌زایی می‌شود، این پروژه در دوران اجرا برای حدود یک هزار نفر و در زمان بهره‌برداری نیز 15 هزار نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

وی ساماندهی وضعیت عشایر و روستاییان محروم منطقه را از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح عنوان کرد و گفت: با اجرای شبکه آبیاری خداآفرین و توسعه بخش کشاورزی منطقه، 3 هزار و 400 خانوار عشایری ارسباران ساماندهی شده و در اراضی خود مقیم خواهند شد.

محمدیان افزایش درآمد سالانه 960 میلیارد ریال برای مردم منطقه را از مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی شبکه با اتمام عملیات پایاب این سد دانست و با اشاره به نتایج اجتماعی این طرح تصریح کرد: افزایش تولید در بخش زراعت به میزان 180 هزار تن در سال و نیز در بخش باغداری به میزان 269 هزار تن در سال در این طرح هدف‌گذاری شده است.

انتهای پیام/60003/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول