اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

نباید اجازه اشغال سهم سرمایه‌گذاری‌مان را در کشورهای قفقاز بدهیم

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: نباید با سهل‌انگاری اجازه دهیم کشورهای دیگر سهم ما را در سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشورهای منطقه قفقاز اشغال کنند.

نباید اجازه اشغال سهم سرمایه‌گذاری‌مان را در کشورهای قفقاز بدهیم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در جمع سرمایه‌گذاران و مدیران بیش از 90 تشکل بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نباید از قافله سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشورهای همسایه عقب بمانیم، اظهار کرد: نباید با سهل‌انگاری اجازه دهیم کشورهای دیگر سهم ما را در سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی کشورهای منطقه قفقاز اشغال کنند.

وی ضمن اعلام تشکیل شرکت سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی به صورت یک کنسرسیوم خصوصی با سهام تعیین شده و دبیرخانه مستقل و متشکل از تولیدکنندگان، اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی افزود: گرجستان، ارمنستان و نخجوان برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در بخش کشاورزی بسیار سودآور هستند.

محمدیان با اشاره به اینکه گرجستان در قلب قفقاز و بین دریای سیاه و خزر قرار گرفته است، افزود: 25 درصد از فضای این کشور را جنگل و فضای سبز در برگرفته و با دو فرودگاه بین‌المللی، راه‌آهن توسعه یافته، خط سریع‌السیر و بزرگراه‌های سریع و بنادری بزرگ زیرساخت‌های خوبی از نظر بخش اقتصادی دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، گرجستان را کشوری توسعه یافته خواند و افزود: در سال گذشته این کشور جزو کشورهای امن دنیا و یازدهمین کشور از نظر سهولت اقتصادی شناخته شده و با عضویت آن در سازمان تجارت جهانی می‌تواند فرصت‌های خوبی برای صدور محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی فراهم سازد.

وی با بیان اینکه کشاورزی 11 درصد اقتصاد گرجستان را به خود اختصاص داده است، یادآور شد: تعرفه پائین تجارت در گرجستان، روند تجارت در این کشور را تسهیل کرده و همه این موارد زمینه مناسبی را برای حضور تجار ایرانی فراهم کرده است.

محمدیان آمریکا، چین، امارات، هند، ترکیه و آذربایجان را از جمله سرمایه‌گذاران در گرجستان خواند و یادآور شد: سهولتی که در این منطقه برای سرمایه‌گذاری و تجارت در بخش کشاورزی وجود دارد و همچنین نزدیکی به بازار غرب، سرمایه‌گذاری در این منطقه را برای شرکت‌های آذربایجان شرقی بسیار سودآور می‌کند لذا باید با توجه به مازاد بر مصرف بودن بیشتر محصولات تولیدی در بخش کشاورزی استان و نیز کمبود آب، به لحاظ بالا بودن متوسط بارش‌ها در گرجستان، نسبت به خرید زمین، اجاره زمین و توسعه صادرات و واردات در بخش کشاورزی از طریق این شرکت سرمایه‌گذاری اقدامات لازم را به انجام رسانیم.

وی با اشاره به تمایل این سازمان در راستای توسعه همکاری با گرجستان در زمینه واردات گوشت دام سبک و نهاده‌های دامی گفت: سالانه بیش از 4 میلیون و 900 هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود که 50 درصد آن مازاد بر مصرف داخلی است و می‌توانیم به غیر از گوشت قرمز سایر تولیدات این استان را به کشور گرجستان صادر کنیم.

محمدیان با اشاره به منابع آب موجود در این کشور و اراضی مستعد زراعی و ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و دامپروری گفت: با توجه به مزیت‌های نسبی و در کنار آن نیاز به تامین نهاده‌های دامی در کشورمان برای توسعه بخش دامپروری، دلایل سرمایه‌گذاری را در کشورهای گرجستان و ارمنستان توجیه‌پذیر می‌کند.

در این جلسه پس از بحث و بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی سرمایه‌گذاری در کشورهای همسایه، 10 نفر از اعضای هیئت موسس شرکت سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی انتخاب و معرفی شدند.

انتهای پیام/60002/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول