اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس توسعه صادرات سازمان صنعت و معدن خراسان‌رضوی:

96 درصد صادرات خراسان‌ رضوی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس توسعه صادرات سازمان صنعت و معدن خراسان‌رضوی گفت: صادرات خراسان‌رضوی تقریباً توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که 96 درصد صادرات در بخش خصوصی و 4درصد در تعاونی‌ها است.

96 درصد صادرات خراسان‌ رضوی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناصر بهزاد صبح امروز در کارگروه توسعه صادرات در استانداری خراسان‌رضوی اظهار کرد: در سال 90 صادرات خراسان‌رضوی: یک میلیارد و 918 میلیون دلار بوده است که نسبت به سال 89 از نظر ارزشی 37 درصد و از نظر وزنی 31 درصد رشد داشته است.

رئیس اداره بازاریابی و توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی افزود: خراسان‌رضوی در صادرات کشوری از 5.5 درصد در سال 89 به 5.7 درصد در سال 90 افزایش پیدا کرده است و این در صورتی است که رشد صادرات در کل کشور 1.7 درصد بوده است.

بهزاد خاطر نشان کرد: در هفت ماهه نخست امسال 13.5 درصد رشد صادرات نسبت به سال گذشته بوده که از میزان 5.2 درصد به 5.9 درصد افزایش یافته است، همچنین شاخص نسبت صادرات به واردات خراسان‌رضوی 3.6 درصد در سال گذشته بوده و در هفت ماهه امسال به 4.1 درصد رسیده و متوسط قیمت کالاها در هفت ماهه اخیر 756 دلار بوده است.

وی یادآور شد: یکی از موضوعات مطرح در صادرات، تولیدات نهایی است که خراسان‌رضوی رتبه سوم کشور را دارد و به کشورهای مختلف جهان صادرات انجام می‌دهد که صادرات تجاری 15.6 درصد رشد داشته و امسال بیشترین صادرات و واردات در تیر ماه و کمترین در خرداد ماه بوده است.

رئیس اداره بازاریابی و توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی با اشاره به گمرکات استان اظهار کرد: بیشترین سهم گمرکی خراسان‌رضوی در مشهد مقدس و کمترین در لطف‌آباد است که در مشهد این رتبه ممتاز به‌خاطر صادرات زعفران از مرز هوایی به کشورهای اروپایی است.

بهزاد تاکید کرد: 10 کشور عمده هدف صادراتی خراسان‌رضوی است که نخستین کشور افغانستان و دهمین کشور چین است که سهم ارزشی در کل صادرات خراسان‌رضوی به افغانستان 44.6 درصد است.

وی با اشاره به صادرات خراسان‌رضوی به تفکیک منطقه جغرافیایی گفت: 43 به درصد افغانستان، 5.4 درصد به کشورهای اروپایی و 9.5 درصد کشورهای عربی و کالاهایی مانند زعفران، مصنوعات فلزی شیرینی و شکلات که به لحاظ وزنی معادل 63 درصد و از نظر ارزشی 51 درصد بوده صادر شده است.

رئیس اداره بازاریابی و توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی افزود: در هفت ماهه امسال به لحاظ ارزشی صادرات زعفران بیشترین و پسته کمترین بوده است؛ و در سال 91 با 40 درصد افزایش 400 کالا صادر شده که 90 درصد از محصولات صادراتی فرآوری شده بوده است.

بهزاد اذعان کرد: 800 هزار نفر مرزنشین در قالب 23 شرکت تعاونی در خراسان‌رضوی فعالیت می‌کنند.

وی تاکید کرد: صادرات خراسان‌رضوی تقریباً توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که 96 درصد صادرات در بخش خصوصی و 4 درصد در تعاونی‌ها است.

رئیس اداره بازاریابی و توسعه صادرات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در ارتباط با سیستم حمل و نقل صادرات خراسان‌رضوی اظهار کرد: بیش از 55 درصد حمل و نقل در خراسان‌رضوی از طریق زمینی و 15 درصد از نظر ارزشی از طریق سیستم ریلی انجام می‌شود که کمبود واگن از نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

بهزاد با اشاره به عوامل محرک صادرات گفت: برندسازی، کیفیت و استانداردسازی از عوامل محرک صادرات برای خراسان‌رضوی است که با توجه به آن می‌توان سبب رشد صادرات استان شد.

انتهای پیام/70002/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول