اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه دماوند:

قانون اساسی ایران الگویی جهانی است

خبرگزاری فارس: امام جمعه دماوند با بیان اینکه انبیای الهی مقابل قانون خاضع‏ترین بودند، گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الگویی جهانی است.

قانون اساسی ایران الگویی جهانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‏الاسلام محمد علاءالدینی عصر امروز در نشستی با مسئولان شرق استان تهران اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، 12 آذر 1358 تصویب شد و جامعیت و کارآمدی آن در مواجهه با مشکلات و فراز و فرودهای سه دهه اخیر به قوت قلب امروز مردم تبدیل شده است.

علاءالدینی اضافه کرد: قوانین در جمهوری اسلامی در سطحی مترقی هستند و هیچ‏گاه راه آنها به بن‏بست منتهی نمی‏شود.

امام جمعه دماوند افزود: اساساً قانون، اساس یک جامعه را تشکیل می‏دهد و این مهم در اسلام با عنوان قانون خداوند متعال مطرح است.

وی ادامه داد: یکی از نکات حائز اهمیت در قانون، تابعیت اشخاص و گروه‏ها از آن بوده و در اسلام، حکومت دینی همان حکومت قانون است.

علاءالدینی اضافه کرد: در این بین، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با پشتوانه مردمی 99 درصدی همان نمونه بارز حکومت به خواست مردم است.

امام جمعه دماوند افزود: اطاعت از رسول مکرم اسلام(ص)، قانونی برخاسته از بطن کلام‏الله مجید در قالب «اطیعوالله و اطیعوالرسول» است.

وی ادامه داد: شاید جالب باشد که بدانیم انبیای الهی و اهل بیت(ع) خود مقابل قانون از خاضع‏ترین مردمان زمانشان محسوب می‏شدند.

علاءالدینی اضافه کرد: ما باید خود را با قوانین تطبیق دهیم و با توجه به اصل «نفع همگانی، نه نفع گروهی در قانون» نباید مقابل اصول هیاهو کرد.

امام جمعه دماوند با اشاره به بیانات امام راحل(ره) درباره قانون و چگونگی رفتار مقابل آن گفت: امام راحل(ره) می‏فرمودند «کسانی که با مصوبات مجلس بعد از نظر شورای نگهبان مخالفت می‏کنند، دانسته و ندانسته با اسلام مخالفت می‏کنند».

جمله کامل «سیاست ما عین دیانت ماست» مدرس چه بود؟

نماینده ولی‏فقیه در دماوند در بیان نقش اساسی شهید مدرس در جریان تاریخی ایران، به اصل جملات بیان‏ شده این روحانی مبارز اشاره کرد.

علاءالدینی اظهار داشت: عظمت وجود شهید مدرس و مجلس در همه اوقات به‏ ویژه روزهای جاری از جهات مختلف حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: روحانی مبارز، شهید مدرس در 10 آذر 1316 به دست عوامل سفاک رضاشاهی به درجه رفیع شهادت نائل آمد؛ آن شهید بزرگوار، شخصیت گران‏قدری است که مجلس پنجم به واسطه حضور و مدیریت او، رضا پهلوی را به پای میز استیضاح کشاند.

نماینده ولی‏فقیه در دماوند افزود: از این رو، عقده رضاخان از شهید مدرس موجب شد تا از ورود این روحانی مبارز به مجلس هفتم ممانعت به عمل آید.

وی ادامه داد: بر اساس شواهد تاریخی، شب شهادت مدرس به لحاظ تقویم قمری با شب 27 ماه مبارک رمضان مصادف بوده است.

علاءالدینی اضافه کرد: حرکت فریب‏کارانه رضاخان برای ریشه‏کنی قاجار و جلوس خود بر تخت حکومت طرح موضوع جمهوریت بود و راهکار مقابله مدرس با این ستمکار تاریخ به چالش کشیدن او در نطق جلسه 148 دوره چهارم مجلس بود.

نماینده ولی‏فقیه در دماوند افزود: مدرس در آن نطق تاریخی با بیان اینکه «ما قدرت داریم رضاخان را عزل کنیم» او را از همان راهرو مجلس به فرار مجاب ساخت.

وی ادامه داد: اما بعدها، طرح موضوع ارتقای مقام رضاخان به سمت سردارسپهی با معطل کردن مدرس در خانه قوام‏السلطنه و در غیاب وی به رأی گذاشته شد و با 99 رأی موافق تصویب شد.

علاءالدینی اضافه کرد: شهید مدرس دو جمله بسیار مشهور دارد که یکی از آنها را معمولاً به صورت ناکامل «سیاست ما عین دیانت ماست» شنیده‏ایم.

نماینده ولی‏فقیه در دماوند افزود: اما جمله کامل این سخن شهید مدرس این است که «در کشورهای دیگر سیاستشان عین دیانتشان است؛ چطور در کشور ما که اسلامی است این اتفاق نیفتد؟».

وی ادامه داد: دومین جمله معرف مدرس این است که «اگر 20 هزار نفری که در دوره قبل به من رأی دادند، همه مرده باشند؛ پس آن یک رأیی که من خودم به خودم دادم کجاست؟»

انتهای پیام/25681/ع/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول