اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سهم فراموش شده معلولان از شهر

خبرگزاری فارس: به بهانه روز معلولان بر آن شدیم تلاش‌هایی که در راستای مناسب‌سازی معابر صورت گرفته است را مورد بررسی قرار دهیم.

سهم فراموش شده معلولان از شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، هر برگ از تاریخ روز شمار کشور براساس وقوع حادثه یا رویدادی به نام قشر خاص از افراد جامعه نامگذاری شده است و در آذر ماه شاهد روزی هستیم که قرعه به نام معلولان افتاده است و فرارسیدن این روز بهانه‌ای شد تا در میان دغدغه‌های روزمره زندگی یادی هم از سهم فراموش شده 13.5 درصدی از جمعیت جهان کنیم.

بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در سال 1383 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است 16 ماده و 24 تبصره به‌عنوان خواسته‌های به حق معلولان کشور در قالب حقوق معلولان به ثبت رسیده است که اجرای هر یک از این قوانین می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات، موانع و رفع محدودیت‌های معلولان باشد اما متاسفانه به غیر از این اقداماتی که به تازگی در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است بقیه متولیان شهر و کشور خیلی این قوانین را جدی نگرفته و شرایط مناسبی برای اجرای آنها فراهم نکرده‌اند در حالی که با توجه به موقعیت کشور که آمار معلولان و جانبازان آن در مقایسه با سایر کشورهای هم‌گروه چشم‌گیرتر است، می‌طلبد اعتبار و توجه بیشتری به این مهم اختصاص یابد.

امروزه یکی از مهم‌ترین تدابیر و سیاست مدیریت شهری ایجاد امکانات و شرایط مناسب برای برخوردار یکسان همه شهروندان از خدمات شهری و سیستم حمل و نقل عمومی است چرا که هر قدر هم که دولت الکترونیکی رشد کند و دایره فعالیت‌های اداری به ارتباطات مجازی خلاصه شود، بازهم فرد معلول برای حضور در دانشگاه، مراکز درمانی، فرهنگی، تفریحی و ... نیازمند حضور فیزیکی در جامعه است اما معلولی که نمی‌تواند به تنهایی در شهر تردد داشته باشد یا از خدمات حمل و نقل عمومی بهره‌مند شود، محکوم به خانه‌نشینی و کم‌رنگ شدن حضورش در اجتماع می‌شود که این فرایند به تدریج منجر به افسردگی و نارضایتی فرد از جامعه می‌شود.

علیرضا اسفراینی‌نژاد، معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه 20 در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران در این ارتباط اظهار داشت: در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های معلولان و افراد کم‌توان استفاده از سیستم حمل و نقل شهری است و مناسب‌سازی تسهیلات حمل و نقل به افراد معلول نه تنها از دیدگاه توسعه حمل و نقل شهری بلکه از دیدگاه اجتماعی و انسانی حائز اهمیت است چراکه فرد معلول با از دست دادن بخشی از توانمندی‌‌های خود، نیازی به ترحم و دلسوزی افراد جامعه ندارد بلکه نیازمند شرایطی برای تقویت توانمندی و نقاط مثبت و کارآمد خود برای حضور مستقل در جامعه است.

با توجه به مطالعات و تحقیقاتی که در زمینه حمل و نقل معلولان صورت گرفته است، استفاده مستقل از حمل و نقل عمومی، ناهموار بودن سطح معابر، دسترسی آسان به ساختمان‌ها و مراکز عمومی، تجهیز نبودن مراکز عمومی به سرویس بهداشتی قابل استفاده برای معلولان، وجود پل‌های غیرهمسطح در معابر و پیاده‌روها، فقدان پارکینگ ویژه برای خودروی معلولان، خطر افتادن در گودال یا برخورد با المان‌های شهری و عبور از تقاطع‌ها و ... را می‌توان مهم‌ترین معضل معلولان در شهر برشمرد که خوشبختانه در راستای تاکید شهردار تهران مبنی بر مناسب‌سازی معابر جهت تامین رفاه جانبازان و معلولان رسیدگی به این امر به‌عنوان یک طرح اولویت‌دار در راس برنامه‌های موضوعی و موضعی حوزه‌های مختلف شهری از جمله معاونت حمل و نقل و ترافیک قرار گرفته است.

در بازدید میدانی معاون و کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه از معابر، هفت معبر پرتردد منطقه به‌عنوان معبر نمونه ترافیکی برای تردد آسان معلولان و جانبازان مناسب‌سازی و تجهیز شد.

جالب است بدانید مدیران حوزه ترافیک دست به اقدام جالبی زدند و برای بررسی عینی معابر مناسب‌سازی شده برای عبور ویلچر و رفع معایب این نقاط، مدیران شهری منطقه با راندن ویلچر در معابر پرتردد، کم و کیف اقدامات عمرانی و ترافیکی انجام شده را مورد بررسی قرار دادند تا با رفع معایب فیزیکی و عمرانی طرح در سایر نقاط شهر نیز به اجرا درنیاید.

در راستای دسترسی آسان معلولان و جانبازان به ایستگاه‌های اتوبوس در حال حاضر 120 ایستگاه اتوبوس با ایجاد رمپ، مناسب‌سازی شده است که براساس اعتبارات پیش‌بینی شده تا پایان سال تمام ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی منطقه جهت تردد آسان معلولان مناسب سازی خواهد شد. هر سال به‌مناسبت فرارسیدن روز جهانی معلولان مدیران و مسئولان اجرایی کلی وعده و وعید را به معلولان می‌دهند که متاسفانه تا سال بعد که پیگیر ماجرا هستیم هیچ یک از این وعده‌ها محقق نشده است اما خوشبختانه مدیران شهرداری منطقه فارغ از وظایف ذاتی این نهاد اجتماعی خدماتی سعی دارد تا به شعارهای محقق نشده سایر مسئولان شهر جامعه عمل بپوشاند از این‌رو با همکاری اداره بهزیستی شهرستان ری فهرستی از اسامی معلولان ویلچری تهیه کرده است که در بازدیدهای مستمر از منازل این افراد جهت مناسب‌سازی معابر ورودی ساختمان‌ها، نصب بالابر و سایر خدمات لازم برای بهبود تردد افراد کم‌توان صورت می‌گیرد.

با توجه به امکانات و اعتبارات موجود مناسب‌سازی و نصب بالابر در ساختمان معلولان و جانبازان شاغلی که هر روز مجبور به ترک منزل هستند در اولویت قرار دارد و در درجه دوم افراد بیمار و کم‌توان در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرد.

معاون ترافیک منطقه 20 عنوان کرد: اکنون اقدامات اولیه برای نصب بالابر در ساختمان دو نفر از معلولان منطقه انجام شده است که تا پایان هفته به بهره‌برداری می‌رسد. بالابرها یا مینی آسانسورها در نمای بیرونی ساختمان‌های افرادی که ملزم به استفاده دائم از ویلچر هستند نصب می‌شود و دسترسی آنها را به طبقات مختلف ساختمان و بیرون از منزل آسان و امکان‌پذیر می‌کند. به همت معاونت توسعه و برنامه‌ریزی شهری، کارشناسان و روسای ادارات فنی، عمرانی و ترافیک، شهرداران نواحی هفت‌گانه و مدیران شهری ملزم به گذراندن 30 ساعت جلسه آموزشی با موضوع رعایت اصول فنی معابر و مراکز شهر متناسب با شرایط معلولان شدند تا هیچ اقدامی برای تامین رفاه حال معلولان از نگاه مسئولان دور نماند.

جامعه سالم، شهر ایمن و بدون مانع

تحقق شعار مشارکت اجتماعی شهروندان یکی از مهم‌ترین شعارهای مدیریت شهر تهران محسوب می‌شود. بنابراین برای افزایش مشارکت اجتماعی معلولان، رسیدگی به مشکلات آنها و بستر‌سازی  مناسب برای حضور معلولان در جامعه، تشکیل حلقه و کانون جمعیتی معلولان به‌عنوان یک ضرورت در راس برنامه‌های اداره کل سلامت شهرداری تهران قرار گرفته است.

جواد کریمی، مدیر اداره سلامت شهرداری منطقه 20 با اشاره به اهمیت تشکیل کانون معلولان گفت: از قدیم گفته‌اند یک دست صدا ندارد به‌همین منظور تشکیل حلقه‌های جمعیتی فرصت مناسبی را برای گردهمایی اقشار مختلف جامعه از جمله معلولان فراهم کرده است که در چارچوب قوانین و خط‌مشی تعریف شده این کانون فاصله رسیدن به خواسته‌هایشان کوتاه‌تر می‌شود.

حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه معلولان، بستر سازی برای تغییر نگرش منفی جامعه به معلولان و توانمندی آنها، جلب و توسعه مشارکت افراد معلول در فعالیت‌های اجتماعی، استفاده از امکانات موثر، پیگیری مطالبات این قشر و ... را می‌توان مهم‌ترین دلایل تشکیل کانون معلولان منطقه برشمرد.

اکنون به همت مدیران خانه‌های سلامت محلات بانک اطلاعاتی نسبتا دقیقی از شهروندان معلول ساکن در محلات مختلف به‌دست آمده است.

مدیر اداره سلامت منطقه 20 با تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های اعضای کانون معلولان عنوان کرد: برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی و عمومی، برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های فرهنگی و اجتماعی متناسب با روحیه و توانمندی این قشر، تهیه اقلام آموزشی، ورزشی و فرهنگی برای اعضای این کانون پیش‌بینی و به اجرا در آمده است.

اگر شما هم در میان اعضای خانواده یا دوستان و آشنایان خود فرد معلولی را می‌شناسید که به دلیل داشتن برخی از مشکلات فیزیکی از مشارکت در فرآیندهای اجتماعی بازمانده‌اند همین امروز شرایط عضویت آنها را جهت حضور در کانون معلولان محله را فراهم کنید.

فرصتی برای آشتی معلولان با ورزش

در گذشته‌ای نه چندان دور برای استفاده معلولان از امکانات و تسهیلات ورزشی، سرانه خاصی تعریف نشده بود اما اکنون جانمایی و ساخت بزرگ‌ترین و مجهزترین ورزشگاه اختصاصی معلولان و جانبازان در ری به تمام ناکامی‌های ورزشی این قشر پایان داده است.

 

حبیب‌الله غفوری، معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه 20، بهره‌برداری از این ورزشگاه را نقطه عطف شکوفایی ورزش معلولان و جانبازان برشمرد و علاوه بر ایجاد امکانات مناسب برای شکوفایی استعداد ورزشی معلولان در رشته‌های مختلف ورزشی از آمادگی منطقه برای میزبانی مسابقات بین‌المللی معلولان نیز خبر می‌دهد.

مجتمع ورزشی جانبازان در هفت طبقه طراحی شده است که دو طبقه برای پارکینگ و پنج طبقه برای فضاهای ورزشی تجهیز شده است و تمام مسیرهای دسترسی به طبقات مختلف به‌گونه‌ای ساخته و تجهیز شده است که معلولان به‌راحتی می‌توانند به سالن‌های ورزشی مراجعه کنند و از امکانات آن بهره‌مند شوند.

سالن والیبال، فوتسال، گلبال، ورزش‌های رزمی، تیراندازی و مجموعه فرهنگی بخش‌های متنوعی است که در طبقات مختلف ورزشگاه جانمایی شده است اما پررونق‌ترین بخش ورزشگاه که مورد استقبال جانبازان و معلولان قرار گرفته است، مجموعه استخر و سونا است.

معاون اجتماعی فرهنگی منطقه از نصب نخستین دستگاه مکانیزه شنای معلولان در این ورزشگاه خبر داد و گفت: بسیاری از جانبازان و معلولان به دلیل شرایط فیزیکی خاصی که دارند در محیط خشکی امکان حرکت دادن بخشی از اعضای بدن خود را ندارند اما به دلیل سبک شدن بدن در آب عضلاتی که هنوز اعصاب دارند، به حرکت در می‌آیند و این امر جریان خون را در عضو فلج زیاد کرده و از تحلیل رفتن عضلات نیمه فلج جلوگیری می‌کند به همین منظور این دستگاه افراد را با ویلچر به داخل آب می‌برد و بعد از پیاده کردن او و انجام حرکات ورزشی بدون آنکه نیاز به کمک کسی باشد دوباره او را از آب خارج می‌کند که اجرای این طرح علاوه بر راحتی فرد، به او حس استقلال و امنیت را هدیه می‌کند که این موضوع در تقویت و نشاط روحیه فرد معلول نیز تاثیرگذار است.

پیشگیری یا درمان، کدام بهتر است؟

نگاهی به آمار جامعه معلولان کشور حاکی است که بخش قابل توجهی از اعضای این جامعه به‌دلیل ناآگاهی و بی‌توجهی والدین به امر سلامت وارد این چرخه معیوب شده‌اند بنابراین با توجه به مقوله مهم ارجحیت پیشگیری بر درمان توصیه می‌کنیم باوجود داشتن هر یک از فاکتورهای زیر قبل از آنکه به صرافت بچه‌دار شدن بیفتید حتماً با پزشک و مشاوران ژنتیک مشورت کنید تا با انجام چند آزمایش با رعایت برخی از نکات ساده مانع بروز یک ناهنجاری در جامعه شوید.

•وجود فرد معلول در میان اعضای خانواده

•ازدواج فامیلی

•داشتن سابقه سقط جنین

•ابتلا به بیماری دیابت، صرع و ...

•قرار گرفتن در معرض پرتوهای خطرناک

•بارداری در سن کمتر از 14 و بیشتر از 40 سال

•سابقه استعمال دخانیات، مواد مخدر و ...

•تماس با بیماران عفونی، ویروسی و ...

مواردی است که اگر قبل از بارداری از سوی والدین مورد توجه قرار بگیرد. می‌توانیم مدعی کنترل چرخه معلولیت در جامعه باشیم.

آیا می‌دانید؟

•بر اساس ماده 1 قانون جامع حمایت از معلولان دولت موظف است زمینه‌های لازم را برای تامین حقوق معلولان فراهم کند

•بر اساس قانون همه نهادها موظف هستند ساختمان‌های شهر را به‌گونه‌ای طراحی و تجهیز کنند که امکان استفاده معلولان به‌راحتی امکان‌پذیر باشد.

•شهرداری‌ها موظف هستند از صدور جواز پایان کار ساختمانی امکان عمومی‌ای که اصول دسترسی معلولان را رعایت نکرده‌اند خودداری کنند.

•بر اساس ماده 4 قانون جامع حمایت از معلولان این افراد باید از امکانات ورزشی، تفریحی و حمل و نقل نیم‌بهاء استفاده کنند.

•بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان دولت موظف است 3 درصد از مجوزهای استخدامی کشور را به جذب و به‌کارگیری معلولان اختصاص دهد.

•بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان وزارت مسکن و شهرسازی کشور موظف است 10 درصد از واحدهای مسکونی ارزان قیمت و استیجاری خود را با شرایط مناسب در اختیار معلولان قرار دهد.

•بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان این افراد می‌توانند از خدمات آموزشی نهادهای آموزشی علوم تحقیقات، بهداشت و درمان و دانشگاه آزاد به‌طور رایگان برخوردار شوند.

•بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان سازمان صدا و سیما موظف است حداقل 2 ساعت از برنامه‌های خود را در طول هفته به آشنایی مردم با توانمندی معلولان اختصاص دهد.

انتهای پیام/2462/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول