اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

453 بیمار مبتلا به ایدز در کردستان شناسایی شدند

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از شناسایی 453 بیمار مبتلا به ایدز در این استان از سال 66 تاکنون خبر داد.

453 بیمار مبتلا به ایدز در کردستان شناسایی شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج فرزام بیدارپور پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان با اشاره به هفته اطلاع‌رسانی ایدز، اظهار کرد: از دهم تا شانزدهم آذر ماه به عنوان هفته اطلاع‌رسانی ایدز نامگذاری شده است و به منظور ارتقا سطح اطلاعات مردم از این بیماری آموزش‌های مختلف از طریق صدا و سیما، نصب پوستر و بنر در سطح استان ارائه می‌شود.

وی به شعار امسال هفته اطلاع‌رسانی ایدز با عنوان مشاوره و آزمایش اچ‌آی‌وی را بیشتر بدانیم و بهتر زندگی کنیم اشاره کرد و افزود: براساس آخرین آمار موجود 453 بیمار اچ‌آی‌وی مثبت در استان کردستان شناسایی شده که  120 نفر از این تعداد وارد فاز بیماری ایدز شده و 174 نفر نیز فوت شده‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه 34 نفر از افراد مبتلا شده به بیماری ایدز  در این استان زن و 4 نفر کودک هستند، تصریح کرد: 6.8 درصد از مبتلایان به بیماری ایدز در این استان زن، 23.8 درصد متأهل و 52.1  درصد بیکار هستند.

بیدارپور به شایع‌ترین راه‌های انتقال بیماری ایدز در این استان اشاره کرد و گفت: اعتیاد تزریقی با 88 درصد، آمیزش جنسی7 درصد، خون و فرآورده‌های خونی7 درصد، مادر به کودک یک درصد و نامشخص 3.3 درصد از شایع‌ترین راه‌های انتقال بیماری ایدز در استان است.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیشترین افراد آلوده به بیماری ایدز در شهرستان‌های سنندج، سقز، کامیاران، قروه و بیجار هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه بیشترین گروه سنی مبتلا به بیماری ایدز جوانان 24 سال است، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار پیش‌بینی می‌شود که در استان کردستان 2 هزار نفر مبتلا به بیماری ایدز شناسایی نشده باشد که فقط یک چهارم آنها شناسایی شده است.

بیدارپور در ادامه آموزش و اطلاع‌رسانی در جامعه به ویژه در میان قشر جوان را از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کنترل ایدز عنوان کرد و گفت: سالانه بطور میانگین بیش از 100 هزار نفر از مردم استان در زمینه راه‌های پیشگیری و کنترل ایدز آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

وی بیشترین راه‌های انتقال بیماری ایدز را خون و فرآورده‌های خونی، آمیزش جنسی و مادر به کودک عنوان کرد و افزود: استفاده کردن از وسایل پیشگیری و عدم استفاده از سرنگ‌های مشترک در بین معتادان تزریقی می‌تواند تا حد زیادی شیوع بیماری ایدز را در جامعه کاهش داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعلام کرد: آموزش جمعیت عمومی در سطح مراکز بهداشتی درمانی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، نصب بنر، پوستر، پلاکارد در اماکن عمومی و شهرستان‌ها، برگزاری جلسات کمیته آموزش و اطلاع‌رسانی ایدز، ارتباط رادیویی و آموزش از طریق رسانه از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این هفته است.

بیدارپور در پایان بر آموزش دادن به افراد جامعه در زمینه راه‌های کنترل و پیشگیری بیماری ایدز و آشنایی آنها با راه‌های اصلی انتقال بیماری تاکید کرد.

انتهای پیام/79005/غ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول