اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سفرهای هیئت دولت به مازندران و مصوباتی که به چشم نیامد

خبرگزاری فارس: در فرآیند آسیب‌شناسی سفرهای استانی دولت، یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که مطمع نظر کارشناسان و اصحاب نقد قرار می‌گیرد، عدم تحقق وعده‌هایی است که در قالب مصوبات سفر استانی برای اجرا و عملیاتی شدن اولویت‌بندی می‌شود.

سفرهای هیئت دولت به مازندران و مصوباتی که به چشم نیامد

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری بی‌تردید یکی از اقدامات مهم دولت طراحی، برنامه‌ریزی و عملیاتی ساختن استراتژی سفرهای استانی است.

اقدامی که شاید از منظر بسیاری از منتقدان افزایش هزینه‌های دولت و توقعات شهروندان را موجب شده است.

با این وجود طراحان این پروژه معتقدند در جریان سفرهای استانی دو مؤلفه مهم و زیرساختی نظام جمهوری اسلامی یعنی تعامل دولت با ملت و تقویت وحدت ملی و همچنین اشراف دولتمردان به مسایل، معضلات و چالش‌های منطقه‌ای و طراحی‌های پروژه‌هایی به منظور خروج از بن‌بست‌های توسعه‌نیافتگی متناسب با شرایط و ویژگی‌های هر اقلیم و اکوسیستم که اساساً سال‌های سال مغفول مانده بود، محقق شده است.

آنچه مسلم است در فرآیند آسیب‌شناسی سفرهای استانی دولت، یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که مطمع نظر کارشناسان و اصحاب نقد قرار می‌گیرد عدم تحقق وعده‌هایی است که در قالب مصوبات سفر استانی برای اجرا و عملیاتی شدن اولویت‌بندی می‌شود.

از آنجایی‌ که این مصوبات مهم‌ترین نیازهای زیرساختی استان میزبان تلقی شده و از مدت‌ها پیش در فضای کارشناسی و نقد، مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد انتظار مردم بر این است که بلافاصله پس از پایان سفر شهروندان آثار عینی مصوبات را در قالب پروژه‌های اجرایی شاهد باشند.

در این راستا نگاهی به مصوبات سه سفر دولت به استان مازندران و اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای مصوبات مزبور نشان می‌دهد که با وجود طراحی بسیار خوبی که برای تحقق این مصوبات پیش‌بینی شده اما هنوز بسیاری از مصوبات مهم، زیرساختی و کلیدی که در صورت عملیاتی شدن می‌تواند تحولات مؤثری را در اقتصاد استان موجب شود، درگیر و دار بوروکراسی اداری و همچنین عدم تأمین و تخصیص منابع مالی معطل مانده است.

مصوباتی مانند احداث پالایشگاه، احداث نیروگاه زباله‌سوز، احداث دهکده گل و گیاه، کارخانه‌های کمپوست، توسعه زیرساخت‌های ترابری و حمل و نقل، آزادسازی ساحل، احداث مرکز تخصصی طب کودکان در ساری، تجهیز پارک‌های علم و فناوری و توسعه فناوری‌های نانو در استان، بازسازی بافت‌های فرسوده شهری و همچنین ایجاد 100 هزار فرصت شغلی و ....

به طور کلی در جریان سه سفر دولت به استان مازندران 749 مصوبه با اعتباری بیش از 390 هزار میلیارد ریال به تصویب رسید که به گفته مسئولان بیش از 80 درصد از این مصوبات عملیاتی شده و بقیه نیز بعضاً در دست مطالعه و یا به دلیل مشکلات ساختاری هنوز در مسیر اجرا قرار نگرفته‌اند.

قدر مسلم تأمل در فهرست نسبتاً طولانی پروژه‌های مصوب در سفرهای سه گانه دولت به مازندران نشان می‌دهد که تقریباً 80 درصد از این مصوبات در شمار پروژه‌های کوچک یا بسیار کوچک تعریف شده که عمدتا جزو برنامه‌های روتین و سالانه دستگاه‌های اجرایی باید قلمداد کرد و کمتر از 20 درصد از این مصوبات در شمار پروژه‌های متوسط و بزرگ می‌گنجند که عمده مصوبات اجرا نشده نیز در این گروه قرار دارند.

از این رو با توجه به عقب‌ماندگی تاریخی مازندران در بخش زیرساخت‌ها و رکود اقتصادی فزاینده‌ای که بر گستره مستعد مازندران حاکم است، انتظار می‌رود در پرتو پیگیری مستمر و تعامل مؤثر مسئولان استان و نمایندگان مردم در خانه ملت، با حذف موانع، روند اجرایی مصوبات مهم سفر استانی دولت هر چه سریع‌تر آغاز شود تا این مصوبات راهبردی برای توسعه استان مازندران مشمول گذشت زمان نشود.

مصوبات سفر هیئت دولت به مازندران باید اجرا شود

آیت‌الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان مازندران گفت: به رغم توجه ویژه رئیس جمهوری به استان مازندران و تلاش مسئولان تغییر قابل توجهی در چهره استان پدیدار نشده که این امر تحقق هر چه سریع‌تر مصوبات سفر را می‌طلبد.

وی از معضلاتی همچون اشتغال، مسکن و ازدواج به عنوان بخشی از مشکلات جدی جوانان مازندرانی یاد کرد و از مسئولان کشوری و استانی خواست تا در زمینه حل این معضلات بیشتر کوشا باشند.

طبرسی به حضور سه وزیر مازندرانی در هیئت دولت اشاره کرد و گفت: با توجه به این امر توقع هم استانی‌ها از اجرای سریع‌تر مصوبات سفر بیشتر است و توجه و عنایت بیشتر این وزرا به استان نیز توقع زیادی نیست.

وی با اشاره به لزوم آمادگی و تدارک طرح‌هایی برای تصویب در سفر چهارم هیئت دولت از مسئولان خواست تا پیش از این رخداد، تاثیر مصوبات سفر قبلی هیئت دولت در این استان را نمایان سازند.

بسیاری از مصوبات اجرا نشده است

 

نماینده مردم قائمشهر، سواد کوه و جویبار در مجلس با اظهار نارضایتی از اجرا نشدن مصوبات دولت در استان مازندران گفت: عدم اجرای پروژه‌های بزرگ تصویب شده توسط هیئت دولت موجب بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌های دولت می‌شود.

سید هادی حسینی با اشاره به اینکه اجرایی نشدن مصوبات سفر‌های ریاست جمهوری در استان مازندران موجب بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌های دولت می‌شود، گفت: هیچ کدام از پروژه‌های بزرگ عمرانی مصوب رئیس جمهور در این منطقه اجرایی نشده است.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علت عدم اجرای بسیاری از پروژه‌های عمرانی مصوب شده در استان مازندران کمبود اعتبار و ضعف شدید مدیریتی است، افزود: با کمبود اعتباری که دولت با آن مواجه است نباید در سفر‌های استانی خود اجرای طرحی را تصویب کند.

وی با بیان اینکه روند اجرای مصوبات سفر‌های ریاست جمهوری هیئت دولت به استان مازندران راضی‌کننده نیست، گفت: اجرای بسیاری از مصوبات یا بسیار کند است یا به طور کل اجرا نشده است.

حسینی تصریح کرد: درباره عدم اجرای این مصوبات باید تیمی را برای مشخص کردن دلایل عدم پیشرفت مصوبات مشخص کرد.

حسینی با اشاره به اینکه وعده‌های داده شده در جریان سفر‌های هیئت دولت به استان مازندران هیچ کدام اجرایی نشده است گفت: عدم اجرای این طرح‌‌های مصوب موجب عقب‌ماندگی استان از نظر توسعه در مقایسه با سایر استان‌ها شده و مشکلات را در این منطقه برجسته‌تر می‌کند.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس با بیان اینکه پروژه‌های اجرا شده در استان مازندران بیشتر طرح‌های کوچک و کم‌هزینه است، افزود: در صورت نبود اعتبارات مورد نیاز تصویب اجرای طرح‌‌های عمرانی در این استان امری کاملا بی‌فایده است.

وی ادامه داد: پروژه‌های بزرگی چون راه و شهر‌سازی، احیای نساجی استان و ... که می‌توانست موجب توسعه استان مازندران شده و مشکل بیکاری را در این منطقه برطرف کند نیمه‌کاره رها شده و توجهی نیز از سوی مسئولان مربوط به آن‌ها نمی‌شود.

وی یادآور شد: وجود مدیران ضعیف، فقدان پشتیبانی منطقی و نبود پی‌گیری صحیح از سوی نهاد ریاست جمهوری موجب اجرایی نشدن مصوبات سفر‌های استانی مازندران شده است که این خود عاملی برای عدم رشد منطقه شده ‌است.

برخی از مصوبات سفر استانی دولت بدون مطالعه بود

 

نماینده مردم جویبار، قائمشهر و سوادکوه در مجلس گفت: دولت در سفرهای استانی اقدامات خوبی انجام داد اما برخی از کارهای بزرگ بدون مطالعه بوده و برخی از پروژه‌ها با بودجه داخلی مجلس متناسب نیست.

کمال علیپور گفت: 60 درصد طرح‌های مصوبات سفر در شهرستان جویبار اجرا نشده بلکه بدون مطالعه و راکد است.

علیپور تصریح کرد: در سه دوره سفر دولت در شهرستان جویبار، برخی از طرح‌های بزرگ بدون مطالعه بوده که اجرایی هم نشده است.

وی افزود: اجرای برخی از این طرح‌ها می‌توانست زمینه اشتغال مولد و ایجاد بستر تولید و رفاه را برای شهرستان به ارمغان بیاورد.

علیپور خاطر نشان کرد: عمده طرح‌های اجرایی نشده مصوبات سفر، طرح مجتمع گل و گیاه، پایانه گل و گیاه، چهار بانده کردن محور بهنمیر به ساری و محور قائمشهر به جویبار بود که البته در بخش ساخت سوله‌های ورزشی اقدامات خوبی صورت گرفت.

وی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور قول داده تا پایان دولت دهم 90 درصد مصوبات سفر اجرایی شود که ما هم امیدواریم اجرای این طرح‌ها تحقق پیدا کند.

نماینده مردم شهرستان‌های جویبار، قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: در شهرستان جویبار 50 تا 60 درصد مصوبات سفر اجرا نشده است.

همه مصوبات اجرا شد

 

استاندار مازندران با اشاره به تصویب بیش از 700 مصوبه در سه سفر دولت به مازندران بیان داشت: تقریباً همه مصوبات دولت اجرایی شده و یا در دست اقدام است.

سید علی‌اکبر طاهایی با بیان اینکه دولت در این مصوبات توجه ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌های استان داشت، تصریح کرد: اهتمام به توسعه راه‌های استان از جمله مهمترین مصوبات بود.

طاهایی اذعان داشت: در سفر سوم دولت به مازندران رئیس جمهور دستور ویژه‌ای برای تکمیل آزادراه تهران شمال صادر کرد که با پیگیری وزیر راه و شهرسازی و حمایت‌های وزیر اقتصاد و دارایی مراحل احداث با سرعت دنبال می‌شود.

استاندار مازندران با اشاره به اختصاص 800 میلیارد ریال اعتبار در قالب سهام به بنیاد مستضعفان به عنوان پیمانکار آزادراه خاطر نشان ساخت: قطعه چهار آزاد راه از مرزن‌آباد تا چالوس امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی از اتمام مراحل احداث قطعه یک آزادراه تهران شمال در سال 92 خبر داد و افزود: برای احداث قطعات 2 و 3 به 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

استاندار مازندران همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی کنارگذر ساحلی رامسر گفت: این پروژه محوری با ارزیابی زیست محیطی و مجوز شورای عالی شهرسازی توسط قرارگاه خاتم الاوصیا اجرا خواهد شد.

نماینده عالی دولت در مازندران توجه به موضوع تامین آب شهرها و روستاهای استان را دیگر نکته مثبت سفرهای استانی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر شرکت آب منطقه‌ای مازندران معادل 19 هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام دارد.

وی افزود: احداث سدهای هراز، گلورد و کسلیان، پروژه انتقال آب چالوس و تامین آب شرب شهرهای گروه الف از جمله مهم‌ترین طرح‌های بخش آب استان است.

طاهایی توسعه سرمایه‌گذاری را یکی از مهم‌ترین راهکارهای پیشرفت استان دانست و اذعان کرد: با وجود همه تحریم‌ها در حال حاضر 500 میلیون دلار پرونده سرمایه‌گذاری در مازندران در حال پیگیری است.

استاندار مازندران همچنین ساخت یک هزار و 500 تخت بیمارستانی در استان، ارتقای دانشکده‌های استان به دانشگاه، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، توجه به بخش صنعت به ویژه صنایع وابسته به کشاورزی، توسعه و تجهیز فرودگاه‌های استان، اجرای طرح‌های مهم شیلاتی، مسکن مهر و فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری را مهمترین اقدامات و دستاوردهای سه سفر دولت به مازندران اعلام کرد.

وی با بیان اینکه 800 پروژه نیمه تمام سفرهای استانی در کشور در لیست طرح مهر ماندگار قرار گرفته است، بیان داشت: دولت قصد دارد همه این طرح‌ها را تا پایان دولت دهم به اتمام برساند.

طاهایی ادامه داد: در سفر چهارم دولت به مازندران، پروژه‌های ناتمام سفرهای قبل بررسی و برای تکمیل آنها تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

به هر حال از مسئولان استان به ویژه استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان انتظار می‌رود مشروح گزارش پیشرفت اجرای مصوبات سفر هیئت دولت به استان را به طور شفاف، نه به صورت درصدی و فله‌ای به اطلاع شهروندان برسانند تا با تبیین تلاش‌های خود و انعکاس پیشرفت‌های توسعه‌ای استان، از هرگونه سیاه‌نمایی و تبلیغ ناکارآمدی نظام جلوگیری شود که این مهم همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و هست.

--------------------------------

گزارش از کوروش غفاری چراتی

انتهای پیام/2296/ب/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول