اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

موسی قربانی در تحلیل طرح سؤال از رئیس جمهور:

رهبری را نباید سپر بلا کنیم

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام موسی قربانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در یادداشتی به ارزیابی ولایت‌پذیری نمایندگان مجلس در موضوع طرح سؤال از رئیس جمهور پرداخته است.

رهبری را نباید سپر بلا کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، روز دهم آذر روز مجلس و سالگرد شهادت شهید مدرس رضوان‌الله تعالی علیه گذشت و این موضوع را بهانه قرار داده و به تبیین یکی از کلیدی‌ترین شرایط نمایندگان یعنی التزام عملی به ولایت فقیه می‌پردازیم.

علت کلیدی بودن این شرط این است که به استناد اصل 112 قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام که اداره کشور بر اساس آن است از ناحیه رهبری تنظیم می‌شود و اسلامیت نظام در صورت عمل به رهنمودهای رهبری تحقق می‌یابد و اگر نمایندگان مجلس به معنی واقعی ملتزم به ولایت فقیه نباشند ممکن است در چنین وضعیتی مصالح کشور زیر پا گذاشته شده و قهرا تضمینی برای اسلامیت نظام وجود نخواهد داشت.

لذا قانونگذار به حق، ضمن تصریح بر التزام نمایندگان مجلس به قانون اساسی، التزام عملی به ولایت فقیه را گرچه یکی از اصول قانون اساسی است، مورد تأکید قرار داده و برجسته کرده است.

اکنون باید ببینیم منظور از این التزام چیست؟

برای التزام به ولایت فقیه فرض‌هایی را می‌شود تصور کرد:

1- نمایندگان کار خودشان را بکنند ولی اگر رهبری بر اساس مصالح کشور به انجام امری دستور داد یا از انجام کاری نهی کرد از آن تبعیت کنند.

2- نمایندگان در مواردی که شبهه دارند نظر رهبری را کسب کرده و برابر آن عمل کنند و اگر جوابی دریافت نکردند به تشخیص خودشان عمل کنند.

3- نمایندگان قدرت فهم سیاست‌های کلی، رهنمودها و توصیه‌های رهبری را داشته و آشنای به مصادیق آن باشند و آگاهانه آن را در تصمیمات خود مورد عمل قرار دهند تا نیازی به استعلام از رهبری یا امر و نهی نباشد.

هریک از موارد یاد شده به نوعی التزام به ولایت فقیه محسوب می‌شود و نمایندگان می‌توانند برای پاسخگویی به منتقدین به آن استناد کنند ولی بدیهی است که اگر نمایندگان التزام واقعی و قلبی نداشته باشند در صورت داشتن التزام از نوع اول همه مشکلات را به گردن رهبری خواهند انداخت و رهبری را در مقابل مخالفین و موافقین موضوعات قرار داده و از خود سلب مسئولیت خواهند کرد و این بدترین نوع التزام به ولایت فقیه است.

توجه کنید قطعا سؤال از رئیس جمهور در جامعه طرفدارانی دارد یا استیضاح فلان وزیر یا تصویب فلان قانون در جامعه موافقین و مخالفینی دارد و هنگامی که منتفی شدن سؤال از رئیس جمهور و استیضاح وزیر و عدم تصویب فلان موضوع و یا تصویب آن با دستور رهبری باشد تبعات آن به پای رهبر نوشته شده و ایشان را در برابر مخالفین آن موضوع قرار خواهند داد و حتما چنین کاری بر خلاف مصالح کشور است و کسانی که می‌گویند ما پیرو ولایت هستیم و آن را فقط تسلیم در برابر دستورات صریح ایشان تفسیر می‌کنند، با این نوع التزام آسیب جدی به ولایت فقیه می‌زنند.

التزام از نوع دوم گرچه ضرر آن قدری ملایم‌تر به نظر می‌رسد ولی ضررهای نوع اول به صورت خفیف‌تری در آن وجود دارد و باز هم رهبری را سپر بلا در برابر افکار عمومی می‌کند.

آنچه در این باب مطلوب و شایسته مجلس نظام اسلامی می‌باشد این است که نمایندگان مجلس آشنای به موازین اسلامی و آگاه به سیاست‌های کلی تعیین شده از ناحیه رهبری باشند و توان فهم و درک توصیه‌های عمومی ایشان را داشته باشند و درک نمایند وقتی رهبری می‌فرماید امروز ایجاد اختلاف خیانت به کشور است، سؤال از رئیس جمهور (هرچند به نظر آنان حق باشد) در شرایط کنونی کشور به ویژه که کمتر از هشت ماه به پایان عمر دولت باقی مانده ایجاد اختلاف و مصداق فرمایش رهبری است که اگر نمایندگان این درک و تشخیص را می‌داشتند و توصیه خیرخواهانه رهبری را می‌فهمیدند نیاز به اظهارنظر صریح ایشان در متوقف کردن سؤال نمی‌شد و امروز عده‌ای که طرفدار سؤال از رئیس جمهور هستند موضوع را متوجه رهبری نمی‌کردند.

-----

یادداشت از حجت‌الاسلام و المسلمین موسی قربانی

-----

انتهای پیام/2248/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول