اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان‌رضوی:

69 درصد مبتلایان به ایدز معتادان تزریقی هستند

خبرگزاری فارس: رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان‌رضوی گفت: 69 درصد مبتلایان به ایدز معتادان تزریقی هستند.

69 درصد مبتلایان به ایدز معتادان تزریقی هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد علی غلامپور ظهر امروز در نشست خبری روز جهانی ایدز که در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مبتلا شدن به این بیماری رشد اجتماعی و اقتصادی افراد را در ردیف‌های مختلف تهدید می‌کند.

وی با اشاره به اینکه راه‌های مقابله با این بیماری هنوز کشف نشده است تصریح کرد: این بیماری درمان قطعی ندارد و هنوز واکسنی برای مقابله با آن کشف نشده است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان‌رضوی در ارتباط با اپیدمی این بیماری خاطر نشان کرد: مدل اپیدمی شیوع این بیماری از کشورهای پیشرفته به سمت کشورهای توسعه‌ نیافته و در حال توسعه است.

غلامپور ادامه داد: این شیوع به دلیل آگاهی نداشتن افراد و مناسب نبودن زیرساخت‌های بهداشتی به‌ویژه در کشورهایی که در زیر صحرای آفریقا قرار گرفته‌اند است.

وی با اشاره به مشکلات و بحران‌هایی که این بیماری در سطح ایران به وجود آورده است تاکید کرد: یکی از بزرگترین بحران‌ها در سطح ایران با توجه به رویکردهای اداره پیشگیری از ایدز تامین دارو است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان‌رضوی با توضیح عوامل انتقال این بیماری متذکر شد: اعتیاد تزریقی و رفتارهای پرخطر جنسی از عوامل اصلی انتقال این بیماری در سطح کشور ایران است.

غلامپور افزود: در حال حاضر 69 درصد از افرادی که به ایدز مبتلا هستند از طریق اعتیادهای تزریقی و رفتارهای پرخطر در این زمینه مبتلا شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر الگوی موارد جدید رو به تغییر است، تصریح کرد: در موارد جدید میزان ابتلای افراد از راه روابط جنسی نامشروع رو به افزایش است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان‌رضوی اذعان کرد: در حال حاضر حدود 20 درصد از مبتلایانی که تازگی به این بیماری مبتلا شده‌اند افرادی بوده‌اند که رفتارهای پرخطر جنسی داشته‌اند و این آمار در گذشته در حدود 10 درصد بوده است.

غلامپور با اظهار نگرانی نسبت به تغییر الگوی انتقال بیماری تصریح کرد: باید آموزش‌های این زمینه را کامل‌تر از قبل ارائه داد تا بتوان از رشد این الگو جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه روز اول دسامبر مصادف با 11 آذر ماه روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است و هر ساله شعارهای ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: شعار امسال به صفر رساندن موارد ابتلای جدید ایدز به صفر، رساندن تبعیض افراد مبتلا به صفر و رساندن مرگ و میر ناشی از این بیماری در سند چشم‌انداز سال 2015 است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خراسان‌رضوی با اظهار امیدواری نسبت به کم شدن شیب نمودار ابتلا به ایدز در جهان خاطر نشان کرد: در حال حاضر 35 میلیون نفر در دنیا با این بیماری زندگی می‌کنند و تعداد مبتلایان جدید نسبت به سال‌های گذشته رو به کاهش است.

انتهای پیام/70003/ی/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول