اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

انتظار 17 ساله برای بزرگ‌ترین بلوار معنوی جهان

پروژه حرم تا جمکران پشت ریل‌های راه آهن

خبرگزاری فارس: شهر قم مدت زیادی است که منتظر بزرگ‌ترین بلوار معنوی جهان است اما هر بار وجود مانعی اجرای آن را کند کرده به طوری که تاکنون ساخت آن 17 سال به طول انجامیده است.

پروژه حرم تا جمکران پشت ریل‌های راه آهن

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، پروژه بلوار پیامبر اکرم (ص) به منظور اتصال حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران در سال 74 توسط وزیر کشور وقت کلنگ‌زنی شد. در ابتدا شهرداری تهران اجرای آن را به عهده داشت و پس از اینکه هفت درصد تملک اراضی آن انجام گرفت اجرای این پروژه به شهرداری قم واگذار شد. در سال 87 به دستور استاندار وقت، سازمان توسعه و عمران متولی اجرای این پروژه شد و همچنان اجرای آن را بر عهده دارد.

پروژه بلوار پیامبر اعظم (ص) به طول هفت کیلومتر و عرض 100 متر طرح‌ریزی شده که از این میزان 36 متر مخصوص پیاده‌رو است.

محمد دلبری شهردار قم درباره این پروژه می‌گوید: تملک پروژه بلوار پیامبر اعظم (ص) به پایان رسیده و اکنون تمام زمین‌های مسیر این بلوار در اختیار مهندسان قرار گرفته است. این بلوار  نماد معماری ایرانی و آیینی است و پس از اینکه به بهره‌برداری رسید بزرگ‌ترین بلوار معنوی جهان خواهد شد.

وی در ادامه از پیشرفت‌های مطلوب این پروژه ابراز رضایت کرده و می‌گوید: برای ساخت این بلوار از آخرین دستاوردهای عرصه راه معماری و شهرسازی استفاده می‌شود و مصالح به کار رفته در این طرح از بهترین مصالح با عمر و ماندگاری بالا است.

شهردار قم در خصوص جذب سرمایه‌گذار معتقد است که نباید هیچ مشکلی در زمینه مجوز و کارهای اداری سر راه سرمایه‌گذار وجود داشته باشد و باید شرایط به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران بتوانند با اطمینان خاطر کارشان را شروع کنند.

به گفته وی، راه برای حضور سرمایه‌گذاران هموار است و از هر نوع سرمایه‌گذاری استقبال می‌شود.

با توجه به اینکه اعتبارات استانی برای تأمین هزینه‌های این پروژه کافی نبود، در سال 88 مبلغ 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت با سود 16 درصد فروخته و بخش عظیمی از هزینه‌های این پروژه از این طریق تأمین شد و قرار بر این بود که با فروش بدنه این طرح، اصل و سود اوراق پرداخت شود.

محمدتقی نادعلی مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم درباره بازپرداخت این اوراق می‌گوید: تفاهم‌نامه‌ای با بانک ملی انجام گرفت که بر اساس آن یک سال برای پرداخت این معوقه از بانک وقت گرفتیم. بازپرداخت اوراق مشارکت نیز در تاریخ مقرر یعنی دوم آبان امسال به طور کامل از سوی بانک ملی انجام گرفت.

 

راه آهن مانع بازگشایی بلوار پیامبر اکرم (ص)

نادعلی روند اجرای این پروژه را خوب ارزیابی کرده و می‌گوید: تنها مانعی که در حال حاضر برای بازگشایی بلوار وجود دارد ریل راه آهن است. دغدغه ما این است که هرچه سریع‌تر این ریل را از حد فاصل قم تا جمکران با تکمیل کمربندی قم جمع‌آوری کنیم و عملیات بازگشایی را ادامه دهیم، اگر این مانع وجود نداشت می‌توانستیم بازگشایی میدان معلم تا جمکران را با سریع‌ترین زمان انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم با اشاره به اینکه تمام مقامات استان با این طرح موافق هستند، می‌گوید: استانداری، شهرداری و سازمان‌های دیگر در تلاش هستند تا این مانع برداشته شود که این کار نیازمند همکاری خوب و سریع‌تر سازمان راه و شهرسازی است.

مذاکرات سرمایه‌گذاری در مراحل نهایی

نادعلی در خصوص چگونگی روند سرمایه‌گذاری برای تکمیل این پروژه می‌گوید: کمیته عالی سرمایه‌گذاری متشکل از معاونین شهردار، اعضای شورای شهر و دیگر مسئولان تشکیل شده است که هفته‌ای دو روز جلسات تصمیم‌گیری و بررسی پیشنهادات انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مشارکت در این طرح با استقبال زیادی همراه بوده است، گفت: مذاکرات زیادی با سرمایه‌گذاران چینی و داخلی انجام گرفته و می‌توان گفت مراحل نهایی خود را می‌گذراند و بعد از تصمیمات نهایی اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

 

زمینی با ادعای مالکیت شخصی

در حالی که مدیرعامل سازمان توسعه و عمران شهرداری از مانع راه آهن برای بازگشایی این بلوار خبر داد. رئیس شورای اسلامی شهر قم مشکلات ملکی را مانع ادامه روند این پروژه دانسته و می‌گوید: 90 درصد تملک‌ها انجام شده اما همچنان مشکل چند ملک وجود دارد که روند کار را با مشکل مواجه ساخته است.

وی در توضیح این مسئله به زمینی با قدمت 70 سال اشاره کرده و می‌گوید: این زمین بعد از استعلام‌های لازم که از سوی شهرداری انجام گرفت خریداری شد. اما مدتی است شخصی با ادعای مالکیت به مراجع قضایی مراجعه کرده و پیگیری‌های قضایی و پرونده‌سازی‌هایی را انجام داده است. در حال حاضر این مسئله روند اجرای طرح را با مشکل رو به رو ساخته که اگر این پرونده نبود بلوار از ابتدای فلکه بسیج تا ابتدای حرم بازگشایی می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد آتش‌زر در خصوص کمیسیون ماده پنج در مورد کاربری بدنه بلوار پیامبر اکرم (ص) گفت: دستور بررسی و پیگیری تصویب این طرح از سوی استاندار وقت انجام گرفت و بعد از بررسی‌های لازم تصویب شد تا مذاکرات برای سرمایه‌گذاری انجام گیرد.

رئیس شورای شهر در ادامه از 700 میلیارد تومان بدهی به بانک خبر داد و گفت: این پروژه فوق‌العاده هزینه‌بر است و در صورتی که بتوانیم تا پایان امسال تجمیع اسناد را انجام دهیم نخستین سرمایه‌گذار را وارد عمل خواهیم کرد.

 

تملک 2 میلیون متر مربع از اراضی

حسن بختیاری سخنگوی شورای اسلامی شهر قم عملیات اجرایی این پروژه را موفق ارزیابی کرده و در خصوص روند اجرای آن می‌گوید: به غیر از چند معارض و بخش‌های جزئی سر راه این پروژه اقدامات اساسی در تملک اراضی صورت گرفته و 2 میلیون متر مربع تملک انجام شده است.

وی سرمایه‌گذاری پروژه را مهم‌ترین بحث دانسته و می‌گوید: شهرداری باید بتواند تا حد امکان برای این پروژه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرده و به صورت جدی به آن توجه کند.

وی در پیش‌بینی اجرای این پروژه گفت: اگر مسائل مربوط به معارضان حل شود تا تابستان سال آینده مسیر به صورت کامل بازگشایی خواهد شد.

پیش‌بینی‌های این مسئولان خوش‌بینانه و امیدوار کننده است. می‌توان گفت اگر این پیش‌بینی‌ها درست از آب درآید و به گفته بختیاری سخنگوی شورای شهر تا پایان تابستان سال آینده مسیر به طور کامل تکمیل و به گفته رئیس شورای شهر تا پایان امسال نخستین سرمایه‌گذار وارد عمل شود زودتر از 17 سال گذشته به نتیجه خواهیم رسید. بدیهی است که مشکلات مختلفی مانند ریل راه آهن، اراضی موقوفه و مواردی از این قبیل زمان‌بر است و به سرعت حل نخواهد شد اما امید آن می‌رود که این زمان‌بر بودن به 17 سال دیگر نینجامد و روزی مراکز فرهنگی، تجاری، تفریحی وعده داده شده در کنار چشم‌انداز معنوی بلوار پیامبر اکرم (ص) مورد بهره‌برداری شهروندان قرار گیرد.

...................................

گزارش: سعیده محمدی

..................................

انتهای پیام/2258/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول