اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دستگاه «آر.وی.آر» خریداری شده برای آذربایجان‌شرقی در پایتخت سرگردان است

دستگاه «آر.وی.آر» فرودگاه تبریز در پیچ و خم گردنه استانی

خبرگزاری فارس: با وجود تامین 50 درصد اعتبار خرید، نصب و راه‌اندازی دستگاه «آر. وی. آر» فرودگاه تبریز از سوی مبادی کشوری، مسئولان از تخصیص سهم استانی خودداری می‌کنند.

دستگاه «آر.وی.آر» فرودگاه تبریز در پیچ و خم گردنه استانی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بحث نیاز به دستگاه آر‌.وی.آر در فرودگاه بین‌المللی تبریز از زمانی مطرح شد که سال گذشته وزیر راه وقت، وزیر راه و شهرسازی و سرپرست وزارت ارتباطات فعلی به دلیل عدم دید کافی سه بار برای افتتاح تعدادی از پروژه‌های استانی مسیر فرودگاه تبریز و تهران را پیمود تا بالاخره موفق به انجام این سفر شد.

نبود امکانات اولیه‌ چون دستگاه آر. وی. آر در فرودگاه بین‌المللی تبریز موجب می‌شود در شرایطی که هوای تبریز کمی مه‌آلود باشد، پروازهای ورودی و خروجی به علت کمبود دید خلبان لغو شود.

در طول سال گذشته 25 روز پروازهای فرودگاه تبریز به دلیل نبود دید کافی خلبان انجام نشده است.

با پیگیری‌های خبرگزاری فارس از مسئولان کشوری، استانی و نمایندگان مجلس مقرر شد تا پایان سال 90 این دستگاه برای فرودگاه بین‌المللی تبریز خریداری، نصب و راه‌اندازی شود اما تا به امروز این امر تحقق نیافته و دستگاه خریداری شده است اما مسئولان استانی همت لازم برای راه‌اندازی آن را از خود نشان نمی‌دهند.

در آن زمان با 9 میلیارد ریال اعتبار امکان تحقق این وعده که اکنون به آرزو شبیه شده وجود داشت اما در حال حاضر برای خرید، نصب و راه‌اندازی این دستگاه بیش از 24 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

براساس توافقاتی که چند ماه قبل بین وزارت راه و شهرسازی و در بعد رسمی آن هواشناسی کشور و مسئولان استانی صورت گرفت؛ مقرر شد 50 درصد اعتبار مورد نیاز این امر از طریق هواشناسی کشوری و 50 درصد از محل اعتبارات استانی تامین شود.

حال این وعده در بخش کشوری و کلانی تحقق یافت به‌ طوری که اعتبار خرید دستگاه که معادل 12 میلیارد ریال بوده است تامین و خریداری شده و در کوچه پس کوچه‌های تهران منتظر تخصیص اعتبار مورد نیاز از سوی استان آذربایجان‌شرقی برای انجام اقدامات زیر ساختی در فرودگاه تبریز است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی در این رابطه با تأیید خرید دستگاه برای آذربایجان‌شرقی از طریق هواشناسی کشور گفت: در صورت انجام اقدامات زیر‌سازی برای نصب و راه‌اندازی این دستگاه در فرودگاه تبریز در کمترین زمان می‌توان با انتقال دستگاه آر. وی. آر فرودگاه تبریز را به این تکنولوژی مجهز کرد.

شاهرخ حسنعلی‌زاده افزود: براساس توافقات صورت گرفته برای تامین 50 درصد اعتبار مورد نیاز برای تحقق این امر از سوی مبانی استانی و 50 درصد بقیه از اعتبارت کشوری که اعتبارات کشوری تامین شده است و مکاتباتی نیز با مسئولان استانی برای عملی شدن این وعده صورت گرفته، موافقت اولیه با طی سلسله مراتب انجام شده و امید می‌رود به‌ زودی شاهد تامین اعتبار مورد نیاز برای تجهیز فرودگاه تبریز به دستگاه آر. وی. آر از محل اعتبارات استانی باشیم.

وی با اشاره به نیاز و درخواست اکثر استان‌ها به این دستگاه گفت: در صورتی که اقدام عملی از سوی مبادی استانی برای اجرایی شدن نصب دستگاه خریداری شده برای فرودگاه تبریز صورت نگیرد، اختصاص دستگاه خریداری شده برای آذربایجان‌شرقی به سایر استان‌های متقاضی دور از انتظار نیست.

حسنعلی‌زاده آغاز این اقدام را با اعتباری کمتر از 5 میلیارد ریال برای صحه گذاشتن بر ضرورت وجود این دستگاه در تبریز خواستار شد و گفت: با تامین اعتبار اولیه می‌توان از خروج دستگاه خریداری شده برای آذربایجان‌شرقی از لیست استان نیز جلوگیری کرد.

وی با اشاره به بازسازی باند فرودگاه تبریز این امر را فرصتی مغتنم برای انجام اقدامات زیرساختی لازم برای نصب و راه‌اندازی دستگاه مورد بحث دانست و گفت: در صورت عدم استفاده از این موقعیت باید نزدیک به 10 میلیارد ریال اعتبار دیگر برای انجام کار زیرساختی در فرودگاه تبریز تامین شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان نیز بر ضرورت تجهیز فرودگاه بین‌المللی تبریز به دستگاه «آر وی آر» تاکید کرد و گفت: با توجه به موقعیت جوی و آب و هوایی آذربایجان‌شرقی و استراتژیک بودن جایگاه فرودگاه تبریز در بحث‌های بین‌المللی، به خصوص تجاری نصب این دستگاه در این مجموعه جزو ضروریات است.

خلیل ساعی افزود: این دستگاه با توجه به افزایش دید در شرایط جوی از جمله بارش‌ها، وارونگی هوا، مه آلودگی‌ها و حضور ریزگردها در هوا باید به منظور جلوگیری از لغو شدن و یا وقوع تاخیر در پروازهای هوایی در فرودگاه تبریز نصب و راه‌اندازی شود.

وی اظهار کرد: با نصب و راه‌اندازی دستگاه آر. وی. آر در فرودگاه تبریز قابلیت افزایش دید در شرایط جوی بد تا کمتر از 500 متر میسر خواهد شد که جزو نیازهای اساسی در فرودگاه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

مدیرکل فرودگاه‌های استان نیز در این رابطه از آمادگی مجموعه تحت مدیریتش با توجه به بازسازی باند فرودگاه تبریز برای نصب و راه‌اندازی دستگاه آر. وی. آر خبر داد و گفت: در صورت تحقق این امر در موقعیت کنونی نصب و راه‌اندازی این دستگاه و انجام امور زیر ساختی با کمترین هزینه ممکن خواهد شد.

براساس برنامه‌ریزی هواشناسی کشور مقرر شده است 21 فرودگاه کشور به دستگاه آر. وی. آر تجهیز شود که تاکنون در نزدیک به 10 فرودگاه از جمله اردبیل و ارومیه این اتفاق افتاده است؛ در حالی که مقایسه فرودگاه این استان‌ها با حجم مبادلاتی که از طریق فرودگاه بین‌المللی تبریز که جایگاه غیرقابل انکار در تحولات کشوری در همه زمینه‌ها با توجه به ارتباط آن با کشورهای همسایه و ملل دور و نزدیک است ضرورت نصب و راه‌اندازی این دستگاه در فرودگاه را مشخص می‌سازد.

انتظار می‌رود مسئولان ذی‌ربط استانی حداقل به ندای یکساله ما مبنی بر ضرورت وجود دستگاه آر. وی. آر در فرودگاه تبریز توجه کنند.

یادآور می‌شود؛ دستگاه  آر. وی. آر قابلیت افزایش دید در شرایط جوی بد و از جمله در مه را تا کمتر از 500 متر میسر می‌سازد و جزو نیازهای اساسی در فرودگاه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

پروازهای فرودگاه بین‌المللی تبریز به طور متوسط روزانه 36 پرواز، هفتگی بیش از 250 و سالانه بالغ بر یک هزار و 150 پرواز را شامل می‌شود که از این تعداد به ترتیب روزانه 6، هفتگی 42 و ماهانه نزدیک به 190 پرواز به مقصد فرودگاه‌های بین‌المللی دنیا انجام می‌شود.

با نصب دستگاه  آر. وی. آر در فرودگاه‌ها توان و میدان دید خلبان از 900 متر به کمتر از 400 متر کاهش می‌یابد.

فرودگاه بین‌المللی تبریز در شمال‌غرب این شهر و در ارتفاع یک هزار و 494 متری از سطح دریا در زمینی به مساحت 420 هکتار در سال 1333 تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی (ICAO) تأسیس شد.

در سال 1356 پرواز حجاج از این فرودگاه آغاز و از سال 1370 با تصویب هیئت دولت به‌ عنوان فرودگاه بین‌المللی نامگذاری و در سال 1378 به‌ عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شده است و از آن تاریخ به‌ عنوان یکی از چهار فرودگاه «Open Sky» (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری ارائه می‌کند. 

انتهای پیام/60002/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول