اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کواکبیان: - 4

اصلاحات آن‌ور آب را رد می‌کنیم

خبرگزاری فارس: دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: افرادی که آن‌ور‌ آب مدعی اصلاح‌طلبی هستند اما علیه ارزش‌های دینی موضع می‌گیرند ما نیز موضع داریم و اینگونه اصلاحات را رد می‌کنیم.

اصلاحات آن‌ور آب را رد می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مصطفی کواکبیان در مناظره‌ با بادامچیان با موضوع «اقتصاد در دو دولت اصولگرا و اصلاح‌طلب» در تالار حکمت دانشگاه گیلان، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، اظهار کرد: 33 سال است که ادعای اقتصاد اسلامی را داریم اما هنوز بر سر مفهوم آن مانده‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی از رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها ورودی جدید نمی‌گیرند، گفت: اقتصاد امروز ایران مخلوطی از اقتصاد لیبرالیستی و اقتصاد سوسیالیستی است.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری، حقیقت اسلام ناب را مخالف با تفکر لیبرالیستی و سوسیالیستی عنوان کرد و افزود: از تفکرات افرادی مانند شهید مطهری و شهید محمدباقر صدر در تبیین مبانی اقتصاد اسلامی باید استفاده کرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای تحریم‌ها باید به فکر اقتصاد مقاومتی می‌بودیم، ابراز کرد: اکنون فشار برخی برنامه‌های غلط مسئولان بر دوش مردم سنگینی می‌کند.

کواکبیان با اشاره به فتنه 88 و حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم، متذکر شد: باید بین معترضان به نتایج انتخابات و آشوب‌گران تفاوت قائل شد.

وی صدا و سیما را یکی از عوامل موثر در ایجاد حوادث پس از انتخابات سال 88 دانست و ابراز کرد: انگار صدا و سیما نمی‌خواست بین معترضان و آشوبگران تفکیکی ایجاد شود و در این راستا بیانیه ما را منتشر نکرد.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری، علوم انسانی اسلامی را غنی‌تر از علوم انسانی غربی دانست و گفت: امروزه به جای پرداختن به حواشی باید به دنبال مباحث کلیدی در علوم انسانی برویم.

وی با اشاره به قانون جدید انتخابات، اذعان کرد: قانون جدید انتخابات موجب قفل شدن فضای جامعه می‌شود و حتی وزارت کشور و شورای نگهبان نیز با آن مخالف هستند.

کواکبیان به انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: از 80 کاندیدای اصلاح‌طلبان در سراسر کشور، 35 نفر به مجلس راه پیدا کرد.

وی در پاسخ به سئوال بادامچیان برای تعریف اصلاح‌طلبی افزود: برای بادامچیان احترام قایل هستم و هر چه علیه ما بگوید مشکلی نیست اما مفهوم اصلاح‌طلبی به معنای «به‌سامان کردن امور نابسامانی‌ها در هر زمینه» است.

این اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه اصلاحات در چارچوب ارزش‌های دینی برای ما معنا دارد، ابراز کرد: نمی‌توانیم در کشوری که خلاف ارزش‌های دینی صحبت کنند بگوییم اصلاح‌طلبی است و ممکن است افرادی که آن طرف آب هم اصلاح‌طلب باشند و علیه ارزش‌های دینی موضع بگیرند و ما نیز موضع داریم و اینگونه اصلاحات را رد می‌کنیم و معتقد هستیم اصلاحات را در چارچوب قانون اساسی می‌پذیریم و اینجوری نیست که بگوییم قانون اساسی را قبول نداریم و بعد اصلاح‌طلب باشیم و هر کس قانون اساسی را قبول ندارد اسمش اصلاح‌طلب نیست و می‌تواند رادیکالیزم را تبلیغ کند یا تعاریف دیگری داشته باشد و بارها مطرح کردیم اصلاحات در چارچوب منافع ملی باشد و اینجوری نیست که  اگر کشور دچار تهدیدهایی است بیاییم مسئله اصلاح‌طلبی را جور دیگر تفسیر کنیم که بخواهد مورد طمع دیگران باشد و اصلاحات باید در چارچوب منافع ملی و مطالبات مردم ایران باشد و اینها برای ما معنا دارد.

وی با تصریح بر اینکه اصلاحات چارچوب مشخصی ندارد، خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم دولت باید اصلاح شود و زمینه‌های دیگری که نیاز به اصلاح داشته باشد نیز باید اصلاح شود و چتر وسیع‌تر در اصلاحات داریم.

کواکبیان به عوض کردن یک آبدارچی در دولت اصلاحات آبدارچی به بهانه اینکه دوم خرداد را نمی‌فهمید، اشاره کرد و گفت: الان آبدارچی را عوض می‌کنند چون می‌گویند اهل فتنه هستی.

وی با بیان اینکه وضعیتی نامناسب در سیستم اداری وجود دارد، خطاب به بادامچیان افزود: دولت فعلی چه رفتاری با مردم دارد هر کس با او نسازد باید کنار برود در دوره اصلاحات اعضای موتلفه را دعوت نمی‌کرد اما اکنون خود شما را که دعوت نمی‌کنند اصلا کسی را رقیب نمی‌خواهند، آن موقع علیه خاتمی می‌نوشتیم و الان باید گریه کنیم و بنویسیم و وضعیت آن موقع را تحمل نمی‌کردیم و فشار بر مردم وارد شود تحمل نمی‌کنیم اما فریضه امر به معروف و نهی از منکر به ما یاد داده هر جا که مشکل است فریاد بکشیم.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری، ادامه داد: اگر الان هم انتقاد می‌کنیم بحث جدی است با کسی مسئله شخصی نداریم و از همان روز نخست نمایندگی مجلس بیشترین انتقادها را علیه دولت احمدی‌نژاد داشتیم و بحث می‌کردیم.

وی متوسط نرخ بیکاری در دولت احمدی‌نژاد را 10.5 اعلام کرد و یادآور شد: در دولت خاتمی متوسط نرخ بیکاری 1.3 دهم است اما الان جمعیت 75 میلیون نفر است، دولت وعده داد که برای سال 90 تعداد 2.5 شغل ایجاد می‌کند و برای سال 91 نیز یک میلیون و 600 شغل ایجاد می‌شود که در مجموع 4 میلیون و 100 هزار شغل می‌شود بارها به احمدی‌نژاد گفتیم ایجاد اشتغال پیشکش، همین اشتغال فعلی را حفظ کنید و بسیاری از مراکز صنایع ما در حال تعطیل شدن هستند یعنی شهرک‌های صنعتی در استان خودمان «سمنان» که بیش از 800 واحد صنعتی فعال داشتیم و الان بالغ بر 300 واحد در همین مدت تعطیل شده، یا مواد اولیه، ارز و یا نقدینگی ندارند و یا مشکلات دیگری دارند و کارگران را دارند اخراج می‌کنند و در سطح کشور هم این مشکل وجود دارد.

کواکبیان گفت: 33 سال است حزب موتلفه که مهم‌ترین حزب در این کشور است حتی نتوانست یک دولت اصولگرا تشکیل دهد البته همه ما دولت‌های شهید رجایی و رهبری را قبول داریم.

وی تامین معیشت برای آحاد مردم، تحقق عدالت اقتصادی در تمام عرصه‌های اقتصاد و بحث معنویت در کنار مادیات به صورت کلی را از اصول مهم در اصلاح‌طلبی عنوان کرد و متذکر شد: مدعی نیستیم که در هشت سال دولت خاتمی تمام این جنبه‌ها کامل بوده است.

انتهای پیام/2300/خ/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول