اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

افت 30 درصدی تولید محصولات پاییزه به دلیل کاهش بارندگی

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، از افت 30 درصدی تولید محصولات پاییزه به دلیل کاهش بارندگی خبر داد.

افت 30 درصدی تولید محصولات پاییزه به دلیل کاهش بارندگی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، ایوب ایرانی‌فام در جلسه مخاطرات کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته، به دلیل کم بارشی و یا بارش بی‌موقع به محصولات دیم استان خسارت وارد شد، ادامه داد: در سال زراعی جاری نیز به دلیل نامناسب بودن بارندگی‌ها در ماه اول سال زراعی 92-91(مهر)، شاهد خسارت 30 درصدی به کشت پاییزه دیم بودیم.

وی از اجرای مدیریت بارندگی در کشورهای همسایه خبر داد و گفت: روند توسعه کشاورزی در این کشورها هشداری برای کشاورزی ما محسوب می‌شود.

ایرانی‌فام با بیان اینکه لازم است برنامه‌ریزی بهتری برای کاهش خسارات و افزایش کمیت و کیفیت تولید داشته باشیم، گفت: در سال‌های اخیر کرم خراط خسارت قابل توجهی به درختان گردو وارد کرده و اگر اقدام اساسی صورت نگیرد در تولید این محصول جایگاه خود را از دست خواهیم داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کنترل آفات را نیازمند همراهی بهره‌برداران دانست و خاطرنشان کرد: آفت مینوز گوجه‌فرنگی با همراهی کشاورزان و البته اعتبار اختصاص یافته کنترل شد.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بارندگی در مهرماه سال‌جاری مناسب نبود، گفت: بارندگی‌های مناسب در آبان‌ماه کمبود بارش در ماه اول سال زراعی جاری را جبران کرد.

امیر شاهرخ حسنعلی‌زاده وضعیت بارش در استان را برای سال‌جاری در نیمه غربی، نرمال و در نیمه شرقی، نرمال و کمی بیش از نرمال پیش‌بینی کرده و افزود: میانگین بارش در سال زراعی جاری 45 میلی‌متر بوده و بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در مدت یاد شده بیشترین بارندگی در حاشیه دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است، گفت: در ایستگاه مراغه 72 میلیمتر بارش ثبت شده که در مقایسه با بلند‌مدت 64 درصد رشد نشان می‌دهد.

حسنعلی‌زاده، میانگین بارش در سال شمسی جاری را 173 میلیمتر اعلام کرد و گفت: نسبت به سال قبل که 241 میلیمتر بارندگی اتفاق افتاده بود، 28 درصد و نسبت به بلند مدت هشت درصد کاهش یافته است.

وی، بیشترین کاهش بارش را مربوط به شمال‌غرب استان دانست و اظهار کرد: در جلفا، کلیبر و اهر به ترتیب 53 ، 42 و 35 درصد بارش کاهش یافته است.

این مسئول در ادامه از افزایش دمای استان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته به میزان دو درجه سانتیگراد خبر داد و خاطرنشان کرد: برای پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی به موقع در راستای اجرای اقدامات پیشگیرانه از حوادث طبیعی در بخش کشاورزی به ایستگاه‌های اتوماتیک هواشناسی کشاورزی نیاز است. 

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول