اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون عدلی و قضایی شورای ملی افغانستان:

ناامنی موجب مهاجرت افغان‌ها می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون عدلی و قضایی شورای ملی افغانستان گفت: با وجود اینکه ملت افغانستان اهل یک کشور است، ولی در 40 کشور زندگی می‌کند چراکه سرزمین ما امن نیست.

ناامنی موجب مهاجرت افغان‌ها می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، رئیس کمیسیون عدلی و قضایی شورای ملی افغانستان در نشست با دانشجویان افغانستانی در این دانشگاه که در سالن اجتماعات دانشکده علوم انسانی برگزار شد، بیان کرد: یکی از پدیده‌های ناگواری که در کشور افغانستان وجود دارد، مهاجرت است که این مهاجرت ریشه در مشکلات دارد.

محمد محقق ادامه داد: با وجود اینکه ملت افغانستان اهل یک کشور است، ولی در 40 کشور زندگی می‌کند چراکه سرزمین ما امن نیست و حکومت‌ها و کسانی آمدند و فضا را طوری رقم زدند که مردم به کشورهای مختلف مهاجرت کردند.

وی افزود: مهاجرت دو شکل دارد، مهاجرت اختیاری و اجباری که مهاجرت اختیاری گرچه موجب ضعف و سختی می‌شود ولی پیشرفت را به دنبال دارد که مهاجرت علمی برای کسب دانش، مهاجرت اقتصادی برای کسب درآمد و مهاجرت برای سیر در جهان از جمله مهاجرت‌های اختیاری است.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان عنوان کرد: مهاجرت اجباری نیز مهاجرتی است که صحنه زندگی در کشوری برای مردم تنگ شده است و مردم مجبور به مهاجرت می‌شوند و در این نوع از مهاجرت گاهی خود فرد اقدام به سفر می‌کند و گاهی قدرتی حاکم آنها را از سرزمینشان بیرون می‌کند.

وی تأکید کرد: مردم افغانستان به دلیل تنگ شدن صحنه زندگی مهاجرت کردند و امروز این مصیبت بر سر مردم افغان آمده و در بسیاری از کشورهای جهان پراکنده هستند و باید این ضعف را با حسن تدبیر به فرصت تبدیل کرد.

محقق خطاب به دانشجویان افغانی اعلام کرد: شما دانشجویان باید درس خوانده و به کشورتان بازگردید، بسیاری از تحصیل کرده‌های افغانی در ایران تحصیل کردند و در افغانستان فرصت‌های بسیاری برای حضور شما دانشجویان وجود دارد.

وی با اشاره به لزوم بازگشت مردم مهاجر افغانستان به کشورشان توضیح داد: زمینه کار و حضور در عرصه‌های مختلف صنعتی، زراعت و غیره در افغانستان وجود دارد و دانشجویان باید بعد از تحصیل به افغانستان بازگردند و کشور خود را فراموش نکنند و آن را بسازند.

رئیس کمیسیون عدلی و قضایی شورای ملی افغانستان یادآور شد: دانشجویان باید توجه داشته باشند که اگر صحنه را خالی کنند، افراد دیگری جای آنها را اشغال می‌کنند و حضور گسترده مردم مانع حضور تروریست می‌شود و دانشجویان باید این حس را در مردم تقویت کنند که وطن را به عنوان جایگاه اصلی و همیشگی خود بدانند.

انتهای پیام/2667/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول