اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد

تحریم‌ها مسیر ایران را برای پیشرفت هموار کرد

خبرگزاری فارس: مسئول بسیج اساتید دانشگاه صنعتی ارومیه گفت: پیشرفت‌ها در سراسر جهان در بستر تعاملات میان کشورها به دست می‌آید اما جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای علمی خود را مدیون تحریم‌هایی است که به کشور تحمیل شده است.

تحریم‌ها مسیر ایران را برای پیشرفت هموار کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، وابستگی شدید به کشورهای بزرگ، بی‌توجهی به علم و تحقیقات علمی، بی‌اعتنایی به صنعت و توسعه کشاورزی و تولیدات داخل، وابستگی به نفت و عدم سرمایه‌گذاری عواید حاصله در راستای رشد و پیشرفت کشور و ... از شاخصه‌های اصلی ساختار رژیم گذشته بود‌ که سبب ایجاد بسیاری از مشکلات در کشور شده بود.

در زمان ملی شدن صنعت نفت، رزم‌آرا به عنوان نخست وزیر در مجلس حضور پیدا کرد و بر سر نمایندگان مجلس که خواهان ملی شدن صنعت نفت بودند فریاد زد و گفته بود: «ایرانی که نمی‌تواند حتی یک آفتابه بسازد شما می‌خواهید پالایشگاه اداره کند.» بدیهی است که این نوع نگاه دولت‌مردان و حاکمان چه سرنوشتی را برای یک ملت رقم خواهد زد. اما چون حق ملت ایران و شأن ملت مسلمان ایران این نبود دست به انقلاب زد و نظام و دولت‌مردان و رهبرانی در شأن خود را روی کار آورد.

بدیهی است که ایران در صورت تداوم آن تفکرات نمی‌توانست استقلال، پیشرفت و رشد و توسعه کشور را فراهم کند و حاصلی جز وابستگی، عقب‌ماندگی و از دست رفتن عزت و اقتدار کشور نداشت.

جایگاهی که به هیچ وجه با جایگاه و عظمت امروز نظام جمهوری اسلامی قابل مقایسه نیست.

به دنبال این بی‌مهری‌ها به ملت ایران، انقلاب اسلامی ایران در اواخر قرن بیستم، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد و با تداوم انقلابی که در اذهان آینده‌سازان این کشور به وجود آمد امروز شاهد چنین پیشرفت‌هایی در کشورمان هستیم که این پیشرفت‌ها آتش را بر دل دشمنان این ملت افروخته است. در این راستا به سراغ دکتر محمدصادق محمد‌صادقی مسئول بسیج اساتید دانشگاه صنعتی ارومیه و عضو هیئت علمی این دانشگاه رفتیم تا با استفاده از تجارب وی پاسخ سؤالات خود را در زمینه وضعیت کنونی علمی کشور و توطئه‌های دشمنان در راستای مانع‌گذاری در مقابل این پیشرفت‌ها جویا شویم.

*نظر خود را درباره علت اصلی مخالفت‌ها و فشارهای رژیم نامشروع صهیونیستی، آمریکا و غرب ضد ایران توضیح دهید.

گسترش اسلام‌گرایی هراسی بنیادی و مانعی اساسی در برابر افزون‌خواهی غرب است چرا که یکی از ابعاد اسلام‌هراسی را در پیشرفت علمی و صنعتی ایران اسلامی پس از وقوع انقلاب اسلامی باید دید که به ارتقای جایگاه علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در عرصه بین‌الملل انجامیده است.

اگر ظهور اسلا‌م‌گرایی را موج اول هراس غرب تلقی کنیم باید به این نکته اذعان کنیم که اکنون غرب از موج اول هراس عبور کرده و گرفتار موج دوم هراس شده است، موج دوم هراس را باید ناشی از دستاوردهای علمی انقلا‌ب اسلا‌می ایران و نشر و گسترش آن به عنوان یک الگو بدانیم. انقلا‌ب اسلا‌می ایران برای غرب بسیار تکان‌دهنده است.

آنچه که خواب آرام را از چشمان دولت‌مردان نظام سرمایه‌داری می‌رباید و هراس در دل آن‌ها می‌افکند باید در دستاوردهای علمی انقلا‌ب اسلا‌می و توسعه فناوری و تولید علم توسط جوانان ایران جست‌وجو کنیم.

فشارهای رژیم نامشروع صهیونیستی و آمریکا و غرب ضد ایران به خاطر استقلال ایران و مقاومت آن در برابر استکبار جهانی و نگرانی آن‌ها از تقویت روند بیداری اسلامی و تبدیل شدن ایران به الگوی جهانی است.

*از نظر شما دلیل اصلی شدیدتر شدن هراس دشمنان ایران در سال‌های اخیر چیست؟

آنچه که سبب شده دشمنان این کشور احساس خطر بیشتری کنند این است که اندیشه‌ای به وجود آمده است که این اندیشه فقط در یکسری مناسک با آن‌ها اختلاف ندارد بلکه در تمام ابعاد و بحث‌ها حرفی دیگر دارد و این حرف می‌تواند عرصه را بر آن‌ها تنگ کند و آن انحصار را بشکند.

حرفی است که قابلیت اجرا دارد و می‌تواند تبدیل به عمل شود و نقطه دوم این است که این عمل یک عمل نافذ و کارآمد است و می‌تواند مؤثر واقع شود. اگر این اندیشه بتواند محقق شود فقط این نیست که یک نظام سیاسی را در ایران به اسم نظام شاه سرنگون کرده است و کسان دیگری آمده‌اند؛ بلکه این می‌تواند بسیاری از نظام‌ها و مناسبات را در عرصه‌های مختلف تغییر دهد و این قوت و ظرفیت یک اندیشه دینی است.

تمام بحث آن‌ها این است که این اندیشه و این ظرفیت نتواند شکل بگیرد و نتواند الگو شود و یا نتواند تبدیل به یک مدل برای مناسبات حکومتی و اجتماعی شود آن چیزی که سبب نگرانی آن‌ها می‌شود این است که این فکر و این مناسک سبب به هم ریختن تمام شالوده‌ها و مناسبات در عرصه‌های مختلف در جهان شود و همیشه هم همین بوده است.

*پس از 33 سال از گذشت انقلاب حرکت‌هایی می‌بینیم که در تمام دنیا متوجه جمهوری اسلامی ایران شده‌اند و تمام ظرفیت خود را امروز به کار می‌گیرند تا علیه جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را اعمال کنند، علت این عامل چیست؟

آنچه امروز در موضوع انرژی هسته‌ای علیه ما به کار برده می‌شود به دلیل این است که این انحصار نباید شکسته شود. آنچه امروز در مناسبات اقتصادی دنبال می‌کنند برای این است که اگر اندیشه‌ای متفاوت با آن‌ها بتواند یک قدرت اقتصادی شود، این انحصار شکسته خواهد شد؛ و از همه آن‌ها مهم‌تر بحث مدل حکومتی است، یعنی اگر امروز اندیشه‌ای پیدا شود و مدعی ارائه یک مدل جدید تحت عنوان مردم‌سالاری دینی شود، این مدل نباید شکل گیرد.

لذا ما فکر می‌کنیم امروز با وجود گذشت 33 سال در ابتدای یک حرکت بزرگ هستیم. یک حرکت برای مدل‌سازی در عرصه‌های مختلف. یک وجه ممیزه که امروز انقلاب اسلامی در این 33 سال از خود بارها نشان داده است این است که مقاومت آن توانسته است همراه با پیشرفت باشد.

*ویژگی‌های مقاومت کشور ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در چیست که دشمنان را در راستای سنگ‌اندازی و مانع تراشی به این کشور حرکت می‌دهد؟

این مقاومت امروز ویژگیش این است که همراه با خودش پیشرفت را دارد یعنی همراه با خود تولید مزیت‌های نسبی را دارد لذا آن چیزی که در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امروز اهمیت پیدا می‌کند این است که با توجه به غنای این اندیشه باید مقاومتی را ارائه داد که این مقاومت نه تنها مانع پیشرفت نشود بلکه پیشرفت را هم افزون کند.

بسیاری از کسانی که برای بار اول به ایران می‌آیند حتی مقامات خود کشورهای غربی، وقتی که با دستاوردهای انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی روبه‌رو می‌شوند به صراحت بیان می‌کنند که برایشان حیرت‌آور است و این تصور را از پیشرفت در جمهوری اسلامی ایران نداشتند. آن‌ها می‌فهمند که این پیشرفت با وجود تمام فشارها، تهدیدها و تحریم‌ها حاصل شده است.

مؤلفه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال‌ها قبل شاه کلید قرار دادند، نهضت «تولید علم» است. کاروان تولید علم در ایران سال‌هاست حرکت خود را آغاز کرده و در چند سال اخیر بر سرعت خود افزوده است تا حرکت به سمت قله‌های پیشرفت و سربلندی را تضمین کند، اما غرب که چنین اتفاقی را مانع از تحقق اهداف خود می‌بیند شروع به مانع‌تراشی کرد و هر چه بیشتر پیش رفت از اهداف خود دورتر شد تا اینکه به پروژه ترور روی آورد.

*بارزترین توهم ناحق دنیای استکباری در سال‌های اخیر در ایران چیست و چه مؤلفه‌هایی بر تشدید آن دامن می‌زند؟

در دنیای پیچیده و پیشرفته امروزی تداوم، حیات و بالندگی هر کشور منوط به پیشرفت و استقلال علمی، تحقیقاتی، پژوهشی و فناوری آن است.

در جهان کنونی بارزترین موضوعی که به استعمار کشورها منجر می‌شود و آن‌ها را در بند استعمارگران مستبد قرار می‌دهد وابستگی علمی و پژوهشی است. با این حال دنیای استکباری غرب، جهان را دهکده‌ای فرض می‌کند که سلطه و سیطره در تمام امور علمی و تحقیقاتی آن را حق مسلم خود می‌داند! و با هیچ گونه پیشرفت کشورهای اسلامی و در رأس آن‌ها ایران اسلامی موافق نیست از این رو بارزترین توهم ناحق دنیای استکباری را در سال‌های اخیر بر سر دستیابی کشورمان به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به خوبی شاهد بوده‌ایم.

دستاوردهای علمی انقلا‌ب ایران و توسعه فن‌آوری در این کشور به گسترده‌تر کردن ابعاد هراس منجر شده است. همچنین همه اقدامات غرب برای منزوی کردن و براندازی نظام جمهوری اسلا‌می نتیجه معکوس داده است. دستاوردهای علمی ایران در حوزه‌های مختلف، غرب را با ابعاد گسترده‌ای از هراس مواجه کرده است.

دشمنان انقلاب اسلامی نگران پیشرفت‌های علمی کشورمان هستند، آن‌ها در اوایل انقلاب عالمان ما را ترور می‌کردند و اکنون نیز دانشمندان ما را ترور می‌کنند.

امروز تمام تلاش دشمنان زخم خورده کنار زدن نظام اسلامی و رهبران شایسته‌ای است که به این ملت روح امید، خودباوری و اعتماد به نفس را دمیده‌اند، این نظام، نظام ولایت فقیه است.

*دستاوردهای علمی ایران که اکنون حرف اول را در منطقه می‌زند ‌ریشه در چه عواملی دارد؟

از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی دستاوردهای اصلی انقلاب اسلامی در حوزه‌هایی است که اساساً قابل اندازه‌گیری، قیمت‌گذاری و ارائه آن در نمایشگاه نیست. این قبیل دستاوردها شاید از دید عده‌ای نیز به دلیل کمی نبودن پنهان مانده باشد و کمتر در رسانه‌ها و نوشته‌ها به آن توجه شود. این در حالی است که تمام دستاوردهای علمی، فنی و پیشرفت‌های شگفت‌انگیز کشور در طی 33 سال گذشته ریشه در همین نوع دستاوردهای کیفی دارد.

استقلال، بیداری ملت، خودباوری، اعتماد به نفس، عزت و غرور ملی را باید از جمله بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست که برای هیچ یک از آن‌ها نمی‌توان قیمت تعیین کرد. ارزش خودباوری و اعتماد به نفس و استقلال و عزت ملی که اکنون ملت ایران از آن برخوردار است، هنگامی به خوبی درک می‌شود که سرخوردگی‌ها، وابستگی‌ها و تحقیرهای ملت ایران در دوران پیش از انقلاب را مورد توجه قرار دهیم.

*تکیه آمریکا به اجرای حربه‌های مختلف در راستای شکست ایران که اکنون تحریم این کشور نمونه بارز این حربه‌ها است تا چه میزان می‌تواند در این کشور و اداره امور آن مؤثر واقع شود؟

برای درک بهتر به مقاله یکی از نظریه‌پردازهای راهبردی معروف آمریکا در اواسط دهه 90 اشاره می‌کنم.

اگر به خاطر داشته باشید اواسط دهه 90 در دوره ریاست جمهوری کلینتون هم تحریم‌ها را علیه ما تشدید کردند، آنجا آن فرد مقاله‌ای نوشت که به نظر من آن مقاله خطرناک‌تر از آن تحریم‌ها بود. در مقاله بیان کرد مسیر تحریم‌ها برای ایران یک مسیر اشتباه است، اتفاقاً آن مسیری که ما باید دنبال کنیم این است که خلاف این مسیر را برویم. استدلالش این بود و این استدلال درست بود و به همین دلیل هم خطرناک بود.

آن‌ها فهمیده بودند آنچه را که امروز جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند ارائه یک الگو برای شکستن این انحصار و یک مقاومت همراه با پیشرفت است، تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران این مسیر را تقویت می‌کند و سبب می‌شود که جدی‌تر و اصولی‌تر در این مسیر حرکت کند مثل موضوع سوخت 20 درصد، شاید اگر آن‌ها در گفت‌وگوهای ژنو 2 سوخت 20 درصد را به ما می‌دادند ما امروز خودمان سوخت 20 درصد را به اتکای ظرفیت داخلی نداشتیم. آن فرد در مقاله‌اش گفته بود که اگر هم بخواهیم جلوی مقاومت ایران در برابر این الگوی انحصاری جهان را بشکنیم، راهش این است که ایران را هضم کنیم و راهش این است که اتفاقاً تمام مناسبات اقتصادی با ایران را آنقدر زیاد کنیم تا اقتصادش در اقتصاد جهانی هضم شود و نتواند داعیه مقاومت را در برابر آن الگو و مدل انحصاری جهان داشته باشد.

اتفاقاً این نگاه خطرناک‌تر است. البته باید بگویم آن‌هایی که احساس می‌کنند با تحریم‌ها می‌توانند به ملت ما فشار وارد کنند یا با این حرکت‌ها مانع این مسیر شوند اتفاقاً دارند در زمین ما بازی می‌کنند. اتفاقاً آن‌ها با این حرکتشان سبب می‌شوند شکل‌گیری این اندیشه جدید و کارآمدی آن و اجرایی بودن آن در ارائه الگوی بومی سرعت بیشتری بگیرد و امروز اگر پیشرفتی در کشور ما در عرصه‌های مختلف وجود دارد این پیشرفت حاصل مقاومت در آن اندیشه است و حاصل اتکا به ظرفیت‌های دینی و بومی است.

*از نظر شما چرا این پیشرفت‌ها را سایر کشورها که این تهدیدات و تحریم‌ها و فشارها علیه آن‌ها نیست بلکه تسهیلات و امکانات فراوان در مناسبات جهانی دارند به دست نمی‌آورند؟

یکی از مهم‌ترین خطاهای دشمنان ایران این بوده است که در این 33 سال بارها دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند و بعد خودشان فهمیده‌اند که چه خطای بزرگی کرده‌اند که امروز آنچه رو به پایان است زمان برای راهبرد فشار است. امروز مسیری که مردم ما برای پیشرفت انتخاب کرد‌ه‌اند یک مسیر غیرقابل برگشت است.

آنچه را که آن‌ها به خاطر برخی از اهداف تاکتیکی از طریق فشارها دنبال کرده‌اند، بدانند به آن‌ها هم دسترسی پیدا نخواهند کرد. اگر آن‌ها همان طور که می‌گویند می‌خواستند با اعمال فشارها مانع پیشرفت هسته‌ای ما بشوند، امروز به خوبی دیدند که این‌ها نه تنها مانع نشد بلکه ایران به شکل منحصر به فردی بر اساس ظرفیت‌های درونی خودش هسته‌ای شد و این پیشرفت را حاصل کرد.

اگر آن‌ها با این فشارها مقاصد نه صرفاً اقتصادی و بلکه سیاسی داشتند که مانع انسجام و همبستگی ملت ایران شوند، امروز به خوبی دیدند که این فشارها سبب همبستگی بیشتر و انسجام ملی بیشتر است.

امروز پیوند نظام و مردم یک پیوند عمیق، وسیع و ناگسستنی است. امروز با این ظرفیت‌ها است که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در عرصه‌های مختلف و درباره مناسبات جهانی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سایر عرصه‌ها حرف داشته باشد.

اما فراموش نکنیم که استقلال علمی تخریب، تحریم و ترور دانشمندان هسته‌ای و حذف فیزیکی دیگر دانشمندان را به دنبال دارد. تصمیمی که غرب گرفته نشان‌دهنده این موضوع است که آن قدر رشد و توان علمی کشور ما برای غرب سخت و غیرقابل پذیرش بوده که آن‌ها به سمت حذف فیزیکی پیش رفته‌اند.

*تحریم‌های ایران در سال‌های اخیر چه دستاوردهایی را برای این کشور به همراه داشته است و تفاوت این دستاوردها با دستاوردهای کشورهای هم تراز این کشور در چیست؟

معمولاً پیشرفت‌ها و دستیابی به علوم و فنون در سراسر جهان در بستر تعاملات میان کشورها به دست می‌آید، اما جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای علمی خود را مدیون تحریم‌هایی است که به کشور تحمیل شده است.

مهم‌ترین دستاورد سال‌های اخیر در قالب دستاوردهای علمی بومی است که بسیاری از کشورهای هم‌تراز با ایران برای پیشرفت تلاش کرده‌اند اما پیشرفت آن‌ها همواره با یک نوع وابستگی به علم تولید شده همراه است که با کوچک‌ترین شوک و بحران متلاشی شده‌اند.

تلاش ایران تولید علم متناسب با علم بومی و وضعیت و نیازهای بومی بود و بزرگ‌ترین ویژگی آن تلاش و اراده خود ایرانیان برای پیشرفت است. این اتفاق محصول اعتماد به نفسی است که مقام معظم رهبری به مردم داد.

امروز نه تنها به علوم روز دست یافته‌ایم و در تولید و صنعت تا حدی به خودکفایی رسیده‌ایم، بلکه دانشگاه‌های ما هم مجهز به اساتید متخصص و متعهدی هستند که نیاز علم و صنعت و اقتصاد را در عرصه داخلی و بین‌المللی حل می‌کنند اما گویا این به مذاق غرب خوش نیامده است.

*اندکی هم در راستای دیگر حوزه‌های پیشرفت کشور و جایگاه آن‌ها به دنبال تحریم‌های صورت گرفته توضیح دهید؟

با وجود سنگ‌اندازی غربی‌ها، کشورمان در عرصه‌های مختلف علمی از جمله تولید سلول‌های بنیادین، علم شبیه‌سازی، انرژی هسته‌ای، نانو تکنولوژی و صنایع نظامی و ... دستاوردهای قابل ملاحظه و چشمگیری داشته است و با توجه به تحریم‌ها و تهدیدهای آمریکا و همفکرانش، امروز ایران اسلامی بدون کم‌ترین وابستگی به کشورهای پیشرفته در جایگاه ویژه و رفیعی در عرصه علم و تکنولوژی جهانی قرار دارد و امروز در بسیاری از این رشته‌ها دارای جایگاه والایی است.

اما در کنار پیشرفت‌های موجود در زمینه‌های مختلف علمی این را هم باید اضافه کرد که تمام دستاوردهای پیش روی امروزی ما مدیون و مرهون انقلابی است که در بهمن 1357 و با تکیه بر شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی و استقلال‌خواهی و ظلم‌ستیزی ملت ایران، تحریم‌ها، مقاومت و تلاش ملت ایران با رهبری و با درایت رهبر معظم انقلاب شکل گرفت و اینک پس از 33 سال که از عمر انقلاب اسلامی سپری شده، جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچم‌دار اسلام ناب محمدی (ص) در جهان اسلام، در مسیر مرجعیت علمی جهان قدم برمی‌دارد و بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله کشور باید در سال 1404 به قله‌های رفیع علم، فناوری و تکنولوژی روز جهانی دست یابد.

*آیا پیشرفت‌ها و موفقیت‌های کشور در عرصه‌های مختلف می‌تواند ملاک و معیار ارزیابی جهت‌گیری‌های کلی نظام و عزم آن برای حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه باشد؟

پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی کشور و موفقیت‌های آن در عرصه مختلف پس از انقلاب اسلامی از یک‌سو شاهدی بر بالندگی و پویایی نظام و کارآمدی آن است و از سوی دیگر گویای عزم و اراده جدی نظام برای دست‌یابی به توسعه و پیشرفت همه جانبه است و اهداف ترسیم شده برای دولت جمهوری اسلامی در اصل سوم قانون اساسی به نحوی بیانگر این امر است که بر این اساس به راحتی می‌توان گفت که پیشرفت‌ها و موفقیت‌های کشور در عرصه‌های مختلف می‌تواند ملاک و معیار ارزیابی جهت‌گیری‌های کلی نظام و عزم آن برای حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه باشد.

البته جدای از ذهن نباشد که فعالیت‌های عمده در حوزه سیاست‌گذاری‌های کلی و تدوین نقشه علمی کشور را باید از قدم‌های ارزشمندی دانست که می‌توان از این طریق از ظرفیت اندیشمندان بهره برد.

------------------------------

گفت‌وگو از: رویا سید ولیلو

 

انتهای پیام/61009/م/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول