اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح یزدی:

سر دادن شعارهای ملی‌گرایانه خیانت به خون شهداست

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: سر دادن شعارهای ملی‌گرایانه، ایران‌گرایانه و قومیتی در واقع خیانت به خون شهداست.

سر دادن شعارهای ملی‌گرایانه خیانت به خون شهداست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی شنبه شب در پنجمین یادواره شهدای موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز کرد: انسان با فطرت خود درک می‌کند که شکر منعم واجب بوده و به همین دلیل باید به دنبال شناخت خداوند و شکرگزاری از او باشد.

وی افزود: نعمت‌های فراوانی از سوی خداوند بر انسان‌ها نازل شده اما برخی از آن‌ها بدون حد و مرز هستند و به طور طبیعی شکرگزاری به دلیل این دسته از نعمت‌ها نیز باید به سمت بی‌نهایت میل کند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) کمک برای رسیدن به سعادت ابدی را از جمله این نعمات دانست و گفت: در این میان اگر اشخاصی باشند که به وسیله عمل خود اسباب شقاوت را از دیگر انسان‌ها دور کرده و آن‌ها را به سعادت برسانند به یقین باید تشکر بی‌نهایتی از آن‌ها داشت که نمونه بارز آن‌ها انبیای الهی هستند و از اینجا معلوم می‌شود که دین، نعمتی است جاودان که شکر بی‌نهایت نیز برای آن لازم است.

وی ادامه داد: در طول تاریخ نمی‌توان فردی را یافت که همانند اباعبدالله(ع) برای دین الهی زحمت کشیده و خود و فرزندانش را به همراه یارانش برای احیای دین فدا کرده باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه شهدا نیز راه امام حسین(ع) را دنبال کرده‌اند عنوان داشت: آن‌ها در همان مسیری به شهادت رسیدند و هستی خود را فدا کردند که امام آن‌ها در آن راه گام نهاده بود.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: رسیدن به فیض عظیم شهادت نیازمند ویژگی‌هایی است که در هر انسانی یافت نمی‌شود زیرا شهدا اسطوره‌هایی هستند که نمی‌توان به سادگی به عمق فداکاری و ایثار آن‌ها پی برد و آن را بیان کرد.

وی با بیان اینکه شکر نعمت‌های این چنینی وظایفی عملی را بر دوش مردم امروز می‌گذارد، گفت: هر کس برای تحقق اهداف شهدا تلاش کند در واقع به آن‌ها یاری رسانده و شکر عملی را بجا آورده است.

آیت‌الله مصباح یزدی نمایش ارزش‌هایی چون وطن‌دوستی را یکی از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده برای وادار کردن سربازان به حضور در جبهه‌ها دانست و افزود: میلیون‌ها نفر در طول تاریخ تنها برای تحقق همین هدف انسانی جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: دین اسلام ارزش‌هایی را به مسلمانان عرضه کرد که اهداف انسانی در مقابل نور آن‌ها همچون ظلمت می‌ماند و آن کسب درجات قرب الهی است و این مسئله تفاوت میان اسلام و مکاتب بشری را نشان می‌دهد زیرا آب و خاک دارای ارزش‌های محدود هستند در حالی که قرب الهی ارزشی بی‌نهایت دارد.

وی با بیان اینکه تفاوت زیادی میان مروجان دین الهی و تبلیغ‌کنندگان ملی‌گرایی وجود دارد گفت: مرزهای جغرافیایی اموری قراردادی هستند و ارزش این را ندارند که انسان تنها برای آن‌ها جان خود را فدا کند اما رسیدن به قرب الهی و شایستگی صحبت با او ارزشی بی‌نهایت دارد بنابراین جانبازی برای رسیدن به خدا تفاوت‌های بسیاری با کشته شدن در راه وطن دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: جای این سؤال است که انسان چقدر باید از لحاظ شعور و تفکر سقوط کرده باشد که ملی‌گرایی و وطن‌دوستی را جایگزین دین و خدا کند و همین ناسیونالیسم که ضررهای فراوانی به جامعه بشری در طول تاریخ وارد ساخته موجب می‌شود شعارهایی همچون «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» ساخته شود.

استاد برجسته حوزه علمیه با بیان اینکه اختلاط فرهنگی گاهی سبب می‌شود که در جامعه اسلامی نیز شعارهای ایران‌گرایانه و قومیتی سر داده شود، گفت: این امر خیانت به خون شهداست زیرا در وصیتنامه هیچ یک از شهدا نیز جانبازی برای وطن نیامده بلکه همه آن‌ها برای تداوم راه امام حسین(ع) و ولایت‌پذیری شهید شده‌اند اما برخی امروز شعارهای جاهلیت را سر می‌دهند در حالیکه سراسر جهان هستی به اندازه جان یک مؤمن ارزش ندارد و آنچه دارای اهمیت است ایمان و ارتباط با خداست.

وی اضافه کرد: شکر عملی در مقابل دین و فرهنگ اهل بیت(ع) شناخت اهداف شهدا و تحقق آن‌هاست و علاوه بر این نباید اجازه داد که برخی از روی جهل یا غرایض فاسد شعارهای اسلامی را به تعطیلی بکشانند.

انتهای پیام/78004/آ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول