اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

قاریان برجسته کشور نیازمند جایگاهی شناخته شده در مساجد هستند

خبرگزاری فارس: قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه در مساجد در طول روز فقط نماز اقامه می‌شود؛ خواستار ایجاد یک جایگاه مشخص برای قاریان قرآن کریم در آنها شد و گفت: از ظرفیت مساجد برای گسترش فرهنگ قرآن استفاده نمی‌شود.

قاریان برجسته کشور نیازمند جایگاهی شناخته شده در مساجد هستند

«امین پویا» قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به اینکه قرآن کریم و «اهل‌بیت(ع)» همواره در کنار هم سفارش شده‌اند، گفت: شیعیان دو دسته‌اند، شیعیان عرب که اغلب در عراق و لبنان هستند و شیعیان فارس که بیشتر ما ایرانی‌ها هستیم، اعراب شیعه به دلیل عرب بودنشان زبان قرآن را به خوبی می‌فهمند و جلسات قرآن در این کشورها همچون مجالس «اهل‌بیت(ع)» باشکوه و حرارت بسیار خوبی برپا می‌شود، اما در کشور ما محافل قرآنی بسیار کمرنگ‌تر از مجالس «اهل‌بیت(ع)» برگزار می‌شود، البته در سال‌های بعد از انقلاب شرایط بسیار بهتر شده، زیرا نظام جمهوری اسلامی اهمیت خاصی برای قرآن کریم قائل است.

«امین پویا» قاری بین‌المللی قرآن کریم در محضر مقام معظم رهبری

وی با بیان اینکه اهل سنت از آموزه‌های مکتب «اهل‌بیت(ع)» بی‌بهره‌اند، گفت: اهل تسنن فقط به دنبال قرآن هستند زیرا «اهل‌بیت(ع)» را آنگونه که ما قبول داریم قبول ندارند، اما آنچه در مذهب آنها تأکید شده، یعنی قرآن، برای آنها بسیار مورد اهمیت است و به آن تمسک می‌جویند، همچنین اغلب آنها در گفتار و کارهایشان به آیات قرآن استناد می‌کنند و قرآن کریم همواره در زبان آنها است، البته اگر آنها به «اهل‌بیت(ع)» کمتر اهمیت می‌دهند به دلیل این است که در مذهب و آموزه‌های آنها نیست اما به آنچه مانند قرآن و نماز آموخته‌اند بسیار اهمیت می‌دهند.

فراگیری قرآن کریم سخت‌تر از یاد‌گیری آموزه‌های «اهل‌بیت(ع)»است

پویا آموختن معارف و سیره «اهل‌بیت(ع)» را بسیار آسان‌تر از آموختن قرآن کریم عنوان کرد و گفت: اگر ما به معارف «اهل‌بیت(ع)» بیشتر اهمیت می‌دهیم به دلیل آن است که زندگی و معارف «اهل‌بیت(ع)» همواره توسط سخنرانان برای ما بازگو شده و به راحتی آن را یاد می‌گیریم، اما یادگیری قرآن کریم نیاز به خواندن و پی‌گیری فراوان دارد، همچنین سخنرانان در سخنان خود آموزه‌های قرآن کریم را کمتر از معارف «اهل‌بیت(ع)»‌ شرح می‌دهند، از این‌رو یادگیری آموزه‌های قرآن کریم بسیار سخت‌تر از فراگیری معارف «اهل‌بیت(ع)» است.

مسئولان و ائمه جماعات مساجد هنگام شروع محفل انس با قرآن کریم، مسجد را ترک می‌کنند،

پویا با اشاره به اینکه باید مسئولان مساجد و ائمه جمائات، خود از کرسی‌های تلاوت استقبال کنند، گفت: متأسفانه بسیاری از مسئولان و ائمه جماعات مساجد هنگام شروع محفل انس با قرآن کریم، مسجد را ترک می‌کنند، از این‌رو نمی‌توان از مردم و نمازگزاران انتظار داشت که از محفل قرآن کریم استقبال کنند، همچنین باید به هنگام اجرای برنامه تلاوت قرآن در مساجد امام جماعت و بزرگان مسجد پای کار باشند تا مردم نیز از کرسی تلاوت استقبال کنند.

اشراف نداشتن به مفاهم قرآن یکی از دلایل استقبال کم مردم است

این قاری بین‌المللی قرآن کریم در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا مردم در جلسات قرآن کمتر از جلسات «اهل‌بیت(ع)» شرکت می‌کنند، گفت: به عنوان مثال کسی که فارس‌زبان است، هیچ‌گاه به هیئت آذری زبان‌ها نمی‌رود زیرا متوجه نوحه‌ها و سخنرانی‌های آنها نمی‌شود و این موضوع در مورد قرآن کریم هم صدق می‌کند، مردم قرآن را دوست دارند اما به دلیل آنکه زبان آن متفاوت است از جلسات قرآن کمتر استقبال می‌کنند، از این‌رو نیاز است در جلسات قرآن برنامه‌هایی برای ارائه معانی و مفاهیم آیات قرآن به مردم ارائه شود.

باید معانی‌ آیات هنگام تلاوت برای مردم نمایش داده شود

وی با اشاره به برنامه‌های قرآنی صداوسیما مبنی بر زیرنویس کردن معانی آیات هنگام تلاوت گفت: صداوسیما در هنگام پخش کرسی‌های تلاوت معانی آیات را نیز زیرنویس می‌کند و یا هنگام پخش قرآن پیش از اذان معانی آیات را نیز توسط یک گوینده بازگو می‌کنند که این کار، حرکت بسیار زیبایی است، زیرا معنای آیات نیز به مخاطب ارائه می‌شود، همچنین باید در کرسی‌های تلاوت نیز هنگام تلاوت معانی آیات از طریق نمایشگر برای حاضران در جلسه نمایش داده شود، در این صورت هم استقبال از کرسی‌های تلاوت بالا می‌رود هم کیفیت تلاوت قاری افزایش می‌یابد، چرا که اگر قاری بداند مخاطب، آیات در حال تلاوت را می‌فهمد مطمئناً بسیار بهتر تلاوت می‌کند.

پویا از ضرورت نمایش معانی آیات هنگام تلاوت قرآن کریم در مساجد و مدارس خبر داد و گفت: باید همه مساجد و به ویژه مدارس مکلف شوند تا هنگام تلاوت قرآن کریم معانی آیات را نیز توسط نمایشگر به مردم و دانش‌آموزان نشان دهند.

وی بیان تفسیر قرآن پیش از تلاوت توسط قاری را امری مفید در افزایش کیفیت کرسی‌های تلاوت برشمرد و گفت: بیان تفسیر آیات طی دقایقی کوتاه توسط قاری نیز می‌تواند کرسی‌ها تلاوت را جذاب‌تر کند، البته بیان این موضوع باید بسیار کوتاه باشد تا جلسه تلاوت تبدیل به جلسه تفسیر نشود.

 

«امین پویا» قاری بین‌المللی قرآن کریم و نفر اول مسابقات روسیه و تونس در کرسی تلاوت مجتمع «امام‌خمینی(ره)»

قاریان قرآن باید در مساجد جایگاه مشخصی داشته باشند

این قاری بین‌المللی قرآن کریم از ضرورت ایجاد جایگاه مشخص برای قاریان در مساجد خبر داد و گفت: در بسیاری از کشورها از جمله کشور مصر، قاریان قرآن همچون ائمه جماعات در مساجد جایگاه مشخص و ویژه‌ای دارند، آنها در مساجد به طور منظم کرسی‌های تلاوت برگزار کرده و قرآن کریم را به مردم تدریس می‌کنند و همچون امام جماعت مسجد حقوق معینی دریافت می‌کنند، اما در کشور ما از قاریان قرآن استفاده درست نمی‌شود و بسیاری از قاریان قرآن مشکل اشتغال دارند، همچنین جلساتی هم که به صورت هفتگی برگزار می‌کنند با همت و برنامه‌ریزی خود قاریان است.

اغلب جلسات قرآن در ماه محرم تعطیل می‌شوند

پویا با انتقاد از تعطیلی جلسات قرآن مساجد در ایام محرم گفت: بسیاری از کرسی‌های تلاوت مساجد در ایام محرم تعطیل می‌شود در حالی که حضرت «سیدالشهدا (ع)» برای فهماندن آیات الهی قیام کرد و این موضوع مانند این است که «امام‌حسین(ع)» در روز عاشورا می‌گفت به علت جنگ نماز تعطیل است، اما اینگونه نبود و «امام‌حسین(ع)» در سخت‌ترین شرایط روز عاشورا نماز را باشکوه هرچه تمام‌تر برپا کرد.

قاریان قرآن بهترین مبلغان قرآن کریم‌اند

وی قاریان قرآن کریم را بهترین مبلغان قرآن عنوان کرد و گفت: قاریان قرآن از نظر سواد قرآنی از بسیاری از ائمه جماعات مساجد قوی‌تر هستند از این رو می‌توانند در ترویج فرهنگ قرآنی بسیار موثر باشند، همچنین هنگامی که قاریان قرآن در مساجد جایگاه و کار مشخص داشته باشند آن زمان می‌توان آموزه‌های قرآنی و تلاوت را در کشور با سرعت رواج داد زیرا کار توسط متخصصان قرآنی انجام می‌شود.

مساجد در طول روز نباید تعطیل شوند 

این قاری بین‌المللی با انتقاد از تعطیلی مساجد کشور در زمان‌های بین نماز گفت: در کشور تونس و در مسجد زیتونه من شاهد بودم که هر روز ساعت 10 صبح جلسات آموزش قرآن به نوجوانان توسط قاری مسجد انجام می‌شد، اما متأسفانه در کشور ما اغلب مساجد پس از اقامه نماز تعطیل هستند، در حالی که ما هم استاد قرآن داریم و هم فضا برای آموزشی افراد مهیا است، اما نه اساتید ساماندهی شده‌اند و نه مساجد برنامه مدون و واحدی برای آموزش قرآن دارند.

قاریان قرآن باید تنها تحت امتیاز یک سازمان باشند

وی با اشاره به اینکه تمام قاریان قرآن باید تحت پوشش یک سازمان و نهاد باشند، گفت: در تمام کشورهای اسلامی امور قرآنی را وزارت اوقاف و شئون اسلامی انجام می‌دهد، اما در کشور ما بسیاری سازمان و نهاد قرآنی وجود دارد و ممکن است یک قاری تحت پوشش همه آنها باشد در حالی که این موضوع عملاً امکان‌پذیر نیست، همچنین باید قاریان قرآن تحت پوشش یک سازمان به صورت منسجم، نظام پیدا کرده و مساجد مکلف به اجرای کرسی‌های تلاوت منظم با حضور یک قاری ثابت شوند، زیرا در این صورت هم شکوه کرسی‌های تلاوت بالا رفته و هم قاریان یک جایگاه ثابت پیدا می‌کنند، همین‌طور قاریان قرآن برای آماده ماندن مجبور به تمرین و مطالعه مداوم هستند و در این صورت شاهد رشد فرهنگ قرآنی در کشور خواهیم بود.

قرآن کریم بهترین راه نجات جامعه است

پویا قرآن کریم را بهترین راه نجات و هدایت جامعه برشمرد و در این خصوص اظهار داشت: انس با قرآن کریم بهترین و تنها راه نجات جامعه از آفت‌هایی چون تهاجم فرهنگی و بزه‌کاری است و سرمایه‌گذاری بر روی این امر مقدس ظرف مدت‌ کوتاهی بازدهی بسیار بالایی خواهد داشت و حتی به لحاظ اقتصادی نیز برای کشور مفید خواهد بود.

«امین پویا» قاری بین‌المللی قرآن کریم و نفر دوم مسابقات کشور مالزی

«امین پویا» را بهتر بشناسیم

به گزارش خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا»، «امین پویا» متولد 1356 تهران، دارای مدرک کارشناسی حسابداری، متأهل و دارای یک فرزند پسر به ‌نام «محمد‌حسین» است.

اولین استاد وی پدرش «امیر پویا» بود که باعث جذب و علاقه او به قرآن کریم شد، همچنین برخی از دیگر اساتید وی «سیدحسین موسوی‌بلده»، «علی سیاح‌گرجی» و «سیدمحسن موسوی‌بلده» هستند.

بنا بر این گزارش «امین پویا» تاکنون موفق به کسب عناوینی چون رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور هندوستان در سال 1385، مقام اول مسابقات کشور‌های روسیه و تونس، رتبه دوم مسابقات کشور مالزی، مقام دوم مسابقات سراسری سازمان اوقاف در سال 1390، رتبه سوم مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف درسال‌های 1385 و 1386، رتبه اول مسابقات قرآن کریم استان تهران و نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین‌المللی کشور مالزی در سال 1386 شده است.

وی تاکنون در سال‌های 1381 و 1383 به عنوان مبلغ به حج اعزام و جهت تلاوت به کشور‌هایی چون عربستان، فرانسه، هندوستان، مالزی، امارات و برخی کشور‌های دیگر اعزام شده است.

برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن کریم مانند تجوید، صوت و لحن از سال 1374 تاکنون و تلاوت قرآن در بسیاری از محافل قرآنی در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف کشور به همراه داوری مسابقات قرآن کریم نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی از جمله فعالیت‌های قرآنی «امین پویا» است.

بنا بر این گزارش، محفل هفتگی قرآن کریم با عنوان «الذکر» چهار‌شنبه هر هفته از ساعت 20 لغایت 23 واقع در خیابان «ولی‌عصر‌(عج)» بالاتر از خیابان «امام‌خمینی(ره)» نرسیده به خیابان جامی پلاک 1083 طبقه اول با تدریس «امین پویا» قاری بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود.

تلاوت سوره مبارکه «روم» توسط «امین پویا» قاری بین‌المللی قرآن کریم

گفت‌وگو از مهدی احمدی

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول