اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

حافظ و قاری بین‌المللی در گفت‌وگو با فارس:

تبلیغات جلسات قرآن ضعیف است/ کرسی‌های تلاوت نیازمند نوآوری

خبرگزاری فارس: قاری بین‌المللی قرآن کریم ضمن بیان برخی از دلایل کاهش محافل قرآنی خواستار افزایش تبلیغات و نوآوری در این زمینه شد.

تبلیغات جلسات قرآن ضعیف است/ کرسی‌های تلاوت نیازمند نوآوری

«منصور قصری‌زاده» قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار قرآن باشگاه خبری فارس «توانا»، با اشاره به اینکه جلسات تلاوت قرآن باید محتوایی و جذاب برگزار شود، گفت: در محافل تلاوت قرآن کریم باید مردم را با محتوا بیشتر آشنا کرد، زیرا مستمع با گوش دادن به تلاوت صرف، ممکن است خسته شود، باید خود قاری مفهوم آیات مهم را طی چند دقیقه برای حاضران بازگو کند و آیات مربوطه را هنگام تلاوت با لحن‌های مختلف تکرار کند تا مخاطب با آن آیات ارتباط منطقی پیدا کند، همچنین مسئولان برگزار کننده می‌توانند با نصب نمایشگر، همزمان با تلاوت قاری معنی و مفاهیم آیات را در معرض دید حاضران قرار دهند، در مجموع کرسی‌های تلاوت نیاز به نوآوری کارشناسانه دارد.

**********

«منصور قصری‌زاده» قاری بین‌المللی قرآن کریم و نفر اول مسابقات کشور مالزی در سال 1370

**********

 *مخاطب باید به این نتیجه برسد که قرآن به دردش می‌خورد

وی ضمن بیان اینکه مخاطب جلسات قرآن باید به این نتیجه برسد که آیات قرآن به درد او می‌خورد، گفت: البته مردم شاید نتوانند آنگونه که باید مفاهیم قرآن را درک کنند، زیرا زبان قرآن عربی و فهم آن سنگین است؛ تفاوت عمده جلسات قرآن با هیئت‌های مذهبی نیز در همین است، همچنین تبلیغات جلسات قرآن در چند سال اخیر بسیار ضعیف بوده و رسانه‌ها بیشتر توان خود را برای ورزشکاران می‌گذارند در مجموع همه اینها نشانه مهجوریت قرآن کریم است.

قصری‌زاده ضمن بیان اینکه استمرار در هر کار موجب رشد و ارتقای آن می‌شود، گفت: استمرار در کار قرآنی باعث می‌شود به مرور جا بیفتد، همچنین قاریان و مسئولان برگزارکننده محافل انس نباید از استقبال کم، زود خسته شوند، البته امروزه برگزاری محافل قرآنی بسیار کم شده، زمانی در هر گوشه و کنار کشور محافل بسیاری برپا و ما جهت تلاوت دعوت می‌شدیم و این موضوع دلایل مختلفی دارد.

**********

«منصور قصری‌زاده» قاری بین‌المللی در کرسی تلاوت مجتمع «امام‌خمینی(ره)»

**********

*خانواده‌ها نسبت به حضور در محافل قرآن دغدغه کمی دارند

این قاری بین‌المللی قرآن کریم تنوع فعالیت‌های فرهنگی در کشور را یکی از دلایل کم شدن محافل انس با قرآن برشمرد و در این خصوص اظهار داشت: توجه ویژه به ورزش، درست عمل نکردن رسانه‌ها به وظایف و دغدغه کم خانواده‌ها نسبت به حضور در محافل قرآن از دیگر دلایل کم شدن محافل قرآن در کشور است.

*پیشنهاد قصری‌زاده به شورای عالی قرآن کریم

وی از ارائه پیشنهاد به شورای عالی قرآن مبنی بر برگزاری محافل مستمر در مساجد مختلف خبر داد و گفت: پیشنهاد من این است که محافل مستمر در مساجد مختلف برگزار شود و هر مسجد به یک قاری بین‌المللی اختصاص یابد که به صورت ثابت در آنجا تلاوت کنند، همچنین رادیو قرآن و سیمای قرآن هم برخی آنها را زنده و برخی را به صورت ضبط‌شده پوشش دهند، مطمئناً این کار موجب ترغیب بیشتر مردم به حضور در نماز جماعت هم می‌شود.

**********

«منصور قصری‌زاده» حافظ کل و قاری بین‌المللی قرآن کریم

**********

 

*دقایقی کوتاه بین نماز، مناسب‌ترین زمان برای برگزاری کرسی تلاوت در مساجد

قصری‌زاده زمان و ساعت برگزاری کرسی‌های تلاوت را نامناسب دانست و گفت: اغلب کرسی‌ها در مساجد بعد از نماز برگزار می‌شود و مسئولان و امام جماعت نیز مسجد را ترک می‌کنند، حال چگونه باید از مردم انتظار داشت تا از جلسات استقبال کنند، همچنین مناسب‌ترین زمان برای برگزاری کرسی تلاوت بین دو نماز است که دقایقی کوتاه قاری به تلاوت بپردازد تا مردم نیز بتوانند هم از تلاوت استفاده کنند هم به کارهایشان برسند، البته این‌گونه کارها همواره با مخالفت ائمه جماعات مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید محافل قرآن در مساجدی برگزار شود که بیشتر در دسترس مردم هستند، گفت: برگزاری کرسی‌های تلاوت در مساجد دور از دسترس مانند مسجد بلال و یا مساجدی که شبستان بزرگی دارند مانند مسجد عالی شهید مطهری از کیفیت کرسی می‌کاهد و قطعاً استقبال خوبی از تلاوت‌ها صورت نمی‌گیرد، همچنین باید محافل قرآن در مساجد جنوب شهر و امامزاده‌های پرجمعیت مانند مسجد امام «حسین(ع)» و یا مسجد دانشگاه تهران برگزار شود.

بنا بر این گزارش «منصور قصری‌زاده» دارنده‌ی رتبه نخست مسابقات قرآنی دانشجویان کشور در سال‌های 65 و 67 و مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی در سال 70 و نیز حافظ کل قرآن کریم است.

تلاوت سوره مبارکه «قیامة» توسط «منصور قصری‌زاده» قاری بین‌المللی قرآن کریم

انتهای پیام/م.خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول