اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دیوان کیفری بین‌المللی شرایط قانونی عضویت فلسطین را بررسی می‌کند

خبرگزاری فارس: دادستان دیوان کیفری بین‌المللی پس از تصویب طرح ارتقای جایگاه فلسطین به کشور ناظر غیرعضو شرایط قانونی عضویت فلسطین در این دیوان را بررسی می‌کند.

دیوان کیفری بین‌المللی شرایط قانونی عضویت فلسطین را بررسی می‌کند

به گزارش فارس به نقل از «نهارنت»، دفتر دادستانی کل دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد: پس از رای مثبت اکثریت اعضای مجمع عمومی به طرح ارتفای جایگاه فلسطین، این دفتر در حال بررسی شرایط قانونی عضویت فلسطین است.

بر اساس این گزارش، فلسطینی‌ها در سال 2009 از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواستند تا پیرامون جرائم جنگی ارتش رژیم صهیونیستی در جریان عملیات «سرب گداخته» سال 2009-2008 به نوار غزه تحقیق کند اما طبق قوانین حقوق بین‌الملل فقط کشورها می‌توانند از دیوان کیفری بین‌المللی چنین درخواستی بنمایند، به همین دلیل بود که «لوئیس مورنو اوکامپو» دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی اوایل امسال تصمیم گرفت تعیین این  مسئله که آیا فلسطین یک کشور است یا خیر را به اعضای ذیصلاح سازمان ملل واگذار کند.

بر اساس این گزارش حال که فلسطین به کشور ناظر غیرعضو ارتقا پیدا کرده است، می‌تواند با تصویب اساسنامه به عضویت این دیوان در آید.

در این گزارش همچنین آمده است که با وجود فشارهای وارده از جانب آمریکا، انگلیس و فرانسه، عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند راه تحقیقات پیرامون جرائم جنگی اسرائیل را باز کند.

این دیوان که مقر آن در لاهه است بواسطه استقلال از سازمان ملل متحد می‌تواند افراد مقصر در جرائم نسل‌کشی، جرائم جنگی و جنایت علیه بشریت را تحت پیگرد قانونی قرار دهد به شرط آنکه کشورهای شاکی اساسنامه دیوان را تصویب کرده باشند یا صلاحیت آن را به رسمیت شناخته باشند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول