اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هاآرتص: اسرائیل اروپا را از دست داد

خبرگزاری فارس: رای‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل مقامات اسرائیلی را شوکه کرد زیرا آنها شاهد بودند، همه کشورهای اروپایی به جز جمهوری چک، اسرائیل را به نفع حمایت از فلسطینی‌ها تنها گذاشتند و به عضو ناظر شدن آنها رای مثبت دادند.

هاآرتص: اسرائیل اروپا را از دست داد

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «هاآرتص» در مطلبی به بررسی علت حمایت اروپا از تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل و تنها ماندن اسرائیل در این ماجرا پرداخت و نوشت: در حالی که روز پنج‌شنبه زمان رو به پایان بود، میزان شکست اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل به طور مداوم شفاف‌تر می‌شد. دفتر نخست وزیر و وزیر خارجه یکی پس از دیگری، گزارش‌هایی را از سفارت‌های اسرائیل در اروپا دریافت می‌کردند مبنی بر اینکه این کشورها در لحظه آخر رای خود را تغییر داده و به سمت فلسطینی‌ها تمایل پیدا کرده‌اند.

این روزنامه اسرائیلی ادامه داد:‌ چند ساعت قبل از رای‌گیری، مقامات اسرائیلی متوجه شدند تل‌آویو غیر از آمریکا، کانادا و جمهوری چک، بدون حمایت غربی، رها شده است. یک مقام ارشد وزارت خارجه اسرائیل در این باره گفت: «ما اروپا را از دست دادیم».

در این مطلب آمده: کاهش حمایت از اسرائیل و تمایل به فلسطینی‌ها چند روز قبل از آن، از فرانسه آغاز شد. سخنان «فرانسوا اولاند»، رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس خبری با «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل در پاریس حدود یک ماه قبل که در آن، او از اقدام فلسطینی‌ها در سازمان ملل ابراز تردید کرده بود، ناپدید شد، گویی اولاند هرگز این سخنان را بر زبان نیاورده بود.

هاآرتص نوشت: به‌رغم سخنان قبلی، فرانسه اعلام کرد به جای رای ممتنع، به نفع عضو ناظر شدن فلسطین در سازمان ملل رای می‌دهد. در کل، 16 عضو اتحادیه اروپا حمایت خود را از اقدام فلسطین اعلام کردند. در واقع، اسپانیا، قبرس، پرتغال، لوکزامبورگ، فنلاند، دانمارک، اتریش، مالتا، ایرلند، ایتالیا، اسلونی، بلژیک، سوئد، آلمان و یونان همگی در روزهای آخر به فرانسه پیوستند. نروژ و سوئیس که اعضاء اتحادیه اروپا نیستند، نیز حمایت خود را از درخواست فلسطینی‌ها اعلام کردند.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده:‌ در نهایت، مجمع عمومی سازمان ملل فلسطین را در مرزهای 1967 به عنوان عضو ناظر به رسمیت شناخت که در این میان، 138 کشور به نفع قطعنامه این مجمع رای دادند. به همین خاطر، اسرائیل با شکست سیاسی تحقیرکننده‌ای روبرو شد و خود را منزوی یافت.

به نوشته این روزنامه، انگلیس که تنها چند روز قبل از رای‌گیری،‌ تلاش می‌کرد محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به عقب‌نشینی از درخواست خود متقاعد کند، نیز موضع خود را تغییر داد. انگلیس متعهد شده بود به این قطعنامه رای ممتنع یا منفی دهد اما موضع خود را تغییر داد و به اسرائیل اعلام کرد اگر فلسطینی‌ها به آنها ضمانت دهند که بدون پیش‌ شرط مذاکرات صلح را آغاز کنند و دادخواستی را علیه اسرائیل در دادگاه لاهه مطرح نکنند، انگلیس نیز قصد دارد از درخواست فلسطینی‌ها حمایت کند. اسرائیل امیدوار بود انگلیس چنین ضمانتی دریافت نکند که چنین شد با این حال، این کشور به قطعنامه مجمع عمومی رای ممتنع داد.

هاآرتص نوشت: سخت‌ترین ضربه از سوی برلین وارد شد. در تل‌آویو گمان می‌شد، آلمان مطمئنا علیه قطعنامه سازمان ملل رای می‌دهد، از این رو، تصمیم این کشور برای عدم مخالفت با درخواست فلسطینی‌ها و دادن رای ممتنع به آن، مقامات ارشد در دفتر نخست وزیری و وزیر خارجه را شوکه کرد. یک مقام ارشد آلمانی که به دلیل حساسیت موضوع، خواست نامش فاش نشود، در این باره به روزنامه هاآرتص گفت، «آلمان مدت‌هاست در تلاش است در مسئله فلسطین به اسرائیل کمک کند اما تل‌آویو اقدامات لازم برای پیشبرد روند صلح را انجام نداده است. اسرائیلی‌ها به هیچ عنوان به درخواست ما برای اقدام در زمینه روند صلح پاسخ نداد».

در ادامه این مطب آمده:‌ مقامات اسرائیلی از آلمانی‌ها عصبانی هستند. یک مقام وزارت خارجه اسرائیل در این باره گفت؛ «تغییر موضع انگلیس باعث تغییر رای آلمانی‌ها شد چراکه آنها نمی‌خواستند در اتحادیه اروپا منزوی شوند». تردید اسرائیلی‌ها در قبال اقدام فلسطینی‌ها در سازمان ملل، تصمیم‌سازان آلمانی را عصبانی کرد. آلمان‌ها احساس می‌کردند مقامات اسرائیلی مرموز هستند و همکاری نمی‌کنند.

طبق این گزارش، البته استدلال آلمانی‌ها برای دادن رای ممتنع چیز دیگری بود. یک مقام بلندپایه آلمانی در این باره گفت، «قطعنامه سازمان ملل برای به رسمیت شناختن فلسطین از یک لحاظ مثبت بوده است. این اقدام به روشنی به راه‌حل ایجاد دو کشور معنا می‌بخشد».

این روزنامه اسرائیلی در ادامه گزارش خود آورده است: مقامات ایتالیا نیز اعلام کردند از درخواست فلسطینی‌ها در سازمان ملل حمایت می‌کنند. «ماریو مونتی»، نخست وزیر ایتالیا در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو به وی اطلاع داد، ایتالیا نیز رای خود به فلسطینی‌ها را از ممتنع به مثبت تغییر خواهد داد. او نیز بیان کرد هدف از این کار، تقویت محمود عباس و راه حل ایجاد دو کشور است.

طبق این گزارش، «کارل بیلدت»، وزیر خارجه سوئد نیز با انتشار مطلبی بر روی وبلاگ خود اعلام کرد، کشور او نیز پس از بررسی‌های نظر اولیه خود برای دادن رای ممتنع، به این نتیجه رسیده است که به قطعنامه سازمان ملل رای مثبت دهد. بلژیک نیز حمایت خود از درخواست فلسطین در سازمان ملل را اعلام کرد.

به نوشته هاآرتص، دولت جمهوری چک تنها عضو اتحادیه اروپا بود که با اقدام فلسطین مخالفت کرد. به علاوه، اسرائیل در روزهای آخر تماس‌های گسترده‌ای با بلغارستان و رومانی گرفت که در نهایت این دو تصمیم گرفتند به قطعنامه رای ممتنع دهند. لهستان و هلند نیز رای ممتنع دادند. تنها کشورهایی که به این قطعنامه رای مثبت دادند غیر از جمهوری چک، عبارت بودند از آمریکا،‌ کانادا، جزایر مارشال، جزایر میکرونزی، نائورو، پالائو و پاناما.

انتهای پیام/ه.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول