اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی مازندران مطرح کرد

مازندران جزو 5 استان زلزله‌خیز کشور / زلزله 190 بار مازندران را لرزاند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی مازندران گفت: مازندران جزو پنج استان زلزله‌خیز کشور است.

مازندران جزو 5 استان زلزله‌خیز کشور / زلزله 190 بار مازندران را لرزاند

به گزارش خبرگزاری فارس از بابلسر، مصطفی خاوری‌نژاد صبح امروز در دومین کنفرانس ملی سازه، زلزله، ژئوتکنیک که در متل بانک ملی بابلسر برگزار شد، با بیان اینکه آموزش نیروی انسانی یکی از شاخصه‌های مهم در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است، گفت: کشور ما در طی دو دهه اخیر با توجه به افزایش تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی رشد خوبی در تولید و تربیت نیروی مهندس و متخصص داشته است.

وی افزود: کنفرانس‌های ملی زلزله میزان رشد و پیشرفت کشور ما را در عرصه‌های علمی و فناوری بازگو می‌کند و این می‌تواند در رشد و ارتقای صنعت ساختمان ونیز ارتقای کیفی ساختمان نقش بسزایی داشته باشد.

خاوری‌نژاد با اشاره به اثرات مخرب زلزله در سال‌های گذشته گفت: هر چه شناخت و بصیرت علمی ما از موضوع زلزله بیشتر باشد بهتر و آگاهانه‌تر می‌توانیم با این پدیده علمی مواجه شویم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران به تصویب 2 هزار و 800 آیین‌نامه در دهه 60 در مرکز تحقیقات مسکن اشاره کرد و افزود: ایران جزو 10 کشور زلزله‌خیز جهان بوده و مازندران یکی از پنج استان زلزله‌خیز کشور است.

خاوری‌نژاد با بیان اینکه حدود 70 درصد از مساحت کشور روی گسل یا در حوالی گسل قرار دارد، بیان داشت: 600 شهر کشور روی کمربند زلزله قرار دارند و تنها سه درصد از شهرهای کشور ما با مناطق کم‌خطر و 60 شهر نیز در مناطق بسیار پرخطر هستند.

این مسئول در ادامه اضافه کرد: در 100 سال اخیر بر اثر حوادث طبیعی حدود 150 هزار نفر در کشور جان خود را از دست دادند که 80 درصد آن مربوط به کشته‌شدگان زلزله بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی مازندران افزود: همچنین در 100 سال اخیر در مازندران حدود 190 زلزله با درجه چهار ریشتر به بالا اتفاق افتاد.

خاوری‌نژاد با بیان اینکه مازندران در کنار گسل البرز واقع شد، گفت: این گسل حدود 550 کیلومتر از شهر لاهیجان تا گنبدکاووس است.

وی با ابراز تأسف از اینکه در مازندران مطالعات ریزپهنه‌بندی انجام نشده است، افزود: در مازندران 3 هزار نقطه روستایی و 50 نقطه شهری وجود دارد که تاکنون برای آنها مطالعات ریزپهنه‌بندی انجام نشده است.

خاوری‌نژاد با تاکید بر اینکه 4 هزار و 500 هکتار از اراضی شهری در بافت‌های فرسوده قرار دارند، گفت: با وجود معابر کم ارضی که در این بافت‌ها وجود دارد امدادرسانی در مواقع خطر در این مناطق بسیار سخت است پس لازم است توجه جدی‌تری از سوی دولت به بافت‌های فرسوده شود و تسهیلاتی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌هایی که در این بافت‌ها قرار دارند انجام شود.

وی افزود: در طی 16 سال اخیر با تصویب قانون نظام مهندسی و تشکیل سازمان نظام مهندسی در شهرستان‌ها شاهد رشد خوبی در جهت ارتقای کیفی ساختمان‌ها بودیم.

وی تعداد مهندسان در سازمان نظام مهندسی را 18 هزار مهندس دانست و گفت: از این تعداد 10 هزار مهندس در رشته عمران هستند که 38 درصد از آنها دارای پروانه اشتغال بوده که این درصد از لحاظ کمی مورد قبول بوده ولی از لحاظ کیفی نیاز به توجه بیشتری دارد.

وی از الزامی کردن بحث ژئوتکنیک برای ساختمان‌های بیش از شش سقف خبر داد و افزود: برای ساختمان‌های کمتر از شش سقف به تشخیص مهندسین طراح مطالعات ژئوتکنیک انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد کارشناسان و شرکت‌های حقیقی و حقوقی که کار ژئوتکنیک را انجام می‌دهند کم است و این کار توسط 14 شرکت مشاوره در استان در حال انجام است .

خاوری‌نژاد عدم مرغوبیت مصالح ساختمانی و استاندارد نبودن مصالح را مهم‌ترین معضل این بخش برشمرد و گفت: تنها 20 درصد از معادن شن و ماسه استان مازندران دارای گواهی استاندارد هستند هر چند این آمار در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است به گونه‌ای که در دو سال اخیر از دو معدن به 12 معدن رسیده است.

وی تصریح کرد: بحثی که سازمان نظام مهندسی از زمان تاسیس پیگیری کرد و در سال 81 الزامی شد بحث مجریان ذی‌صلاح در پروژه‌های ساختمانی بود که در کیفیت ساختمان‌ها تاثیر بسزایی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد: مهندسین بتوانند با رعایت قوانین سازه‌ها را با آخرین دانش و تکنولوژی موجود در کشور طراحی و اجرا کنند و دانشگاه‌ها نیز از لحاظ کیفی و کمی آموزش‌های لازم را برای مهندسین فراهم کنند.

وی در پایان خواستار نهادینه کردن فرهنگ هم‌زیستی با زلزله در مردم شد.

انتهای پیام/86010/صا/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول