اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان ‌شرقی در گفت و گو با خبرنگاران مطرح کرد

نمایش اوج «وحدت و همگرایی» ملت ایران در زلزله آذربایجان‌/آخرین اخبار از بازسازی منطقه

خبرگزاری فارس: استاندار آذربایجان‌ شرقی‌ گفت: ‌زلزله آذربایجان‌شرقی نمونه‌ای بارز از وحدت و همگرایی ملت ایران بود، زلزله‌ای که‌ ‌رهبری و ریاست جمهوری با حضورشان در منطقه به مردم اعلام کردند که این زلزله، زلزله‌ای به وسعت تمام خاک ایران است‌.

نمایش اوج «وحدت و همگرایی» ملت ایران در زلزله آذربایجان‌/آخرین اخبار از بازسازی منطقه

به گزارش خبرگزاری فارس از شبستر، احمد علیرضابیگی صبح امروز در گفت‌‌وگو با خبرنگاران ‌با اشاره به زلزله اخیر استان اظهار کرد: زلزله آذربایجان‌شرقی نمونه‌ای بارز از وحدت و همگرایی ملت ایران بود، زلزله‌ای که به وسعت 5 هزار کیلومتر مربع روی داد، مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری با حضورشان در منطقه به مردم اعلام کردند که این زلزله، زلزله‌ای به وسعت تمام خاک ایران است و این صحنه نشانگر وحدت و همگرایی بزرگ و بی‌نظیر در تاریخ ایران به نمایش گذاشت.

وی ادامه داد: رسانه‌های خارجی تلاش کردند تا اقدامات دولت را در قبال زلزله کوچک جلوه دهند که دولت با اقدامات و سرعت عمل خود به تمام جهان اثبات کرد که چون ریشه نظام جمهوری اسلامی ایران، ریشه‌ای حسینی است، همواره کارهای سخت را به آسانی به انجام  می‌رسانیم.

وی با ارائه توضیحاتی از آخرین اقدامات صورت گرفته در مناطق آسیب دیده از زلزله آذربایجان، افزود: ‌امروز بیش از 10 هزار خانه در مرحله واگذاری است و هفت هزار و 500 واحد از 12 هزار واحد دامی ‌نیز ساخته شده است و امیدواریم در آینده نزدیک  تمام نواقص برطرف شود.

علیرضابیگی با بیان این که باید آنچه را که از زمان وقوع زلزله بر ما گذشته است مرور کنیم و نقاط ضعف و قوت عملکرد خود را مورد بررسی قرار دهیم، افزود: جمهوری اسلامی در این حادثه تجربه باارزشی از نظر اداره جمعیت در شرایط بحرانی و برگرداندن وضعیت به شرایط عادی به دست آورد و تدوین و مستندسازی این تجربه اولویتی برای همه بخش‌هاست.

وی با بیان اینکه زلزله در کشور ما حادثه غریبی نیست، اظهار کرد: ضرورتا باید آمادگی لازم و پیش‌بینی‌های مورد نیاز برای مقابله با چنین حوادثی فراهم شود و تجربه دستگاه‌های مسئول در زمان حادثه به کار گرفته شود.

علیرضابیگی سرعت و نظم مدیریت بحران در حادثه زلزله آذربایجان شرقی را قابل قبول خواند و افزود: علت این امر فراهم شدن ساختار مدیریت بحران از گذشته بود و کمترین ناهماهنگی تا این مرحله از اقدامات وجود داشته است.

استاندار آذربایجان شرقی با مقایسه ویژگی‌های زلزله بم و ارسباران، خاطرنشان کرد: زلزله ارسباران به دلیل این که در ساعات روز اتفاق افتاد نسبت به عمق و وسعت حادثه که قریب به 5500 کیلومتر مربع از وسعت استان را در بر گرفت، تلفات جانی کمتری داشت.

وی با بیان این که 120 هزار نفر به طور مستقیم از این حادثه متاثر شدند، افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های قبلی در خصوص تمرکز امکانات و تجهیزات امدادی، توانستیم در مرحله امداد و نجات از همه این امکانات استفاده کنیم و به همین جهت 12 ساعت پس از وقوع حادثه پایان عملیات امداد و نجات را اعلام کردیم که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.

علیرضابیگی انتقال مجروحان و آسیب‌دیدگان به مراکز درمانی و برپایی درمانگاه‌های صحرایی در منطقه را اقدام بعدی در مدیریت بحران زلزله ذکر کرد و افزود: حضور به موقع دستگاه‌ها و گروه‌های امدادی استان و استان‌های معین و همچنین حضور مردم در منطقه برای نجات آسیب‌دیدگان مانع از شکل‌گیری یک فاجعه ملی شد.

وی ادامه داد: بعد از مرحله امداد و نجات کار اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در دستور کار قرار گرفت که این مرحله با توزیع چادرهای امداد و اقلام غذایی و بهداشتی ضروری توسط هلال احمر و سایر گروه‌ها و با مشارکت گسترده هموطنان به خوبی انجام شد.

علیرضابیگی با اشاره به نقش بسیج در امداد و نجات آسیب‌دیدگان خاطرنشان کرد: بسیج قابلیتی است که از دفاع مقدس برای ما به یادگار مانده و ما در این حادثه با بهره‌گیری از این قابلیت کارهای قابل توجهی را به نتیجه رساندیم.

علیرضابیگی در ادامه با بیان این که در اغلب حوادث زلزله در دنیا، مرحله پس از اسکان اضطراری، اسکان موقت و سکونت در اردوگاه است، افزود: دولت و شخص رئیس جمهور در سفری که به مناطق زلزله‌زده داشتند با این شیوه مخالفت کرده و به خاطر مشکلات روحی و روانی، آن را مغایر با شأن مردم دانستند و به همین خاطر تاکید داشتند که اسکان اضطراری باید به اسکان دایم متصل شود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس دولت همه امکانات خود را از سراسر کشور به کار گرفت تا کار آواربرداری در بیش از 305 روستای آسیب‌دیده را به سرعت انجام دهد و این کار با فراخوان همه دستگاه‌ها و بنیادهای مسکن بیش از 15 استان کشور انجام شد.

علیرضابیگی با بیان این که با توجه به وسعت حادثه، آواربرداری کار بسیار بزرگی بود و زمان زیادی را به خود اختصاص داد، افزود: برخی مشکلات اجتماعی در مرحله آواربرداری پیش آمد که تا حدودی در کار وقفه ایجاد می‌کرد؛ ضمن اینکه دولت تاکید داشت همزمان با کار آواربرداری برای حفظ معیشت مردم نیز باید تلاش شود.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه گفت: دولت همزمان با کار آواربرداری و شروع بازسازی مناطق زلزله‌زده کانکس‌هایی را در کنار خانه‌های زلزله‌زدگان تعبیه کرد که کارکرد اصلی آنها نگهداری محصولات کشاورزی است؛ اما در صورت نیاز به عنوان مسکن موقت نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

وی افزود: این اقدام در واقع حاشیه امنیتی برای مردم آسیب‌دیده بود تا اگر در جایی هم مسکن دایمی آنها تا زمان مقرر به اتمام نرسید از این کانکس به عنوان مسکن موقت استفاده کنند.

علیرضابیگی تصریح کرد: این کانکس‌ها در مقایسه با چادر از استحکام بیشتری برخوردارند ‌و تقریبا یک سقف مطمئن به شمار می‌روند؛ ضمن این که انشعاب‌های مورد نیاز از قبیل آب، برق و گاز نیز در آنها فراهم می‌شود.

انتهای پیام/ 60005‌/ش/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول