اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برنج و چالش‌های پیش رو از مزرعه تا بازار

خبرگزاری فارس: وضعیت برنج در بازار و قیمت این محصول چند وقتی است که دغدغه خانواده‌ها برای تامین برنج مورد نیاز خانواده‌ها شده است.

برنج و چالش‌های پیش رو از مزرعه تا بازار

به گزارش خبرگزاری فارس از شمال خوزستان، قوت غالب مردم کشور را تشکیل می‌دهد، چند وقتی است که نه در مزارع حال خوبی دارد و نه در مغازه‌ها. در مزارع به گفته برخی کارشناسان مشکل پیدا کرده و در مغازه‌ها اگر پیدا شود قیمتی غیرقابل تصور دارد. برنج را می‌گویم خوراکی که به سختی میهمان برخی سفره‌های ایرانی می‌شود و تنها در انبارهای برخی تجار می‌توان به وفور پیدایش کرد.

*محصولی که در مزرعه به گِل نشست

امسال 58 هزار هکتار در خوزستان شالیکاری شده و 250 هزار تن شلتوک از مزارع برداشت می‌شود با اینکه سطح زیر کشت برنج نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما کارشناسان احتمال برداشت کمتری از این محصول را می‌دهند.

اگرچه برخی کارشناسان معتقدند که رطوبت زیاد بر محصول برنج تاثیر چندانی ندارد ولی یک کارشناس کشاورزی نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: رطوبت هوا در ماه‌های پایانی عمل آوری برنج میزان تولید برنج را به شدت کاهش می‌دهد.

محمدرضا چمترخانی می‌افزاید: رطوبت زیاد می‌تواند در ماه‌های پایانی عمل آوری برنج میزان تولید این محصول را تا 35 درصد کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه محصول برنج در خوزستان در سال‌جاری به مشکل برخورده است، درباره علت آن می‌گوید: میزان روزهای مرطوب و اصطلاحا شرجی در خوزستان در سال‌جاری بسیار زیاد شده بود و همین امر تاثیر زیادی بر تولید برنج خوزستان داشته است.

چمترخانی با اشاره به اینکه میزان تولید برنج به شدت کاهش یافته است، خاطر نشان می‌کند: میزان تولید برنج در سال‌جاری بیش از 23 درصد کاهش داشته است.

وی می‌افزاید: در سال‌جاری با چنین وضعیتی برداشت شلتوک از مزارع برنج خوزستان به 4.2 تن در هر هکتار خواهد رسید که نسبت به میزان ایده‌آل در استان با 0.8 تن کاهش مواجه است.

کاهش برداشت برنج در سال‌جاری می‌تواند در قیمت برنج در کشور تاثیر داشته باشد شاید بیشتر برنج‌هایی که در شرایط کنونی بر سفره‌های مردم حضور دارد وارداتی باشد ولی برخی سودجویان از شرایط سوء استفاده می‌کنند و قیمت‌های این محصول را در بازار بالا و پایین می‌کنند.

*فراوانی برنج در بازار

شاید برخی شهروندان در روزهای گذشته برای خرید برنج به بازار مراجعه کرده باشند و نوع برنج مورد نظر خود را نیافته باشند اما نظر معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این خصوص بسیار تعجب برانگیز است که می‌گوید: برنج در بازار بسیار فراوان شده و مشکلی در تامین این محصول نداریم.

ابوالقاسم کوره‌چینی می‌افزاید: برنج در شرایط کنونی در بازار خوزستان به وفور یافت می‌شود و در ماه‌های گذشته برنج به اندازه کافی برای تزریق به بازار خریداری شده است.

وی خاطر نشان می‌کند: طی ماه‌های اخیر 2 هزار و750 تن برنج زرین‌مهر دولتی با نرخ حداکثر 28 هزار تومان به ازای هر کیسه 10 کیلوگرمی با هدف فراوانی کالا بین فروشگاه‌های بزرگ سطح شهر، مغازه‌داران و خرده‌فروشان عرضه شده است.

کوره‌چینی می‌افزاید: در این مدت 2 هزار و 500 تن انواع برنج شامل سرآشپز، آشپزباشی، هدهد و قادری با نرخ حداکثر هر کیسه 10 کیلوگرمی 30 هزار تومان توزیع شده و این روند ادامه دارد.

این مقام مسئول تاکید می‌کند: آمادگی تزریق برنج بیشتر به بازار را داریم و با متخلفان در این زمینه برخورد جدی خواهد شد.

*تعدیل قیمت برنج

رئیس انجمن برنج خوزستان برای حمایت از مصرف کنندگان خواستار کاهش قیمت برنج در روزهای آینده شده است.

محمد سواری می‌افزاید: انتظار داریم تا مراجع نظارتی و بازرسی در خوزستان با تشدید نظارت‌ها در بازار، قیمت این محصول را کاهش دهند تا مصرف کننده بتواند محصول ایرانی را خرید و مصرف کند.

وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت برنج تاکید می‌کند: هم اکنون قیمت ارز بالا است و واردات برنج نیز تا حد بسیار زیادی کاهش یافته به همین دلیل نیاز به حمایت بیشتر داریم تا به مصرف کننده فشار وارد نشود و بتوانیم برنج را که یکی از ارزاق اساسی محسوب می‌شود با نرخ مناسب در بازار عرضه کنیم.

شاید این اظهار نظرها و درخواست‌ها از سوی رئیس انجمن برنج خوزستان دردی از قیمت‌های افزایش یافته برنج در خوزستان دوا نکند. در ماه‌های اخیر این محصول تا بیش از 35 درصد افزایش قیمت داشته است و برخورد با خرده فروشان در خوزستان بر قیمت‌ها تاثیر چندانی نداشته و به نظر می‌رسد جلوگیری از احتکار و انبار کردن این محصول و فروش در تناژ‌های بسیار بالا راهکارهای دیگری برای پیشگیری از افزایش قیمت برنج است.

گزارش: مجتبی نارنج پور

انتهای پیام/72006/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول