اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر انجمن شرکت‎های ساختمانی گلستان پیشنهاد داد

ممنوعیت عقد قرارداد به روش مقطوعی از سوی دولت

خبرگزاری فارس: دبیر انجمن شرکت‎های ساختمانی گلستان گفت: در شرایط اضطرار فعلی، پیشنهاد می‎کنیم دولت در راستای شعار «حمایت از کار، تولید و سرمایه ایرانی» هر چه سریع‎تر عقد قرارداد به روش مقطوعی را ممنوع کند.

ممنوعیت عقد قرارداد به روش مقطوعی از سوی دولت

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اسماعیل مقصودلو بعدازظهر امروز در حاشیه جلسه با شرکت‎های ساختمانی گلستان در گفت‎وگو با خبرنگاران استان اظهار داشت: برای قراردادهایی که قبلاً منعقد شده اگر پروژه اعتبار لازم را ندارد با استفاده از ماده 48 پیمان را خاتمه داده و اگر تامین اعتبار پروژه ممکن است با استفاده از بخشنامه تغییر در نرخ پیمان، ضریب پیمان را اصلاح کرده تا پیمانکار بتواند کار را ادامه دهد.

وی یادآور شد: وقتی شرکتی در مناقصه‎ای حضور پیدا می‎کند، آنالیز خود را با قیمت‎های روز انجام داده و نهایتاً درصد معقولی در راستای رشد قیمت در مدت اجرای پروژه در نظر می‎گیرد تا بتواند در مناقصه برنده شود.

دبیر انجمن شرکت‎های ساختمانی گلستان ادامه داد: در حال حاضر شرایط تحریم‎ها، هدفمندی یارانه‎ها و نوسانات شدید قیمت ارز آنچنان بازار مصالح و دستمزدها را متلاطم کرده که متاسفانه دسترنج سالیان سال خدمت صادقانه برخی از همکاران را بلعیده و آنها را به ورشکستگی کشانده است.

مقصودلو با بیان اینکه قیمت مصالح 30 تا 300 درصد افزایش پیدا کرده است خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت را حتی نمایندگان و کارشناسان بخش دولتی نیز قبول دارند.

وی بیان داشت: در مواردی در کارهای شخصی خود، با این اعتقاد که نمی‎خواهند حقی از کسی ضایع شود، دوست دارند طرف مقابل قرارداد راضی باشد تا معامله حلال صورت بگیرد و این مابه‌التفاوت را پرداخت کرده‎اند، ولی متاسفانه در پروژه‎های عمرانی هیچ‎کس سنگ حلال بودن معامله و رضایت طرف قرارداد را به سینه نمی‎زند و در بعضی موارد نیز به خانه خراب شدن پیمانکار نیز راضی هستند.

دبیر انجمن شرکت‎های ساختمانی گلستان به ماده 43 شرایط عمومی پیمان اشاره کرد و افزود: در صورت بروز جنگ، سیل، بلایای طبیعی و حوادثی خارج از کنترل دو طرف قرارداد فسخ خواهد شد اما سوال اینجاست آیا جنگ اقتصادی، جنگ نیست امروز ما به تفسیر بسیاری از سران و دولت‎مردان عالی‌رتبه کشوری در حال جنگ اقتصادی هستیم آیا شرایط قبل و بعد از جنگ اقتصادی یکی است.

مقصودلو ادامه داد: پیمانکاران دست دوم و فروشندگان و تولیدکنندگان مصالح و نیروهای انسانی دخیل در اجرای پروژه‎های عمرانی حق خود می‎دانند که با توجه به افزایش قیمت‎ها، نرخ قرارداد خود را با پیمانکار اصلاح و در غیر این صورت آن را فسخ کنند اما آیا این عادلانه است به دلیل اینکه کارفرما منابع مالی و قوانین را در اختیار دارد با وجود اطلاع کامل از همه شرایط باز هم از موضع قدرت وارد شده و با تهدید ضبط ضمانت‎نامه و اعمال ماده 46 پیمانکار را مجبور به ادامه کار و تحمل ضررهای هنگفت کند.

وی در پایان اظهار داشت: از دولت می‎خواهیم تا عقد قرارداد به روش سرجمع یا مقطوعی را ممنوع کند تا پیمانکاران بتوانند کار خود را ادامه دهند.

انتهای پیام/2307/ب/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول